Drivrutin saknas vid uppgradering, uppgradera ändå?
Drivrutin saknas vid uppgradering, uppgradera ändå?
Uppgradering kan minska skrivbordseffekter och prestandan i spel och andra grafikintensiva program.
Denna dator använder för närvarande AMD-grafikdrivrutinen "fglrx". Ingen version av denna drivrutin finns tillgänglig som fungerar med din hårdvara i Ubuntu 9.04.
Vill du fortsätta?
vad exakt betyder det här, fått upp samma meddelande förrut att jag saknat specifika drivrutiner men har kunnat puffa på utan problem. Men undrar om jag kan göra likadant här när det är en ganska stor uppgradering tillvalet "yes" skulle väll inte dyka upp om det inte var några som helst problem att fortsätta eller?
description: VGA compatible controller
product: RS482 [Radeon Xpress 200M]
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 5
bus info: pci@0000:01:05.0
version: 00
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: pm bus_master cap_list
configuration: driver=fglrx_pci latency=255 mingnt=8 module=fglrx
från sudo lshw -c display som jag hittade i en gammal tråd
Denna dator använder för närvarande AMD-grafikdrivrutinen "fglrx". Ingen version av denna drivrutin finns tillgänglig som fungerar med din hårdvara i Ubuntu 9.04.
Vill du fortsätta?
vad exakt betyder det här, fått upp samma meddelande förrut att jag saknat specifika drivrutiner men har kunnat puffa på utan problem. Men undrar om jag kan göra likadant här när det är en ganska stor uppgradering tillvalet "yes" skulle väll inte dyka upp om det inte var några som helst problem att fortsätta eller?
description: VGA compatible controller
product: RS482 [Radeon Xpress 200M]
vendor: ATI Technologies Inc
physical id: 5
bus info: pci@0000:01:05.0
version: 00
width: 32 bits
clock: 66MHz
capabilities: pm bus_master cap_list
configuration: driver=fglrx_pci latency=255 mingnt=8 module=fglrx
från sudo lshw -c display som jag hittade i en gammal tråd
Re: Drivrutin saknas vid uppgradering, uppgradera ändå?
Det betyder att du kör den proprietära versionen och att den inte längre stöds av AMD from Jaunty.dlink skrev:Denna dator använder för närvarande AMD-grafikdrivrutinen "fglrx". Ingen version av denna drivrutin finns tillgänglig som fungerar med din hårdvara i Ubuntu 9.04.
Vill du fortsätta?
vad exakt betyder det här, fått upp samma meddelande förrut att jag saknat specifika drivrutiner men har kunnat puffa på utan problem.
Den öppna drivrutinen för ditt kort stöder 2D/3D, men det finns ett litet problem som du bör känna till, se buggrapporten [RS482] does not work properly in 3D.
tack för hjälpen, kommer dock inte in på hemsidan.Bowmore skrev:Det betyder att du kör den proprietära versionen och att den inte längre stöds av AMD from Jaunty.dlink skrev:Denna dator använder för närvarande AMD-grafikdrivrutinen "fglrx". Ingen version av denna drivrutin finns tillgänglig som fungerar med din hårdvara i Ubuntu 9.04.
Vill du fortsätta?
vad exakt betyder det här, fått upp samma meddelande förrut att jag saknat specifika drivrutiner men har kunnat puffa på utan problem.
Den öppna drivrutinen för ditt kort stöder 2D/3D, men det finns ett litet problem som du bör känna till, se buggrapporten [RS482] does not work properly in 3D.
Du bör kunna komma åt sidan, ligger på launchpad som kan ligga nere ibland. Jag kom åt den alldeles nyss.
Frågan är dock om du ska vänta till den buggen är löst eller inte, men det avgör du. Beror ju på hur beroende av 3D du är
Men prioriteten på att fixa de äldre öppna drivrutinerna har höjts då alternativet att installera den proprietära versionen är borttaget.
Frågan är dock om du ska vänta till den buggen är löst eller inte, men det avgör du. Beror ju på hur beroende av 3D du är

Det var samma problem när intrepid kom att amd inte hade någon drivrutin som var anpassad till xorg 7,4
Det kommer nog att dröja veckor innan dom släpper en ny drivrutin som stödjer 1,6
Den öppna varianten har aldrig riktigt fungerat som det ska för mig så jag väntar med
att uppgradera denna gången
Det kommer nog att dröja veckor innan dom släpper en ny drivrutin som stödjer 1,6
Den öppna varianten har aldrig riktigt fungerat som det ska för mig så jag väntar med
att uppgradera denna gången
Nja, i detta fall finns AMD drivrutiner för X.Org 7.5 (X server 1.6) men kruxet nu är att AMD avslutat supporten för lite äldre kort (chipset R3xx-R5xx) så de prop. drivrutinerna kommer aldrig tillbaks. Nu jobbar man istället tillsammans med AMD för att få ordning på de öppna dito.toxic76 skrev:Det var samma problem när intrepid kom att amd inte hade någon drivrutin som var anpassad till xorg 7,4
Men då bör väl inte det vara något problem eftersom att jag har RV370 5B60 [Radeon X300]
hittar dock ingen info på deras sida om att dom skulle ha stöd för x.org 7.5
Bowmore skrev:Nja, i detta fall finns AMD drivrutiner för X.Org 7.5 (X server 1.6) men kruxet nu är att AMD avslutat supporten för lite äldre kort (chipset R3xx-R5xx) så de prop. drivrutinerna kommer aldrig tillbaks. Nu jobbar man istället tillsammans med AMD för att få ordning på de öppna dito.toxic76 skrev:Det var samma problem när intrepid kom att amd inte hade någon drivrutin som var anpassad till xorg 7,4
Är lite osäker på dessa RSxxx, RVxxx, etc men tror att RV370 täcks av R3xx. Hittar du idag ingen AMD drivrutin för ditt kort som stöder X.Org 7.5 så är det nog den öppna drivrutinen som gäller.toxic76 skrev:Men då bör väl inte det vara något problem eftersom att jag har RV370 5B60 [Radeon X300]
okej kunde inte hålla mig så lät mina fingrar kryppa till och uppgradera fast min intuition så åt mig att göra raka motsatsen.. ja skulle litat på min intuition
okej får skriva det här meddelandet lite snabbt då datorn kraschar lite hucket som stucket. som ledsen i förstkott för felstavningar och dvs andra grammatik fel
börjar toppen installationen gick felfritt, och det ända som skulle göras var att restarta datorn, och genast dök det upp problem hela skärmen vart randig och datorn kraschade samman testade restarta om datorn och kom in utan några större problem förrutom att boot tiden är utihelsike ^.o
iaf med lite mindre problemfritt surfande så skulle jag dra upp några flash videos och här är det verkligen problem!
varje gång man öppnar en flash fil så kommer datorn att krascha inom några minuter, även om du bara öppnar flash filen och låter den spela i någon sekund så spelar det ingen roll samma sak med vlc och avi filer
ibland går den även ner med dunder och sprak ser ut som om man trycker på skärmen och pixlarna runt fingret skiftar i alla möjliga olika färgen fast i en våg nerefrån och upp för att sen slutligen ta död på datorn jävligt skumt det där.
första gången var jag tom rädd att det vet skärmen som verkligen dog/pajade.
sen har vi det här med indexen det blir fel på den hela tiden och trycker jag
cancel så kommer rutan upp igen, trycker jag
ok så kommer rutan upp igen, trycker jag
try index again" någonting så börjar den om för att sen ploppa upp rutan om några minuter igen.
fast kommit på en genialiskt knepp runt det, lotsar helt enkelt runt rutan och gömmer den bakom massa program så slipper jag se den
även upptäckt om man pausar indexen så kraschar inte datorn så länge du inte dyker på någon flash film eller ser på någon film på datorn
meh
okej får skriva det här meddelandet lite snabbt då datorn kraschar lite hucket som stucket. som ledsen i förstkott för felstavningar och dvs andra grammatik fel

börjar toppen installationen gick felfritt, och det ända som skulle göras var att restarta datorn, och genast dök det upp problem hela skärmen vart randig och datorn kraschade samman testade restarta om datorn och kom in utan några större problem förrutom att boot tiden är utihelsike ^.o
iaf med lite mindre problemfritt surfande så skulle jag dra upp några flash videos och här är det verkligen problem!
varje gång man öppnar en flash fil så kommer datorn att krascha inom några minuter, även om du bara öppnar flash filen och låter den spela i någon sekund så spelar det ingen roll samma sak med vlc och avi filer

ibland går den även ner med dunder och sprak ser ut som om man trycker på skärmen och pixlarna runt fingret skiftar i alla möjliga olika färgen fast i en våg nerefrån och upp för att sen slutligen ta död på datorn jävligt skumt det där.
första gången var jag tom rädd att det vet skärmen som verkligen dog/pajade.
sen har vi det här med indexen det blir fel på den hela tiden och trycker jag
cancel så kommer rutan upp igen, trycker jag
ok så kommer rutan upp igen, trycker jag
try index again" någonting så börjar den om för att sen ploppa upp rutan om några minuter igen.
fast kommit på en genialiskt knepp runt det, lotsar helt enkelt runt rutan och gömmer den bakom massa program så slipper jag se den

även upptäckt om man pausar indexen så kraschar inte datorn så länge du inte dyker på någon flash film eller ser på någon film på datorn
meh

finns det något sätt att revidera tillbacks till ubuntu 8.10 från 9.04? är livrädd att stänga av datorn, skrivbordet tar längre och längre stund att starta upp känns det som för varje uppstart (helt svart på skärmen alltså upp till en minut ibland) förstod att jag skulle få några buggar men trodde aldrig att det skulle vara så här hemskt 

Du är inte ensam om att det tar ca 1 minut för att kunna komma in mot skrivbordet i ubuntu 9.04.
Har också ATI, det är väl därför.
Har också ATI, det är väl därför.
Ni som har problem med ati kolla in följande länk era problem kan bero på
att ni har kvar rester av fglrx på datorn.. Kan också va så att den öppna drivrutinen inte är helt
korrekt installerat
https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooti ... deonDriver
compiz fusion effekterna funkar hur bra som helst för mig trots att jag numer använder
den öppna drivrutinen
att ni har kvar rester av fglrx på datorn.. Kan också va så att den öppna drivrutinen inte är helt
korrekt installerat
https://wiki.ubuntu.com/X/Troubleshooti ... deonDriver
compiz fusion effekterna funkar hur bra som helst för mig trots att jag numer använder
den öppna drivrutinen

- pata66
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Vill bara informera om att jag uppgradera igår och jag har ATI kort. ATI Radeon Express 200M . Jag gjorde en uppgradering ifrån 8.10 till 9.04 och allt verkar fungera bra. Som ljud . se på filmer vi youtube mm.
Upplever att datorn startar upp snabbare och använder mindre minne nu. Har 2 gb i datorn och har 1750 mb ledigt . Ändå har jag igång Foxen nu och Amarok.
Tidigare log jag på ca 1500 ledigt i 8.10
Kan det vara så att när jag uppgraderade att 64bit installerades då jag har en AMD Turion 64 processor i min dator? Vad vet jag? Men det fungerar iaf bra med 9.04 för mig.
/ Pata
Upplever att datorn startar upp snabbare och använder mindre minne nu. Har 2 gb i datorn och har 1750 mb ledigt . Ändå har jag igång Foxen nu och Amarok.
Tidigare log jag på ca 1500 ledigt i 8.10
Kan det vara så att när jag uppgraderade att 64bit installerades då jag har en AMD Turion 64 processor i min dator? Vad vet jag? Men det fungerar iaf bra med 9.04 för mig.
/ Pata