Tja!
Kör snart in openSuse 11.1 KDE 4. Förra gången jag körde den uppdaterades kärnan till den nya och då frös systemet så jag fick formatera om. Min fråga är hur man stoppar update manger att hämta uppdateringar. Jag skulle vilja kontrollera det själv, dvs kolla om det finns uppdateringar när jag själv vill och bestämma vilka som skall uppdateras.
Nu är det så här: så fort det finns uppaderingar att hämta kommer den irriterande ikonen upp nere vid klockan och råkar man klicka på den sätter uppdateringen igång...sen är det kört, då blir nästa moment omformatering...
/X
Hindra uppdatering...
Re: Hindra uppdatering...
I Synaptic kan man låsa versionen man har just nu på alla paket. Markera ett paket, t ex 'kernel...', och välj i menyn 'Lås version'.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- Osprey
- Kontakt:
openSUSE använder ju YaST istället för Synaptic, så det är förmodligen där du ska gå in och ändra. Installera utan att ha ethernetsladden inkopplad och gå in och ändra där innan du stoppar in sladden.
Iofs installerade jag openSUSE själv för bara ett par vecklor sedan och då funkade allting alldeles utmärkt, jag kommer tyvärr inte ihåg om den laddade ned någon ny kärna eller inte. Hur som helst så är det 2.6.27.7-9 jag har där, medan det är 2.6.28-11 i Ubuntu...
Iofs installerade jag openSUSE själv för bara ett par vecklor sedan och då funkade allting alldeles utmärkt, jag kommer tyvärr inte ihåg om den laddade ned någon ny kärna eller inte. Hur som helst så är det 2.6.27.7-9 jag har där, medan det är 2.6.28-11 i Ubuntu...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- xrx3z
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Tack för tipsen...
Problemet jag har stavas: A T I R A D E O N X1600
Problemen har börjat med de nya kärnorna som kommit det sista året. Jag har frågat om ATI problemen i diverse forum och det verkar som om problemen med ATI eskalerar hela tiden. Te.x nu förtiden är det helt omöjligt att köra Debians olika distar, Fedora mfl...det enda som funkar (av de jag har testat) så är det openSuse så länge inte den nya kärnan installeras. Det känns som om snaran dras åt, i.a.f för mig när det gäller Linux. Det enda som skulle kunna fixa detta tydligen är ett nytt grafikkort. Jag har "dålig" erfarenhet av nVidia då det muppade sig med ett tidigare grafikkort på en äldre dator...det känns lite som om historien går igen på nåt sätt...lol
/X.
Problemet jag har stavas: A T I R A D E O N X1600

Problemen har börjat med de nya kärnorna som kommit det sista året. Jag har frågat om ATI problemen i diverse forum och det verkar som om problemen med ATI eskalerar hela tiden. Te.x nu förtiden är det helt omöjligt att köra Debians olika distar, Fedora mfl...det enda som funkar (av de jag har testat) så är det openSuse så länge inte den nya kärnan installeras. Det känns som om snaran dras åt, i.a.f för mig när det gäller Linux. Det enda som skulle kunna fixa detta tydligen är ett nytt grafikkort. Jag har "dålig" erfarenhet av nVidia då det muppade sig med ett tidigare grafikkort på en äldre dator...det känns lite som om historien går igen på nåt sätt...lol
/X.

- Osprey
- Kontakt:
Jag kör nVidia GeForce 7500 LE och det funkar alldeles utmäkt i openSUSE 11.1, Chakra och givetvis Ubuntu 9.04. När jag installerade openSUSE så funkade grafiken direkt, Chakra fick jag skruva lite på men inget stort och till Ubuntu 9.04 kom det automatiskt med en ny drivrutin i samband med installationen/uppgraderingen...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...