Tjabba !
Sitter här med ett formulär där jag skulle vilja ha lite hjälp med om ni har tid.
1. Skall ha två st radiobutton i mitt formulär där jag skulle med phps hjälp att man måste välja en av dessa hur ser php kodningen ut för detta ?
2. Sedan har jag några text fält där jag skulle vilja att man endast kan fylla i siffror och inget annat någon har har en php kod för detta ?
Skulle ni vilja se mitt php formuläret som jag fixat lite i så kan jag slänga upp det här.
/Force
Lite php frågor.
- Forcevision
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Lite php frågor.
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Lite php frågor.
Det där är något man i regel använder Java för att kolla innan det skickas till servern (dvs blir en php-angelägenhet). Om du dock vill låta usern skicka det först och kolla det efter att det skickats kan du helt enkelt kolla vilket värde radioknapparna har satts på med en vanlig IF-sats. Varje knapp bör tilldelas ett unikt värde, och om användaren kommer kryssa i knappen kommer det skickas med infon till servern.Forcevision skrev:1. Skall ha två st radiobutton i mitt formulär där jag skulle med phps hjälp att man måste välja en av dessa hur ser php kodningen ut för detta ?
Återigen - typiskt javagrejs. Dock så kan du med hjälp av php t.ex. kolla varje enskilt tecken genom att spjälka upp fältet (stringen) i lika många delar som det finns tecken och köra en koll på varje genom t.ex. en while/loop. Inne i loopen har du en if-sats som sätter en variable, t.ex. $HittatAnnat, till TRUE om du nu hittar annat än siffror. Jag rekommenderar dock inte php för den här typen av uppgifter. Kör det med java. Det du vill söka mer om på nätet är något i stil med "form validation java script" eller liknande. Finns fullt av färdiga korta snippets.2. Sedan har jag några text fält där jag skulle vilja att man endast kan fylla i siffror och inget annat någon har har en php kod för detta ?
Lycka till.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Stämmer bra det som eyerouge skriver men vill bara förtydliga att det är java script som menas med java och inte programmeringsspråket java. Så det inte blir något missförstånd.
- Forcevision
- Kontakt:
Okej någon som har förslag på hur denna java script kan se ut ?
Http://www.jernstedt.me Från otränad till tok tränad och följ mig på facebook http://www.facebook.com/jernstedt.me
- Forcevision
- Kontakt:
Mitt formulär ser ut som följande:
Skulle vilja att man måste välja en av dessa radio buttons och att den man väljer så kommer texten mellan label med. Och jag har googlat på detta men hittar inget. Någon som har en tanke eller ide om hur jag får med detta i mailet ?
Kod: Markera allt
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1" />
<link href="style.css" rel="stylesheet" type="text/css" />
<script type="text/JavaScript">
<!--
var browserName=navigator.appName;
if (browserName=="Microsoft Internet Explorer") {
document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="ie.css" media="screen">');
}
else {
document.write('<link rel="stylesheet" type="text/css" href="ff.css" media="screen">');
}
//-->
</script>
<title>beställning</title>
</head>
<body>
<div id="contentForm">
<!-- The contact form starts from here-->
<?php
$error = ''; // error message
$name = ''; // sender's name
$adress = '';
$post = '';
$tel = '';
$mobil = '';
$email = ''; // sender's email address
$spamcheck = ''; // Spam check
$nr1 = '';
$art1 = '';
$antal1 = '';
if(isset($_POST['send']))
{
$name = $_POST['name'];
$adress = $_POST['adress'];
$post = $_POST['post'];
$tel = $_POST['tel'];
$mobil = $_POST['mobil'];
$email = $_POST['email'];
$spamcheck = $_POST['spamcheck'];
$nr1 = $_POST['nr1'];
$art1 = $_POST['art1'];
$antal1 = $_POST['antal1'];
$nr2 = $_POST['nr2'];
$art2 = $_POST['art2'];
$antal2 = $_POST['antal2'];
$nr3 = $_POST['nr3'];
$art3 = $_POST['art3'];
$antal3 = $_POST['antal3'];
$nr4 = $_POST['nr4'];
$art4 = $_POST['art4'];
$antal4 = $_POST['antal4'];
$nr5 = $_POST['nr5'];
$art5 = $_POST['art5'];
$antal5 = $_POST['antal5'];
$nr6 = $_POST['nr6'];
$art6 = $_POST['art6'];
$antal6 = $_POST['antal6'];
$nr7 = $_POST['nr7'];
$art7 = $_POST['art7'];
$antal7 = $_POST['antal7'];
$nr8 = $_POST['nr8'];
$art8 = $_POST['art8'];
$antal8 = $_POST['antal8'];
$nr9 = $_POST['nr9'];
$art9 = $_POST['art9'];
$antal9 = $_POST['antal9'];
if(trim($radio1) == '')
{
$error = '<div class="errormsg">Du maste välja betalsätt.</div>';
}
if(trim($radio2) == '')
{
$error = '<div class="errormsg">Du maste välja betalsätt.</div>';
}
if(trim($name) == '')
{
$error = '<div class="errormsg">Du maste fylla i ditt namn!</div>';
}
if(trim($adress) == '')
{
$error = '<div class="errormsg">Du maste fylla i en adress</div>';
}
if(trim($post) == '')
{
$error = '<div class="errormsg">Du maste fylla din postadress!</div>';
}
if(trim($tel) == '')
{
$error = '<div class="errormsg">Du maste fylla i ditt telefon nummer!</div>';
}
if(trim($mobil) == '')
{
$error = '<div class="errormsg">Du maste fylla i ditt mobil nummer!</div>';
}
else if(trim($email) == '')
{
$error = '<div class="errormsg">Du maste fylla i din E-mail adress!</div>';
}
else if(!isEmail($email))
{
$error = '<div class="errormsg">Du har skrivit in en felaktig E-mail adress. Försök igen!</div>';
}
else if(trim($spamcheck) == '')
{
$error = '<div class="errormsg">Du maste fylla i resultatet av Spam kontroll!</div>';
}
else if(trim($spamcheck) != '5')
{
$error = '<div class="errormsg">Spam kontroll: Resultatet är inte rätt! 2 + 3 = ???</div>';
}
if(trim($nr1) == '')
{
$error = '<div class="errormsg">Du maste fylla i artikel nummer!</div>';
}
if(trim($art1) == '')
{
$error = '<div class="errormsg">Du maste fylla i artikel!</div>';
}
if(trim($antal1) == '')
{
$error = '<div class="errormsg">Du maste fylla i antal!</div>';
}
if($error == '')
{
if(get_magic_quotes_gpc())
{
$message = stripslashes($message);
}
// the email will be sent here
// make sure to change this to be your e-mail
$to = "email@youredomän.com";
// the email subject
// '[Contact Form] :' will appear automatically in the subject.
// You can change it as you want
$subject = '[Beställning]' . $subject;
// the mail message ( add any additional information if you want )
$msg = "Fran: $name\r\n\n" . "Adress: $adress\r\n\n" . "Postadress: $post\r\n\n" . "Telefon nummer: $tel\r\n\n" . "Mobil nummer: $mobil\r\n\n" . "E-mail: $email\r\n\n" . "Produkt1: Artikel nummer: $nr1 Artikel: $art1 Antal: $antal1\r\n\n" . "Produkt2: Artikel nummer: $nr2 Artikel: $art2 Antal: $antal2\r\n\n" . "Produkt3: Artikel nummer: $nr3 Artikel: $art3 Antal: $antal3\r\n\n" . "Produkt4: Artikel nummer: $nr4 Artikel: $art4 Antal: $antal4\r\n\n" . "Produkt5: Artikel nummer: $nr5 Artikel: $art5 Antal: $antal5\r\n\n" . "Produkt6: Artikel nummer: $nr6 Artikel: $art6 Antal: $antal6\r\n\n" . "Produkt7: Artikel nummer: $nr7 Artikel: $art7 Antal: $antal7\r\n\n" . "Produkt8: Artikel nummer: $nr8 Artikel: $art8 Antal: $antal8\r\n\n" . "Produkt9: Artikel nummer: $nr9 Artikel: $art9 Antal: $antal9\r\n\n" . "Produkt10: Artikel nummer: $nr10 Artikel: $art10 Antal: $antal10\r\n\n" . "Produkt11: Artikel nummer: $nr11 Artikel: $art11 Antal: $antal11\r\n\n";
mail($to, $subject, $msg, "From: $email\r\nReply-To: $email\r\nReturn-Path: $email\r\n");
?>
<!-- Message sent! (change the text below as you wish)-->
<div style="text-align:center;">
<h3>beställnings formulär</h3>
<p>Tack för din beställning <b><?=$name;?></b>, Din beställning är nu skickat och vi aterkommer inom kort!</p>
</div>
<!--End Message Sent-->
<?php
}
}
if(!isset($_POST['send']) || $error != '')
{
?>
<h3 align="center">Halla idé och designs beställnings formulär:</h3>
<!--Error Message-->
<form method="post" name="contFrm" id="contFrm" action="">
<label><span class="required">*</span> Ditt namn:</label>
<span class="input1"><input name="name" type="text" class="box" id="name" size="30" value="<?=$name;?>" /></span>
<p>
<label><span class="required">*</span> Adress: </label>
<span class="input2"><input name="adress" type="text" class="box" id="name" size="30" value="<?=$adress;?>" /></span>
<p>
<label><span class="required">*</span> Post adress: </label>
<span class="input3"><input name="post" type="text" class="box" id="name" size="30" value="<?=$post;?>" /></span>
<p>
<label><span class="required">*</span> Telefon nr: </label>
<span class="input4"><input name="tel" type="text" class="box" id="name" size="30" value="<?=$tel;?>" /></span>
<p>
<label><span class="required">*</span> Mobil nr: </label><br />
<span class="input5"><input name="mobil" type="text" class="box" id="name" size="30" value="<?=$mobil;?>" /></span>
<p>
<label><span class="required">*</span> E-mail: </label><br />
<span class="input6"><input name="email" type="text" class="box" id="email" size="30" value="<?=$email;?>" /></span>
<div id="text1">Artikel nr</div>
<div id="text2">Artikel</div>
<div id="text3">Antal</div>
<p> </p>
<p> </p>
<label><span class="required">*</span><span class="label0"> Produkt 1</label></span>
<span class="input8"><input name="nr1" type="text" class="box" id="name" size="10" value="<?=$nr1;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="art1" class="box" id="name" size="40" value="<?=$art1;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="antal1" class="box" id="name" size="5" value="<?=$antal1;?>" /></span>
<p><span class="label"><label>Produkt 2</label></span>
<span class="input9"><input name="nr2" type="text" class="box" id="name2" size="10" value="<?=$nr2;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="art2" class="box" id="name2" size="40" value="<?=$art2;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="antal2" class="box" id="name2" size="5" value="<?=$antal2;?>" /></span>
<p><span class="label"><label>Produkt 3</label></span>
<span class="input10"><input name="nr3" type="text" class="box" id="name2" size="10" value="<?=$nr3;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="art3" class="box" id="name2" size="40" value="<?=$art3;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="antal3" class="box" id="name2" size="5" value="<?=$antal3;?>" /></span>
<p><span class="label"><label>Produkt 4</label></span>
<span class="input11"><input name="nr4" type="text" class="box" id="name2" size="10" value="<?=$nr4;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="art4" class="box" id="name2" size="40" value="<?=$art4;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="antal4" class="box" id="name2" size="5" value="<?=$antal4;?>" /></span>
<p><span class="label"><label>Produkt 5</label></span>
<span class="input12"><input name="nr5" type="text" class="box" id="name2" size="10" value="<?=$nr5;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="art5" class="box" id="name2" size="40" value="<?=$art5;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="antal5" class="box" id="name2" size="5" value="<?=$antal5;?>" /></span>
<p><span class="label"><label>Produkt 6</label></span>
<span class="input13"><input name="nr6" type="text" class="box" id="name2" size="10" value="<?=$nr6;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="art6" class="box" id="name2" size="40" value="<?=$art6;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="antal6" class="box" id="name2" size="5" value="<?=$antal6;?>" /></span>
<p><span class="label"><label>Produkt 7</label></span>
<span class="input14"><input name="nr7" type="text" class="box" id="name2" size="10" value="<?=$nr7;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="art7" class="box" id="name2" size="40" value="<?=$art7;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="antal7" class="box" id="name2" size="5" value="<?=$antal7;?>" /></span>
<p><span class="label"><label>Produkt 8</label></span>
<span class="input15"><input name="nr8" type="text" class="box" id="name2" size="10" value="<?=$nr8;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="art8" class="box" id="name2" size="40" value="<?=$art8;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="antal8" class="box" id="name2" size="5" value="<?=$antal8;?>" /></span>
<p><span class="input16"><label>Produkt 9</label>
<input name="nr9" type="text" class="box" id="name2" size="10" value="<?=$nr9;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="art9" class="box" id="name2" size="40" value="<?=$art9;?>" />
<label></label>
<input type="text" name="antal9" class="box" id="name2" size="5" value="<?=$antal9;?>" /></span>
<p> </p>
<p> </p>
<label>
<input type="radio" name="radio1" value="<?=$radio1;?>" />
Jag betalar mot postförskott (Postens avgifter tillkommer)</label>
<br />
<label>
<input type="radio" name="radio2" value="<?=$aradio2;?>" />
Jag betalar med förskottsbetalning.</label>
<p> </p>
<label><span class="required">*</span> Spam skydd: <b>2 + 3 =</b></label>
<span class="input7"><input name="spamcheck" type="text" class="box" id="spamcheck" size="4" value="<?=$spamcheck;?>" /></span>
<p> </p>
<div align="center"><input name="send" type="submit" id="send" value="Skicka" /></div>
<p>
<span class="required">*</span> Innebär att du maste fylla i dessa fält för att kunna skicka formuläret.
</form>
<!-- E-mail verification. Do not edit -->
<?php
}
function isEmail($email)
{
return(preg_match("/^[-_.[:alnum:]]+@((([[:alnum:]]|[[:alnum:]][[:alnum:]-]*[[:alnum:]])\.)+(ad|ae|aero|af|ag|ai|al|am|an|ao|aq|ar|arpa|as|at|au|aw|az|ba|bb|bd|be|bf|bg|bh|bi|biz|bj|bm|bn|bo|br|bs|bt|bv|bw|by|bz|ca|cc|cd|cf|cg|ch|ci|ck|cl|cm|cn|co|com|coop|cr|cs|cu|cv|cx|cy|cz|de|dj|dk|dm|do|dz|ec|edu|ee|eg|eh|er|es|et|eu|fi|fj|fk|fm|fo|fr|ga|gb|gd|ge|gf|gh|gi|gl|gm|gn|gov|gp|gq|gr|gs|gt|gu|gw|gy|hk|hm|hn|hr|ht|hu|id|ie|il|in|info|int|io|iq|ir|is|it|jm|jo|jp|ke|kg|kh|ki|km|kn|kp|kr|kw|ky|kz|la|lb|lc|li|lk|lr|ls|lt|lu|lv|ly|ma|mc|md|mg|mh|mil|mk|ml|mm|mn|mo|mp|mq|mr|ms|mt|mu|museum|mv|mw|mx|my|mz|na|name|nc|ne|net|nf|ng|ni|nl|no|np|nr|nt|nu|nz|om|org|pa|pe|pf|pg|ph|pk|pl|pm|pn|pr|pro|ps|pt|pw|py|qa|re|ro|ru|rw|sa|sb|sc|sd|se|sg|sh|si|sj|sk|sl|sm|sn|so|sr|st|su|sv|sy|sz|tc|td|tf|tg|th|tj|tk|tm|tn|to|tp|tr|tt|tv|tw|tz|ua|ug|uk|um|us|uy|uz|va|vc|ve|vg|vi|vn|vu|wf|ws|ye|yt|yu|za|zm|zw)$|(([0-9][0-9]?|[0-1][0-9][0-9]|[2][0-4][0-9]|[2][5][0-5])\.){3}([0-9][0-9]?|[0-1][0-9][0-9]|[2][0-4][0-9]|[2][5][0-5]))$/i"
,$email));
}
?>
<!-- END CONTACT FORM -->
<?=$error;?>
</div> <!-- /contentForm -->
</body>
</html>