Problem med ägare och behörighet av filer på min webserver

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
stefan57
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Problem med ägare och behörighet av filer på min webserver

Inlägg av stefan57 »

Kör min webserver nu, och det mesta funkar, men nu stötte jag på ett problem!

Om jag FTP:ar upp filer till server så ägs dom av det användarnamn som jag loggat in med, så långt okay ...
Problemet kommer om ett php script ska kopiera in en fil, ladda upp en bild o.s.v ... Då kan det inte det.

Filer som skapas av php ägs av www-data. För att ev. lösa det tänkta jag FTP:a in och chmod
kataloger till 777 men det känns ju så himla fel ...

Gissar att www-data betyder att apache äger eller har skapat filen ... Men är inte säker.

Kan man inte få script genererade filer att ägas av en annan användare än www-data, ex: stefan

Eller ... Finns det nån annan lösning på detta problem ? Hur ska man göra? Och var gör man det?

Jag behöver kunna FTP:a filer, skapa kataloger, läsa och radera filer på servern och php script ska ha behörighet att göra samma,
skapa, läsa och radera filer.

Som nu så ska jag installerna extensions i min Joomla och det bara ploppar upp röda varningar att filerna inte kunde flyttas...
En aaaaaaning frustrerande ...

Kör ubuntu 8.04 och php 5.2.4 ...

/Stefan
revoltism
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Problem med ägare och behörighet av filer på min webserver

Inlägg av revoltism »

Jag är ingen expert, men.. du kanske löser det genom att lägga in stefan i www-data? Enklast är väl då att använda System >> Administration >> Användare och grupper. Går säker att använda chmod eller chown också. För att ändra detta från client-side måste du säkert gå in och rota i php-filen eller scriptet som du tänker använda att göra detta.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
Användarvisningsbild
stefan57

Inlägg av stefan57 »

revoltism skrev:Jag är ingen expert, men.. du kanske löser det genom att lägga in stefan i www-data? Enklast är väl då att använda System >> Administration >> Användare och grupper. Går säker att använda chmod eller chown också. För att ändra detta från client-side måste du säkert gå in och rota i php-filen eller scriptet som du tänker använda att göra detta.
Det var ungefär nåt sånt jag hade tänkt mig. Nu är ju inte jag heller nån expert så jag får försöka litsa ut var på servern, i vilken fil detta skall göras.
Har du nån ide ? Jag kör ju inte desktop utan server versionen :o

Kollade igen och såg att alla kataloger och filer ägs av stefan stefan
Har ett par andra domainer på min server och dom ägs av andra "users" så får väl lägga in dom med det blir okay där oxo.
revoltism

Inlägg av revoltism »

Kom på att det kan vara något som kanske går att ändra i apache. Vilken user som du vill ska äga filerna. Du vill kanske att det ska sparas med FTP-usern. Då kanske det går att ändra i apache att root ska vara FTP-usern. Eller vilken user du nu vill att det skulle vara.

Personligen använde jag webmin för att fixa i apache. Det var ett tag sedan nu.. men kanske kan hjälpa.
|- Grafikkort: ATI Radeon X1950 Pro - Moderkort: Asus P5W DH Deluxe - Skärm: LG L225W - Tangentbord: Logitech DiNovo Edge - Mus: Logithech MX Revolution -|
revoltism

Inlägg av revoltism »

Jag gissar annars att du lär kunna hitta bättre hjälp om detta i joomlas forum. De är lite mer "specialicerad" på detta där.
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

stefan57 skrev:Filer som skapas av php ägs av www-data. För att ev. lösa det tänkta jag FTP:a in och chmod
Japp, då webbservern kör som www-data får alla filer den "skapat" motsvarande ägandeskap. Ska man då kombinera det med sitt vanliga användare så hamnar med lätt på den inte helt optimala 777-lösningen. Givet att det är ens egen server så är en variant att nyttja sudo/root-magi och se till nyttja www-data på alla ställen där php-skripten behöva kunna skriva.

Ett annat alternativ är att byta ut "vanliga" PHP-varianten till att nyttja libapache2-mod-suphp. På så vis körs alla skript som den användare äger filen ifråga.
Användarvisningsbild
stefan57

Inlägg av stefan57 »

andol skrev:
stefan57 skrev:Filer som skapas av php ägs av www-data. För att ev. lösa det tänkta jag FTP:a in och chmod
Japp, då webbservern kör som www-data får alla filer den "skapat" motsvarande ägandeskap. Ska man då kombinera det med sitt vanliga användare så hamnar med lätt på den inte helt optimala 777-lösningen. Givet att det är ens egen server så är en variant att nyttja sudo/root-magi och se till nyttja www-data på alla ställen där php-skripten behöva kunna skriva.

Ett annat alternativ är att byta ut "vanliga" PHP-varianten till att nyttja libapache2-mod-suphp. På så vis körs alla skript som den användare äger filen ifråga.
Detta lät ju så bra att jag installerade det ... Sen startade jag om apache ... Men det gjorde ingen skillnad ...
Jag får samma fel ... Knepigt ... php scripten jag kör ägs av "stefan" och alla filer och kataloger ägs av "stefan".
Jag trodde att detta skulle göra att scriptet kördes som "stefan" och inte "www-data" längre ...
Detta hade vart kanon om jag bara kan få det att funka! ...

Är det nåt annat som måste göras mer äm att bara installera det? Det var dåligt med info om det, sökte men hittade knappt nåt.
Du skev "byta ut" så jag undrar om installationen i sig fixade allt ?

Har oxo kollat en del på Joomla forum nu, och där finns ju en lösning ... chmod allt till 777 ... eahh ... Känns inte alls bra!
Men killarna som gjorde det fick det att funka och dom va så glada så ... hmm ...

EDIT1: Om jag chmod en katalog till 664 kan skriptet skriva till det ... Är det en okay behörighet att sätta?
EDIT2: Eahh ... Det funkade ju inte ... Kunde inte gå in i katalogen ... 774 funkar ... Men är det säkert ? Nu börjar jag bli snurrig ???

EDIT3: Laddade upp en bild nu med scriptet och www-data äger fortfarande den :(
-rw-r--r-- 1 www-data www-data 7492 May 3 00:33 81_49fce63f6ef30.jpg

Användarvisningsbild
stefan57

Inlägg av stefan57 »

Jag hittade detta på ett engelskt forum:

"Not the answer you're looking for exactly, but why not add apache (the user) to the GROUP that has write access to the directory in question?
For instance, if i want apache to write to /home/airplane, then i'd add apache to the airplane group.
this will allow apache to write to /home/airplane, assuming that /home/airplane is 770."

Nu vill jag ju att apache (mina php script) ska kunna skriva till allt under /home/stefan eller rättare sagt /home/stefan/public_html ... Vilket som ...

Skulle detta kunna vara nåt? Och i så fall, hur, vad och var gör man detta?
Apache kör ju som "www-data www-data" så är det det som jag ska lägga till i "stefan stefan" nånstans ?
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Låter som om det fortfarande är konventionella mod_php5 som nyttjas. Har du startat om apache2 sen installationen? Hur ser din /etc/apache2/mods-enabled/ ut?

Notera att du förövrigt antagligen vill peta på /etc/suphp/suphp.conf för att få suPHP att bete sig som du vill.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"