Ljudet funkar inte
Ljudet funkar inte
Hej!
jag är en ny användare som precis har gått över till Ubuntu och jag är väldigt imponerad av det.
mitt enda problem är att ljudet inte funkar över huvudtaget! jag har testat med externa högtalare, dator högtalarna och med hörlurar, men jag kan inte få det till att funka...
kan någon snäll själ därute hjälpa mig?
Mvh/Ween
jag är en ny användare som precis har gått över till Ubuntu och jag är väldigt imponerad av det.
mitt enda problem är att ljudet inte funkar över huvudtaget! jag har testat med externa högtalare, dator högtalarna och med hörlurar, men jag kan inte få det till att funka...
kan någon snäll själ därute hjälpa mig?
Mvh/Ween
Get rich or die trying
- khelben1979
Re: Ljudet funkar inte
Har du provat att använda Alsamixer ( http://en.wikipedia.org/wiki/Alsamixer ) för att ställa in ljudet?
om det inte redan finns i systemet.
Kod: Markera allt
sudo apt-get install alsamixer
jag är ganska trög... skulle du kunna förklara steg för steg? 

Get rich or die trying
en kompis hjälpte mig att göra det där med ALSA, men jag kunde inte hitta det när jag sökte i en terminal....
Get rich or die trying
- khelben1979
Okej, apt kommandot som jag nämnde installerar alsamixer i systemet. Och med hjälp av sudo kommandot så får du root rättigheter vilket du måste ha för att det ska kunna installeras.
Så ljudet funkar nu?
Så ljudet funkar nu?
- khelben1979
Jo det har jag, men jag brukar vilja föredra jabber protokollet framför MSN. Min profil blev nyss uppdaterad.
ok, sry för att jag inte har svarat, men har varit upptagen....
ljudet funkar fortfarande inte... men när jag sökte i en terminal efter sudo apt-get install alsamixer så står det bara att E: inte kunde hitta paketet....
ljudet funkar fortfarande inte... men när jag sökte i en terminal efter sudo apt-get install alsamixer så står det bara att E: inte kunde hitta paketet....

Get rich or die trying
- khelben1979
Hmm... det är möjligt att dom tagit bort Alsamixer från Ubuntu Jaunty, men jag kan förstås inte bekräfta detta.
Du kan alltid prova att göra en sökning inne på rpmfind.net för att se om dom har något också ds.
Du kan alltid prova att göra en sökning inne på rpmfind.net för att se om dom har något också ds.
- khelben1979
Om du vill, eller kilcka här: http://rpmfind.net/linux/rpm2html/searc ... tem=&arch=
Deras servrar är under hård belastning just nu..
Det bästa är nog att du försöker använda det som är standard i Ubuntu Jaunty, men jag tycker själv att Alsamixer har många inställningar och man ser också på ett bra sätt om ljudet är felkonfigurerat.
Deras servrar är under hård belastning just nu..
Det bästa är nog att du försöker använda det som är standard i Ubuntu Jaunty, men jag tycker själv att Alsamixer har många inställningar och man ser också på ett bra sätt om ljudet är felkonfigurerat.
Det ska nog varaWeen skrev:ok... men ska jag söka på "alsamixer"?
Kod: Markera allt
sudo apt-get install alsamixergui
är du säker på att det är sudo apt-get install alsamixergui och inte sudo apt-get install alsamixerguide? 

Get rich or die trying
ok, jag har fått fram ALSA mixer saken nu... men vad är det jag ska göra med den? 

Get rich or die trying
- khelben1979
Kolla in mätarna och dra upp volymen om den ligger i botten.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det khelben1979 försökte säga var...
Att du ska högerklickar ljudikonen uppe vid klockan och välja Öppna Volymkontroll. På den hittar du knappen Inställningar. Öppna den. Markera samtliga kanaler och sätt volymen på max.
Troligen är den kanal som du kopplat högtalarna till inte öppnad.
Att du ska högerklickar ljudikonen uppe vid klockan och välja Öppna Volymkontroll. På den hittar du knappen Inställningar. Öppna den. Markera samtliga kanaler och sätt volymen på max.
Troligen är den kanal som du kopplat högtalarna till inte öppnad.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
ok... inga mätare är i botten, men ljudet funkar fortfarande inte
Get rich or die trying
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Har ingen erfarenhet av
alsamixergui... jag brukar använda den ordinarie.
gnome-alsamixer såg annars rätt schysst ut.. vet dock inte hur väl det funkar.
Du kanske kan prova att installera om
pulseaudio. Du gör det ganska enkelt från
Synaptic.

Du kanske kan prova att installera om

|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
jag installerade GNOME ALSAmixer... men jag har fortfarande inget ljud... jag har ingen aning om hur "pelarna" ska vara, vet ni?
Get rich or die trying