Farmfield varnad och avstängd! [diskussion /mod]

Diskussion gällande forumet
No1Viking

Farmfield varnad och avstängd! [diskussion /mod]

Inlägg av No1Viking »

Moderatorkåren skrev: Moderatorkåren har bedömt händelseförloppet i samband med farmfields anmälan av djkmmo till förtroenderådet. Vi har också läst förtroenderådets utlåtande samt noterat rekommendationen om påföljd. Vi konstaterar vidare att moderatorera inte delar förtroenderådets uppfattning om att den bakomliggande konflikten skulle vara helt ensidig.

Vi har beslutat att varna farmfield i enlighet med förtroenderådets rekommendation. Eftersom det är farmfields första varning innebär det 48 timmars avstängning. Vi anser inte att någon annan påföljd är rimlig. Att dela ut flera varningar samtidigt till samma person strider mot vår praxis. Det saknar dessutom stöd i forumreglerna som tydligt säger att:

Den som bryter mot reglerna riskerar en varning.

Syftet med varningen är att ge den varnade personen en ärlig chans att bättra sig innan det blir tal om längre avstängningar.

Vi vill även passa på att be framförallt Ulsak om ursäkt. Ingen ska behöva känna sig utpekad som "kriminell homofob". Vi har inte hållit tillräckligt noggrann uppsikt över ett antal problemtrådar och har därmed brustit i vårt ansvar att upprätthålla en dräglig ordning.

//Moderatorkåren
Patetiskt, tycker jag.
Man varnar och stänger av den som inte är boven samtidigt som man erkänner att man inte skött sina moderereringsuppgifter rörande posterna där en medlem varit dum mot Ulsak.
Jag kan bara konstatera att farmfield får skulden för att moderatorkåren inte skött sitt jobb!

Det är bara att vänta på nästa skandal, de duggar tätt nu.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Farmfield varnad och avstängd!

Inlägg av webaake »

Beslutet har nogsamt diskuterats i moderatorkåren och det är därför det har tagit tid. En majoritet av moderatorerna står bakom och vi har arbetat fram detta i samförstånd.

Det var inte lätt, men som nämns; regler och praxis ligger till grund för vårt beslut och är det något i vår skivelse ovan som är oklart, så förklarar vi gärna. Förtroenderådets inställning torde vara klar.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Ändrade rubriken, så att tråden inte blandas ihop med den officiella tråden med samma namn.

För det andra så är det inte tillåtet att disskutera en annan medlem, när denna är avsnängd, och därmed inte kan försavara sig.
Inlägg som har en direkt koppling till någon avsnängd medlems agerande eller tyckande kommer att tas bort.

/Mod

--------------------------------------------------------------

Det här är en helt personlig åsikt:
Har precis läst igenom förtroenderådets tråd med beslutet här:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=90&t=39362

Finns några saker som jag reagerar på...
1. Farmfields usrprungliga anmälan anser jag inte hålla. Finns faktiskt inget i reglerna som säger att man inte får bryta CoC osv. djkommo har visserligen utalat några "olämpliga" påståenden osv, men inget som är så allvarligt att det skulle resultera i en varning eller liknande. Ansär att förtroenderådet handlat korrekt i första delen av beslutet.

Men gällande resten så tycker jag att det är helt galet. Självklart så var farmfield irriterad på djkommo. Annars skulle inte en anmälan ha lämnats in, och i frustrationen så är det väl klart att det kan slinka med citat som
Jag kräver en offentlig och omedelbar förtroendeomröstning inom rådet för att avgöra författarens lämplighet att kvarstå som medlem i detta förtroenderåd. Jag önskar denna begäran behandlas skyndsamt.
Men hur som hellst så är det ju bara en anmälan. Det är ju precis som att jag skulle åka å fängelse efter att jag anmält min granne för att ha stulit min cykel, då jag "helt klart hade för avsikt att jävlas med grannen då jag 'misstänkte' att han stulit min cykel".

Det frammkommer ju inte ens om det är någon som har anmält Farmfield för detta. Nu käns det ju mest som att rådet resonerat som "Han anmäler oss!? Det kan vi inte tillåta, nu sätter vi dit honom".
Då rådet (precis som de mycket noga påpekar) dessutom är ubuntu-se's högsta beslutsmakt, såfinns det ju tyvärr inte så mycket man kan göra.

Och dessutom:
Förtroenderådet har beslutat att rekommenderar som påföljd för Farmfield : Tre varningar
Nu tog de sig vatten över huvet va? 3 varnigar!? De, om några borde väl kunna forumreglerna.

Vi har helt enkelt följt deras rekommendation, förutom att vi enbart delat ut 1 varning, då 3 vore helt galet...
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

webaake skrev:Beslutet har nogsamt diskuterats i moderatorkåren och det är därför det har tagit tid. En majoritet av moderatorerna står bakom och vi har arbetat fram detta i samförstånd.

Det var inte lätt, men som nämns; regler och praxis ligger till grund för vårt beslut och är det något i vår skivelse ovan som är oklart, så förklarar vi gärna. Förtroenderådets inställning torde vara klar.
Det smärtar mig att behöva skriva dig (er) det på näsan...
Moderatorkåren skrev:Vi har inte hållit tillräckligt noggrann uppsikt över ett antal problemtrådar och har därmed brustit i vårt ansvar att upprätthålla en dräglig ordning.
Hade ni skött ert uppdrag hade det som har med Farmfield att göra gällande anmälningar, förtroenderådet med dess utredning med rekommendation och den påföljd ni gett farmfield aldrig någonsin hänt. Det är jag ganska övertygad om.

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Farmfield varnad och avstängd! [diskussion /mod]

Inlägg av Pink Panther »

Under rådande förhållande var det som jag ser de ingen brådska med att verkställa straffet. När straffet skulle verkställas var inte angivet i detalj. Man kan då välja att avvakta med sitt beslut i moderatorkåren. Många medlemmar är upprörda över den här affären. Har ni någon ledare i moderatorkåren? Om jag varit ledare i moderatorkåren hade mitt ord varit, vi avvaktar händelseförloppet och medlemmarnas reaktioner. Följ alltid ditt hjärta och sunt förnuft.

Pink Panther

::)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Man kan då välja att avvakta med sitt beslut i moderatorkåren.
Vad skulle de avvakta?
Pink Panther skrev:Många medlemmar är upprörda över den här affären.
Hur många då?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

HakanS skrev:
Pink Panther skrev:Man kan då välja att avvakta med sitt beslut i moderatorkåren.
Vad skulle de avvakta?
Hur många då?
Som reglerna är nu kan vem som helst starta omröstning. Vill du att jag gör detta? Ditt svar är Nej! För att om jag startatar en omröstning om hur många som är upprörda lär ni få rekord i antal röster. Då kan medlemmarna rösta anonymt och tar inga risker.

Pink Panther

8)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Pink Panther skrev:Som reglerna är nu kan vem som helst starta omröstning. Vill du att jag gör detta? Ditt svar är Nej!
Uttalade dig inte om vad jag kommer att svara tack. Du får gärna starta en omröstning.

Du sa att många är upprörda. Hur många vet du är upprörda?
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

HakanS skrev:
Vad skulle de avvakta?
Hur många då?
Jag är i alla fall upprörd över försöket att sätta munkavle på alla som vill klaga.
Och det nog inte enbart från Förtroenderådet det kommer...
Ta en titt i de senaste inläggen i tråden om nya forumsregler > http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=33505
Där försöker någon införa regler som ska sätta munkavle på de som har klagat...
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Vi i moderatorkåren har INTE avvaktat.

Direkt när FR's beslutsrapport offentliggjordes startade vi en diskussion om rapporten och vår eventuella åtgärd med anledning av FR's rekommenderade sanktion.

Mot bakgrund av ärendets komplicerade karaktär vad det gäller forumregler kontra FR's regler och den långtgående diskussion vi hade bland flera av moderatorerna, så har vi agerat så fort vi kunnat i denna fråga.

Om mindre än 48 timmar är Farmfield välkommen tillbaka igen!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

webaake skrev:Vi i moderatorkåren har INTE avvaktat.

Direkt när FR's beslutsrapport offentliggjordes startade vi en diskussion om rapporten och vår eventuella åtgärd med anledning av FR's rekommenderade sanktion.

Mot bakgrund av ärendets komplicerade karaktär vad det gäller forumregler kontra FR's regler och den långtgående diskussion vi hade bland flera av moderatorerna, så har vi agerat så fort vi kunnat i denna fråga.

Om mindre än 48 timmar är Farmfield välkommen tillbaka igen!
Jag vill ge mitt beröm till hela moderatkåren!

1) För att ni inte verkställde Förtroenderådets rekommendation med 3 varningar på raken.
2) För att ni lagt ner tid på att diskutera...
3) För att ni följt de normala reglerna och endast stängt av farmfield i 48 timmar.

Som ni vet är jag kritisk...ibland kanske jag har rätt... och ibland har jag helt fel...

Ett stort tack till moderatorkåren för att ni inte följde Förtroenderådets rekommendation om att utfärda 3 varningar.

mvh Rune
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Emil.s skrev:Finns några saker som jag reagerar på...
1. Farmfields usrprungliga anmälan anser jag inte hålla. Finns faktiskt inget i reglerna som säger att man inte får bryta CoC osv. djkommo har visserligen utalat några "olämpliga" påståenden osv, men inget som är så allvarligt att det skulle resultera i en varning eller liknande. Ansär att förtroenderådet handlat korrekt i första delen av beslutet.
Sant, det står inget i reglerna om att man inte får bryta mot CoC.

MEN, Canonical har ju själva spaltat upp vad de förväntar sig för uppförandekod av sina medlemmar och representanter av ett officiellt loco, därav CoC/LCoC.
Eftersom förtroenderådet ingår och räknas till de förtroendevalda, så hålls de till den högre standarden som förväntas ifrån Canonical och det är LCoC. Jag hävdar å det bestämdaste att djkmmo har brutit mot LCoC och den allra viktigaste och heligaste hederskodexen vi har.

Men där väljer både FR och nu moderatorkåren att se emellan fingrarna?

Emil.s skrev:Men gällande resten så tycker jag att det är helt galet. Självklart så var farmfield irriterad på djkommo. Annars skulle inte en anmälan ha lämnats in, och i frustrationen så är det väl klart att det kan slinka med citat som
Jag kräver en offentlig och omedelbar förtroendeomröstning inom rådet för att avgöra författarens lämplighet att kvarstå som medlem i detta förtroenderåd. Jag önskar denna begäran behandlas skyndsamt.
Men hur som hellst så är det ju bara en anmälan. Det är ju precis som att jag skulle åka å fängelse efter att jag anmält min granne för att ha stulit min cykel, då jag "helt klart hade för avsikt att jävlas med grannen då jag 'misstänkte' att han stulit min cykel".
Eftersom Farmfield såg en förtroendevald agera helt oacceptabelt emot en medlem och fristående förening, och varken moderatorkåren eller någon annan förtroendevald vare sig reagerar eller agerar för att stävja den häxjakt som då pågick så såg han sig förmodligen inte ha något annat val än att anmäla det som pågick. Till och med en kontaktperson går ju in och ger sitt stöd till den pågående häxjakten.

Emil.s skrev:Det frammkommer ju inte ens om det är någon som har anmält Farmfield för detta. Nu käns det ju mest som att rådet resonerat som "Han anmäler oss!? Det kan vi inte tillåta, nu sätter vi dit honom".
Då rådet (precis som de mycket noga påpekar) dessutom är ubuntu-se's högsta beslutsmakt, såfinns det ju tyvärr inte så mycket man kan göra.
Det framgår med all tydlighet i följdfrågorna i tråden där "domen" presenterades, att det finns ingen anmälan inlämnad mot Farmfield.

Ja de är noga att påpeka det, att de är den högst stående maktfaktorn inom vårt loco numera....intressant bara det....men visst finns det saker vi kan göra....bara vi har kurage nog att ställa oss upp och högljutt protestera när vi ser att deras agerande inte är förankrade i medlemmarnas rättsmedvetande och intressen.

Eller törs ni inte, utan viker er mot bättre vetande?

Emil.s skrev:Och dessutom:
Förtroenderådet har beslutat att rekommenderar som påföljd för Farmfield : Tre varningar
Nu tog de sig vatten över huvet va? 3 varnigar!? De, om några borde väl kunna forumreglerna.

Vi har helt enkelt följt deras rekommendation, förutom att vi enbart delat ut 1 varning, då 3 vore helt galet...
Ni följer alltså en rekommendation, som ni vet är helt uppåt väggarna.

Men inte nog med det, ni sänker det rekommenderade straffvärdet för att ni ska hamna i en bättre dager...eller varför sänkte ni det?

Farmfield är inte ens anmäld, men ändå följer ni en godtycklig rekommendation ifrån en instans som försöker skydda sig själva och deras egna intressen?

Det är till att gå med krökta ryggar när makteliten låter piskan vina.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Kattskrället skrev: en massa text...
Ang CoC osv så har du helt rätt. Och Farmfield's anmälan är inte den enda "synpunkten" som inkommit på förtroenderådet, eller dess medlemmar.
I nya reglerna finns visserligen inget om CoC/LCoC, men iallafall:
Vid tolkningen av forumreglerna fästs extra uppmärksamhet på att befattningshavare vid webbplatsen följer forumreglerna. Inlägg i supporttrådar bedöms strängare än inlägg i debattrådar, i synnerhet vad gäller "Off Topic".

Jag har iallafall uttryckligen sagt nej till detta i diskussionen som vart i mod-forumet. Jag har dock inte haft nån möjlighet att påverka då jag vart borta hela helgen.

Citerar mitt egna inlägg:
Nu käns det ju som det är en rövslickarklubb som sitter högre än alla oss andra, och därmed har total kontroll.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Återigen är jag kluven.
Ska det fortsätta på det här viset kommer jag att bli rent schizofren. (noterar ni hur bra jag är på att stava förresten?)

Beslutet och avstängningen är ett fall framåt från FR's vansinnespåhitt, men eftersom det aldrig borde ha verkställts, så känns det väl måttligt bra ändå.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Skriv svar

Återgå till "Forum"