Problem vid installation av Ubuntu [Avslutad]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Problem vid installation av Ubuntu

Inlägg av bbauto »

Nicki skrev:Ok, det är nog den enda lösningen för mig just nu. Men är jag den ende som råkat ut för detta?

Tack iallafall. Markerar tråden som löst, men det är den ju inte.
Tycker inte du ska sätta den som löst! Har du prövat dom verktyg jag nämnde ovan? Starta upp på LiveCDn->System->Administration->Partitionsredigeraren->Högerklicka på partitionen->Avmontera->Högerklicka igen->Kontrollera
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

djkmmo skrev:
Osprey skrev:I min menu.lst från 9.04 står det:

Kod: Markera allt

title           Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic
uuid            a4d30169-a43c-42e8-bd7f-18d252148cd6
kernel          /boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=a4d30169-a43c-42e8-bd7f-18d252148cd6 ro quiet splash
initrd          /boot/initrd.img-2.6.28-11-generic
Det verkar alltså som om "uuid" har ersatt "root"...
Det var ju på sätt och vis synd. Annars hade ju det kunnat vara lösningen ;D .

Mitt råd står nog kvar: Släng in Win och låt bli att använda det. "Fulfix" kanske, men funkar det så funkar det...
När jag tittar på min uppgraderade 9.04 så har jag den gamla syntaxen:
title Ubuntu 9.04, kernel 2.6.28-11-generic
root (hd0,0)
kernel /boot/vmlinuz-2.6.28-11-generic root=UUID=a4d30169-a43c-42e8-bd7f-18d252148cd6 ro quiet splash
initrd /boot/initrd.img-2.6.28-11-generic

Så innan du ger upp! Starta LiveCDn->Program->Tillbehör->Terminalen->gksu nautilus
Navigera till /media/disk(någonting)/boot/grub/ ->klicka på menu.lst och ersätt med raden ovan->Spara... Starta om...

PS! raden "root (hd0,0)"

PS2! Kom på en sak... Du har väl ingen raid inkopplad!? Kontrollera Bios setup eller ev. Raid setup (brukar komma upp när du startar datorn, först Bios Setup = F2,del,F10... F12=Boot options... ??=Raid options) lite olika från dator till dator. Om det finns en raid-funktion, disabla den->Installera om ubuntu->Starta om->Bygg upp raiden igen...
Användarvisningsbild
Nicki
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Nicki »

OK. Jag låter tråden leva vidare ett tag till.

Testade dina tidigare förslag utan fram gång. Skall ev försöka med din sista.
Har kollat allt vad jag kan i BIOS. Har ingen raid heller.

Jag har även testat Mandriva Linux 2009 under helgen. Får samma problem med den om jag kör enbart Mandriva utan dualboot.

Efter sista försöket med Ubuntu ensamt, kopierade jag ut hela Grub-katalogen. Ska jämföra den med en dualboot.

Det verkar ju som om det är omöjligt att köra Ubuntu eller Mandriva ensamt på burken. Det kan ju inte vara samma bugg i båda systemen.

Är det någon annan som har HP Pavilion dv5?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Nicki skrev:OK. Jag låter tråden leva vidare ett tag till.

Testade dina tidigare förslag utan fram gång. Skall ev försöka med din sista.
Har kollat allt vad jag kan i BIOS. Har ingen raid heller.

Jag har även testat Mandriva Linux 2009 under helgen. Får samma problem med den om jag kör enbart Mandriva utan dualboot.

Efter sista försöket med Ubuntu ensamt, kopierade jag ut hela Grub-katalogen. Ska jämföra den med en dualboot.

Det verkar ju som om det är omöjligt att köra Ubuntu eller Mandriva ensamt på burken. Det kan ju inte vara samma bugg i båda systemen.

Är det någon annan som har HP Pavilion dv5?
Jag kan ju se att många med HP Pavilion dv5 kör ubuntu, när jag googlar. Det enda problem jag kan se är suspend/hibernate. Frågan är om dom gjort en nyinstallation eller uppgraderat från en äldre ubuntu version. Som en sista desperat åtgärd så skulle jag testat ex. ubuntu 8.04-desktop i386. Börjat med att partitionera från LiveCDn System->Administration->Partitionsredigeraren så att detta är förberett inför installationen, då ser man ju iaf om något går fel där... välj sedan manuellt vid installation->avancerat och se till att grub installeras på 1a hårddisken. Har du väl fått systemet att boota, så går det relativt smärtfritt att uppgradera. :)
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

Nu har jag testat ditt sista förslag: Root (hd0,0). det hjälpte inte det heller.

Jag har tidigare kört 8.10 utan resultat. Har inte testat 8.04, men det borde ju inte funka den heller.

Jämförde menu.lst mellan dualboot och enkel installation. Hittade inget märkvärdigt.

Körde om Vista recovery, la in Ubuntu dualboot. Gick in i Ubuntu och Partitionredigeraren.
Tog bort recovery. Bootade om. Ok. Tog bort allt innehåll i Vista partitionen UTOM Bootmngr (tror jag den hette).
Bootade om, Ok. Tog bort startaternativen för båda Vista partitionerna. Bootade om, Ok.
Testade att ändra i Partitionsredigeraren att ändra flagga för Boot från Windows till Ubuntu-partitionen. Ok.
Tog bort Bootmngr, bootade om och fick error 21. Det måste ju vara något i Bios som letar efter den.
Men jag hittar inget i Bios som jag kan ändra på den punkten.

Återstår alltså att köra med en liten partition för Windows/Bootmngr. (man får göra den så liten som möjligt, gärna redan i Windows).
Och sedan köra dualboot, ta bort Windows alternativen i menu.lst. Det är så långt jag kan komma just nu.

Förslag?
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Nicki skrev:Nu har jag testat ditt sista förslag: Root (hd0,0). det hjälpte inte det heller.

Jag har tidigare kört 8.10 utan resultat. Har inte testat 8.04, men det borde ju inte funka den heller.

Jämförde menu.lst mellan dualboot och enkel installation. Hittade inget märkvärdigt.

Körde om Vista recovery, la in Ubuntu dualboot. Gick in i Ubuntu och Partitionredigeraren.
Tog bort recovery. Bootade om. Ok. Tog bort allt innehåll i Vista partitionen UTOM Bootmngr (tror jag den hette).
Bootade om, Ok. Tog bort startaternativen för båda Vista partitionerna. Bootade om, Ok.
Testade att ändra i Partitionsredigeraren att ändra flagga för Boot från Windows till Ubuntu-partitionen. Ok.
Tog bort Bootmngr, bootade om och fick error 21. Det måste ju vara något i Bios som letar efter den.
Men jag hittar inget i Bios som jag kan ändra på den punkten.

Återstår alltså att köra med en liten partition för Windows/Bootmngr. (man får göra den så liten som möjligt, gärna redan i Windows).
Och sedan köra dualboot, ta bort Windows alternativen i menu.lst. Det är så långt jag kan komma just nu.

Förslag?
Det verkar skumt, men du har ju isolerat problemet iaf. Funderar på om du ev. ska slå av "Plu & Play (PnP) Bios" innan du tar bort vista totalt. Jag har varit ute för att Windows ibland mixtrar med Bios och Enabler/Disablar enheter vid uppstart/avstängning... i mitt fall ett modem, vilket medförde att modemet inte ville starta alla gånger i ubuntu, genom att disabla PnP Bios löste sig det problemet iaf. -lång skott- :)
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Om du nöjer dig med att ha kvar ett litet Vista skal, så kan du montera ntfs partitionen med:
Program->Tillbehör->Terminalen->sudo mkdir /mnt/ntfs
Program->Tillbehör->Terminalen->sudo fdisk -l (Notera vad ntfs-partitionen kallas /dev/sda1 ?)
Program->Tillbehör->Terminalen->sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /mnt/ntfs -o force (Byt ev sda1 mot vad din ntfs-partition heter)
Program->Tillbehör->Terminalen->gksu nautilus
Navigera till ->Filsystem->/mnt/ntfs
Ta bort så mycket du vågar...
Starta om med LiveCDn System->Administration->Partitionsredigeraren->Högerklicka på ntfs-partitionen->Avmontera->Ändra Storlek->Krymp så mycket du kan->Verkställ... sen kan du högerklicka på Linux-partitionen och 1. Flytta åt vänster kloss an ntfs-partitionen 2. Ändra storlek på Linux-partitionen öka så mycket du kan.
Användarvisningsbild
Nicki

Inlägg av Nicki »

Jag hittar ingenstans att ändra Plug n Play i Bios. Det är inte mycket som går att ändra där.
Nåväl, jag kör väl på som det var tänkt, med ett litet Windows skal. Ska försöka göra det som du beskrev.
Skall just nu köra in Mandriva Linux 2009.1 istället. Det är lite strul i 9.04 vad gäller ljudet i HP. Det går ju att fixa, har hittat en länk.
Men kör då Ubuntu 9.04 på den stationära (som funkar bra, visserligen i dualboot med Windows XP.
Måste ha det för en del program skull) och Mandriva på laptopen.

Tack för dina försök att hjälpa till fast det inte räckte ända fram den här gången.
Avslutar tråden och tackar för mig.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"