Att packa upp tar.gz etc [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Skånehenrik
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Att packa upp tar.gz etc [LÖST]

Inlägg av Skånehenrik »

Jag håller på att installera Handelsbanken e-leg på min Ubuntu 8.04
Jag får en *.tar.gz fil att ladda ned, som jag ska packa upp.

Hur gör man? Hur packar man upp?

Ska jag lägga den i en tom mapp? Och skriva tar ??? <filnamn>.tar.gz? Var hamnar då den eller oftast de, uppackade filerna? Det finns en fil "install.sh", troligtvis ska jag göra något med den. Ska jag i terminalfönstret ställa mig i den mappen som "install.sh" finns i och skriva <install> eller <install.sh> eller <run install> eller ????

Ska jag istället stå i rot-katalogen och skriva <run /Handelsbanken/hemlig_kod/install.sh> om jag nu har lagt den där.

Jag har sökt efter denna till synes enkla information på nätet, men har inte hittat ett bra svar. Efter att ha använd Ubuntu i 10 dagar så känns detta som det svåra med övergången. Man laddar ned program, ska man välja *.rpm, eller kanske en *.bin fil, jag väljer då oftast att inte ladda ned programmet. En wiki med tydliga förklaringar skulle underlätta mycket.

Jag hoppas på svar ;-)))
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Re: Att packa upp tar.gz etc

Inlägg av Bossieman »

Från denna tråden finns följande information:
Det kommer under våren 2009 att lanseras ett stöd för Linux i det säkerhetsprogram som används för Handelsbankens Internettjänst. Ett exakt lanseringdatum finns i dagsläget inte att tillgå. De som vill använda Handelsbankens självbetjäningstjänst på Internet fram tills dess att en ändring görs, kan göra det med hjälp av Användarnamn.

För hjälp att beställa Användarnamn kontaktar du ditt handelsbankenkontor och din banktjänsteman där.

Vi har inget uttalat stöd för e-leg med linux, och ger därför ingen support på det.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Man högerklickar filen, och väljer "extract here", eller "packa upp här på svenska" ;)
Sen ska du stå i mappen som blir, när du packat upp. Detta kan man åstakomma ganska smidigt genom att installera apt://nautilus-open-terminal
Då kan du högerklicka en mapp, och välja "terminal here" (du måste logga ut och in innan detta tillägget funkar).

För att köra scriptet (med utökade rättigheter, därav sudo) använder du

Kod: Markera allt

sudo sh install.sh
eller om filen/scriptet redan är körbar(t)

sudo ./install.sh
Man laddar ned program, ska man välja *.rpm, eller kanske en *.bin fil, jag väljer då oftast att inte ladda ned programmet.
Man använder paketförråden för att installera program Ubuntus paketförråd har över 20'000 paket, och har det mesta linux kan erbjuda.
I dom fall programmet inte finns i ubuntu's paketförråd, finns oftast .deb paket att ladda hem.
I sällsynta fall, får man installera från källkod, eller binära installers (typ handelsbankens säkerhetsprogram).
En wiki med tydliga förklaringar skulle underlätta mycket.
Vilken bra idé. Kanske något du kan göra när du känner att du fått lite grepp om detta moment?

PS. när det gäller "nexus personal", så kan man ju tycka att dom kunde göra en .deb fil, när dom faktiskt annonserar fullt stöd för iaf "ubuntu 8.04".
Man ska köra scripet så här;

sudo ./install.sh
och sen ge HELA sökvägen till certifikatet på disk med "persadm". Så, ta reda på hela sökvägen efter du kört scriptet. Men, allt det här finns redan beskrivet någon annanstans här på forumet.
Lycka till!
Senast redigerad av 2 palle-kuling, redigerad totalt 24 gång.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Hur gör man? Hur packar man upp?
Packa upp .tar.gz på kommandoraden kan man göra med flaggorna x och z. T.ex. tar xvzf filnamn.tar.gz

Filerna kommer att hamna i aktuell mapp eller i undermappar beroende på om tar-filen innshåller bara filer eller undermappar med filer. Det kan man kolla med flaggan t (och z för .gz). T.ex. tar tvzf filnamn.tar.gz
Det enklaste, så man inte behöver kolla, är att skapa en tillfällig mapp där man packar upp. Skapa en tom mapp, lägg .tar.gz-filen där, gå dit med cd och utför tar xvzf filnamn.tar.gz

(Du kan se lite mer om tar med man tar och tar --help | less . Går ur man och less med q. Standardflaggorna kan skrivas både med och utan minus, t.ex. xvzf och -xvzf)

(Det är nog enklare att göra med ett grafiskt program, men det vet jag inte hur man gör, och det brukar vara krångligare att beskriva med ord. Genom att dubbelklicka .tar.gz-filen bör du i alla fall få upp en arkiv-hanterare som listar innehållet. Sen är frågan hur man väljer en mapp att extrahera innehållet i.)
Användarvisningsbild
ulftomas
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av ulftomas »

Riktigt onödigt att lära sig packa upp med terminalen om man är nybörjare. Högerklicka på filen och välj "packa upp här" är betydligt enklare och lär gå tio gånger så fort ifall man inte är van vid terminalkommandon.
Användarvisningsbild
dmz

Inlägg av dmz »

David Andersson skrev: Standardflaggorna kan skrivas både med och utan minus, t.ex. xvzf och -xvzf)
Och z kan också utelämnas då tar automatiskt känner igen om det är en gzippad tarboll, mycket viktigt att spara på tangenterna! Det är därför vi använder mv istället för move, cp istället för copy, vim istället för emacs och linux istället för windows.
Senast redigerad av 2 dmz, redigerad totalt 24 gång.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

ulftomas skrev:Riktigt onödigt att lära sig packa upp med terminalen om man är nybörjare. Högerklicka på filen och välj "packa upp här" är betydligt enklare och lär gå tio gånger så fort ifall man inte är van vid terminalkommandon.
Om man inte lär sig nått lär man förbli nybörjare resten av sitt liv. Oftast när jag packar upp ett tar.gz arkiv är det för att kompilera källkod till nått eller för att kunna köra ett installationsskript och då måste man ändå till kommandotolken förr eller senare, då är det mycket bättre att vara där från början.

/Micke
Användarvisningsbild
Broder Tuck

Inlägg av Broder Tuck »

dmz skrev: . . . . mycket viktigt att spara på tangenterna! Det är därför vi använder mv istället för move, cp istället för copy, vim istället för emacs och linux istället för windows.
;D ;D 10 poäng från mig
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

dmz skrev: mycket viktigt att spara på tangenterna! Det är därför vi använder [...] vim istället för emacs
Utanför ämnet: Det enda vi-kommando man behöve kunna:

ESC : q ! RET
;)[/ot]
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

djkmmo skrev: Utanför ämnet: Det enda vi-kommando man behöve kunna:

;)[/ot]
Utanför ämnet: He he: http://www.dina.kvl.dk/~abraham/religio ... s-101.html
/Micke
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

micke_nordin skrev:
djkmmo skrev: Utanför ämnet: Det enda vi-kommando man behöve kunna:

;)[/ot]
Utanför ämnet: He he: http://www.dina.kvl.dk/~abraham/religio ... s-101.html
/Micke
Utanför ämnet: Vad många inte vet är att VI dessutom är ett romerskt tal och att besten egentligen heter VI VI VI ;D
Skånehenrik

Inlägg av Skånehenrik »

Uppdatering

Jag har nu kopierat mappen till /dokument/shb/
Då bildades genom uppackning 21 filer som fanns och finns i där. Däribland
/dokument/shb/personal-4.10.0.20.sh
Gått in i terminalen och ställt mig på /dokument/shb/personal-4.10.20.shoch kört, <sodu /.install.4.10.0.20.sh i

Fick meddelande
Installation complete

:)

Det har under
Program Övriga
skapats en mapp
Nexus Personal

Det verkar funka det här,...
Vad betyder flaggan "i" vid sudo install?
Vad betyder sudo? En Ubuntu-variant av Sumo? Ett japanskt korsord, modell sudoko, dock lite mindre? Eller är det afrikanskt, som Ubuntu?
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

"i" betyder troligtvis "install". Det är ett argument till skriptet "install.sh", så vad det betyder kan du nog få reda på genom att öppna skriptet med en texteditor (förslagsvis Emacs) och läsa.

Här står lite om su och sudo: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=67&t=38931
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

Gått in i terminalen och ställt mig på /dokument/shb/personal-4.10.20.shoch kört, <sodu /.install.4.10.0.20.sh i
Vart har du laddat hem det här? Nyaste versionen på install.bankid.com är; 4.10.0.21.
Så har du 4.10.20 eller 4.10.0.20? (4.10.20 är nämligen en nyare version än den på bankid.com i så fall).
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Skånehenrik

Inlägg av Skånehenrik »

Handelsbanken.se/aktivera

Så fick jag den nyaste versionen automatiskt.
Jag använder dock inte Bank -ID, jag använder Handelsbanken e-leg.

Ett problem är dock när jag ska köra Nexus Personal, det fungerar inte. Jag ringde handelsbanken och sa det till dem. Tove(?), svarade att man inte kan använda Nexus för ubuntu 8.04, utan det som ges är Handelsbanken e-leg med skrapkoder. Nåja, jag får väl gå till Handelsbanken på måndag och få en ny aktiveringskod.

Jag tycker det verkar märkligt,
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Skånehenrik skrev:Handelsbanken.se/aktivera

Så fick jag den nyaste versionen automatiskt.
Jag använder dock inte Bank -ID, jag använder Handelsbanken e-leg.

Ett problem är dock när jag ska köra Nexus Personal, det fungerar inte. Jag ringde handelsbanken och sa det till dem. Tove(?), svarade att man inte kan använda Nexus för ubuntu 8.04, utan det som ges är Handelsbanken e-leg med skrapkoder. Nåja, jag får väl gå till Handelsbanken på måndag och få en ny aktiveringskod.

Jag tycker det verkar märkligt,
Dom stödjer inte Ubuntu officiellt ännu.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skånehenrik

Inlägg av Skånehenrik »

Det kanske inte stöds officielt men det fungerar nu för mig iallafall. :)

Majhälsningar från Skåne
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"