Svart skärm + "signal out of range"

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Peltonen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Svart skärm + "signal out of range"

Inlägg av Peltonen »

Jag satt och pillade på diverse grafiska saker i Ubuntu för några dagar sedan. Följde Boissemans guide. Gjorde fel när jag skulle lägga till programvarukällan medibuntu genom att skriva "mediabuntu" när jag lade till den. Det resulterade i att synaptic inte fungerade alls.

Sedan startade jag om datorn i vanlig ordning men när ubuntus logga hade visats och den orange liggande stapeln laddat klart så möts jag av en svart skärm och sedan meddelar min skärm mig att "Input signal out of range". Så nåt var fel med drivrutinerna för mitt ati radeon 1300 antar jag... Jag har sökt och läst i detta forum och det jag gjort hittills är:

- kört xfix utan resultat
- tagit bort den trasiga mediabuntu-listan (tror jag iaf)
- tagit bort compiz genom att skriva i recoverymode:

Kod: Markera allt

sudo apt-get remove compiz
sudo apt-get remove compiz-core
- tagit bort drivisarna genom:

Kod: Markera allt

apt-get remove --purge xserver-xorg-video-ati
apt-get remove --purge xserver-xorg-video-radeon
apt-get install xserver-xorg-video-ati
Vad göra? Inget har gett något resultat! En bra sak vore ju att posta xorg.conf men hur hittar jag den och hur sparar jag den på tex ett USB-minne så att jag kan klistra in den här?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Svart skärm + "signal out of range"

Inlägg av Osprey »

Signal out of range beror antagligen inte på någon drivrutin, utan snarare på att skärmen, kabeln till den, eller grafikkortet är kass. När det gäller kabeln kan det givetvis bero på att den inte sitter i ordentligt i kontakten heller. Den utskriften kan du ju t.ex få om du stänger av datorn och låter skärmen vara igång.

Jag antar isåfall att du inte ser något alls av BIOS eller så heller..?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Peltonen

Inlägg av Peltonen »

Nej kabeln är det garanterat inte. Jag ser allt på skärmen fram till att ubuntu-loggan har laddat klart. När jag ser denna svarta skärm och trycker på datorns på/av-knapp så reagerar ubuntu som vanligt med att ubuntu-loggan kommer upp och att den orange stapeln "räknar ner" och sen stängs datorn av. Jag har även Windows XP installerat på datorn och där fungerar allt som vanligt just nu.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det låter alltså som om Grub kommer upp ordentligt då. Prova att editera Ubuntu-raden så att du får lite utskrifter om vad datorn gör, och se om det hjälper något.

Alltså:
  • Starta upp till Grub-menyn
  • Gå med piltangenterna till Ubuntu-raden (förmodligen är du där redan från början).
  • Tryck på "e", för att editera.
  • Gå till raden som börjar med "kernel".
  • Tryck på "e" igen.
  • Ta bort "quiet" eller ändra det till "noquiet" (jag vet inte vilket som är default).
  • Gör samma sak med "splash"
  • Gå tillbaka till huvudmenyn.
  • Prova att boota om med "b" eller "boot".
  • Följ noga vad den skriver ut på skärmen innan den stänger av sig.
Peltonen

Inlägg av Peltonen »

Nu har jag testat ditt tips om att trycka "e" och skriva noquiet osv. Just det fick jag inte att fungera alls tyvärr :(

Till det nya: jag testade att stoppa i min live-CD (hade idéer om att en nyinstallation skulle göra susen) och märkte då att även den berörs av mitt problem. Dvs när ubuntu-loggan har laddat så kommer "inpusignal out of range" upp och så kommer man inte längre. Är den kunskapen till nytta? Själv känner jag att det vore nyttigt att posta xorg.conf här, men hur gör man det? Måste jag skriva av den på papper och sen in i ett inlägg eller kan jag kopiera den på ett enkelt sätt? Jag har windows XP installerat på samma dator som problemen uppstått.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Peltonen skrev:Själv känner jag att det vore nyttigt att posta xorg.conf här, men hur gör man det? Måste jag skriva av den på papper och sen in i ett inlägg eller kan jag kopiera den på ett enkelt sätt? Jag har windows XP installerat på samma dator som problemen uppstått.
Om du laddar ner och installerar Ext2IFS i Windows, så kan du komma åt Ubuntu-disken/partitionen direkt från XP och klipp-o-klistra in xorg.conf här...
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av revoltism »

Prova ställa in 800x600 som skärmupplösning. Out of Range kommer när resolutionen inte stämmer överens med vad skärmen klarar. Har troligen inget med grafikkortet att göra.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"