Ett litet förslag
Ett litet förslag
Jag börjar tröttna på alla dessa bråktrådar och förmodligen så är jag inte ensam. Det senaste halvåret så har dessa trådar börjat dominera forumet känns det som. Fortsätter det på det här viset så slutar det med att jag lämnar forumet.
Nu kommer jag med ett förslag som kanske kan råda bot.
Jag använder, som så många andra, "visa inlägg: nya", mitt förslag är att ge oss möjligheten att kunna välja vilka forumdelar man vill kunna se i "nya".
Jag tror att de flesta bråk förekommer i debatt, café och forum. Om jag kunde välja bort dessa kategorier så skulle jag ju slippa se det mesta av allt bråk som förekommer. Sen en annan idé är möjligheten att kunna markera inlägg som ointressanta.
Nu kommer jag med ett förslag som kanske kan råda bot.
Jag använder, som så många andra, "visa inlägg: nya", mitt förslag är att ge oss möjligheten att kunna välja vilka forumdelar man vill kunna se i "nya".
Jag tror att de flesta bråk förekommer i debatt, café och forum. Om jag kunde välja bort dessa kategorier så skulle jag ju slippa se det mesta av allt bråk som förekommer. Sen en annan idé är möjligheten att kunna markera inlägg som ointressanta.
Re: Ett litet förslag
En annan idé är att så fort en moderator upptäcker bråk så flyttar han tråden till forumkategorin "bråk" där bråket får frodas fritt. Men med möjligheten för varje medlem att kunna blockera/ignorera/dölja denna forumdel.
Tavlan Debatt är en sådan tavla, man måste själv göra ett aktivt val för att kunna läsa och skriva i den.whac skrev:En annan idé är att så fort en moderator upptäcker bråk så flyttar han tråden till forumkategorin "bråk" där bråket får frodas fritt. Men med möjligheten för varje medlem att kunna blockera/ignorera/dölja denna forumdel.
Åfan, jag måste ha varit väck när jag gjorde det valet. 
Dags att leta efter avaktiveringsknappen!
iaf, det vore bra med ett sånt alternativ till forum och café med.

Dags att leta efter avaktiveringsknappen!
iaf, det vore bra med ett sånt alternativ till forum och café med.
- Konservburk
Den möjligheten finns delvis redan. Men inte så att du kan trycka på Nya rakt av. Du måste istället skapa ett bokmärke som gör samma sökning som Nya gör, men som bara tar med exakt de kategorier du är intresserad av. Själv använder jag det här monstret för att hitta nya supportinlägg:whac skrev:Jag använder, som så många andra, "visa inlägg: nya", mitt förslag är att ge oss möjligheten att kunna välja vilka forumdelar man vill kunna se i "nya".
http://ubuntu-se.org/phpBB3/search.php?fid[]=17&fid[]=19&fid[]=35&fid[]=38&fid[]=54&fid[]=55&fid[]=61&fid[]=62&fid[]=67&fid[]=70&fid[]=75&fid[]=83&fid[]=96&fid[]=99&fid[]=103&fid[]=113&fid[]=138&fid[]=139&fid[]=140&fid[]=141&fid[]=142&fid[]=143&fid[]=144&fid[]=145&fid[]=146&fid[]=147&fid[]=148&fid[]=149&fid[]=150&fid[]=153&fid[]=155&fid[]=156&fid[]=157&fid[]=158&fid[]=159&fid[]=160&fid[]=161&fid[]=162&fid[]=163&fid[]=164&fid[]=165&fid[]=167&fid[]=168&fid[]=169&fid[]=171&fid[]=174&fid[]=177&fid[]=179&fid[]=180&fid[]=183&fid[]=184&fid[]=185&fid[]=197&fid[]=199&fid[]=200&fid[]=204&fid[]=206&fid[]=207&fid[]=208&fid[]=212&fid[]=213&fid[]=214&fid[]=215&fid[]=216&fid[]=217&fid[]=218&fid[]=219&fid[]=220&fid[]=222&fid[]=223&fid[]=224&fid[]=225&fid[]=229&fid[]=231&fid[]=233&search_id=newposts
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Jag är desperat.
Som jag har kämpat för detta som du säger whac senaste veckan men det är en grupp medlemmar som tycker demokratin är viktigare än gemenskapen i forumet. Jag har stora funderingar kring en enda avgörande omröstning som behandlar just det du säger. Problemet är att få tillräckligt många medlemmar att rösta.
Min grej är att vanliga medlemmar inte ska behöva se alla diskussioner som förs och dessutom slippa omröstningstrådar som skapas onödigt ofta.
Dessa punkter har jag lagt upp i en annan tråd som jag anser skulle förbättra forumet avsevärt:
* Slopa Debatt-tavlan. Ingenting gott kommer ut från den utan bara en massa bråk. (kan även kalla den bråktavlan)
* Medlemmarna ska inte kunna skapa omröstningar. Endast ledningen för forumet ska kunna göra detta när det är valtider och sånt.
* Alla diskussioner angående forumsstrukturer och regeländringar m.m. ska inte ske sömlöst med supportforumet utan ska ske i en annan form, eventuellt genom att ha en länk till en annan sida.
* Klagomål för felmodereringar ska inte heller ske sömlöst utan trycker man på Nya så ska tavlorna som hanterar klagomål inte komma upp.
En del av punkterna känner jag behöver filas lite på, men i stort anser jag att dessa skulle lösa större delen av problemen.
Ditt förslag matchas väldigt bra på punkt ett och tre. Dessutom ska inte tråkigheter som "X är varnad för grova personangrepp". Gäller alltså i tavlan forum där "Varningar och bannlysningar" förekommer. Vill man se dessa så får man själv navigera sig dit.

Som jag har kämpat för detta som du säger whac senaste veckan men det är en grupp medlemmar som tycker demokratin är viktigare än gemenskapen i forumet. Jag har stora funderingar kring en enda avgörande omröstning som behandlar just det du säger. Problemet är att få tillräckligt många medlemmar att rösta.
Min grej är att vanliga medlemmar inte ska behöva se alla diskussioner som förs och dessutom slippa omröstningstrådar som skapas onödigt ofta.
Dessa punkter har jag lagt upp i en annan tråd som jag anser skulle förbättra forumet avsevärt:
* Slopa Debatt-tavlan. Ingenting gott kommer ut från den utan bara en massa bråk. (kan även kalla den bråktavlan)
* Medlemmarna ska inte kunna skapa omröstningar. Endast ledningen för forumet ska kunna göra detta när det är valtider och sånt.
* Alla diskussioner angående forumsstrukturer och regeländringar m.m. ska inte ske sömlöst med supportforumet utan ska ske i en annan form, eventuellt genom att ha en länk till en annan sida.
* Klagomål för felmodereringar ska inte heller ske sömlöst utan trycker man på Nya så ska tavlorna som hanterar klagomål inte komma upp.
En del av punkterna känner jag behöver filas lite på, men i stort anser jag att dessa skulle lösa större delen av problemen.
Ditt förslag matchas väldigt bra på punkt ett och tre. Dessutom ska inte tråkigheter som "X är varnad för grova personangrepp". Gäller alltså i tavlan forum där "Varningar och bannlysningar" förekommer. Vill man se dessa så får man själv navigera sig dit.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- ZX Spectrum
Idén är säkert bra men jag tror att nya medlemmar har annat för sig än att leka hackers i forumet.Konservburk skrev:Den möjligheten finns delvis redan. Men inte så att du kan trycka på Nya rakt av. Du måste istället skapa ett bokmärke som gör samma sökning som Nya gör, men som bara tar med exakt de kategorier du är intresserad av. Själv använder jag det här monstret för att hitta nya supportinlägg:whac skrev:Jag använder, som så många andra, "visa inlägg: nya", mitt förslag är att ge oss möjligheten att kunna välja vilka forumdelar man vill kunna se i "nya".
http://ubuntu-se.org/phpBB3/search.php? ... d=newposts
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
@ Konservburk: Har du lösningen på all världens problem? Tack. 

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
+1.
Om detta genomförs blir det dessutom mycket enklare att modda supportfrågorna, för då vet man exakt vad som skall vara där och inte. Tillyttermeravisso vet också exakt vart man skall flytta trådar och inlägg istället.
Demokrati? Det är enkelt; är man intresserad av demokratifrågor och debatt kan man ju frivilligt söka sig till de kategorierna/trådarna.
Om detta genomförs blir det dessutom mycket enklare att modda supportfrågorna, för då vet man exakt vad som skall vara där och inte. Tillyttermeravisso vet också exakt vart man skall flytta trådar och inlägg istället.
Demokrati? Det är enkelt; är man intresserad av demokratifrågor och debatt kan man ju frivilligt söka sig till de kategorierna/trådarna.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- Konservburk
Det var inte min tanke heller. Jag delade helt enkelt bara med mig av vad jag själv använder.ZX Spectrum skrev:Idén är säkert bra men jag tror att nya medlemmar har annat för sig än att leka hackers i forumet.

En tydlig separation av support och "trams" är som du säger precis vad vi behöver. Omstruktureringen av forumet var ett första steg i den riktningen. Nästa steg skulle kunna vara att byta ut Nya och Obesvarade så att de bara visar support-inlägg. Det ska vara en smal sak att ordna. KiviE har hand om sådana ändringar.
När det gäller omröstningar så finns numera en dedikarad kategori till detta där endast adminstrationen har rätt att skapa nya trådar. Jag vet inte om det verkligen är nödvändigt att helt förbjuda andra omröstningar, som t.ex. den om vilken fönsterhanterare folk föredrar.
När det gäller debatt-tavlan så är det snarare så att bråk kommer in i den än ut ur den. Tar vi bort debatt så finns risken att bråkandet flyttar till andra delar istället för att försvinna. Det krävs dessutom ett aktivt val för att få tillgång till den tavlan. Så den borde egentligen inte störa andra än de som faktiskt vill bli störda.
- ZX Spectrum
Alla anmälningar från debatt-tavlan hamnar i vanliga forumet, dvs. förtroenderådets tavla: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=90 så visst slinker otrevligheter ut därifrån.Konservburk skrev:Det var inte min tanke heller. Jag delade helt enkelt bara med mig av vad jag själv använder.ZX Spectrum skrev:Idén är säkert bra men jag tror att nya medlemmar har annat för sig än att leka hackers i forumet.
En tydlig separation av support och "trams" är som du säger precis vad vi behöver. Omstruktureringen av forumet var ett första steg i den riktningen. Nästa steg skulle kunna vara att byta ut Nya och Obesvarade så att de bara visar support-inlägg. Det ska vara en smal sak att ordna. KiviE har hand om sådana ändringar.
När det gäller omröstningar så finns numera en dedikarad kategori till detta där endast adminstrationen har rätt att skapa nya trådar. Jag vet inte om det verkligen är nödvändigt att helt förbjuda andra omröstningar, som t.ex. den om vilken fönsterhanterare folk föredrar.
När det gäller debatt-tavlan så är det snarare så att bråk kommer in i den än ut ur den. Tar vi bort debatt så finns risken att bråkandet flyttar till andra delar istället för att försvinna. Det krävs dessutom ett aktivt val för att få tillgång till den tavlan. Så den borde egentligen inte störa andra än de som faktiskt vill bli störda.
Sen kan man fråga sig varför vi ska ha en flashback-tavla i ett supportforum. Egentligen ganska så onödigt.
- Konservburk
De otrevligaste otrevligheterna, de som hamnar under "Bortmodererade inlägg" (helt oavsett om de kommer från debatt eller inte), synns dessutom alltid under Nya. Är vi överrens om att Nya bara ska visa supportinlägg? Vi måste ju måste ju börja någonstans, och små förändringar steg för steg är betydligt lättare att klämma igenom än många stora förändringar på en gång.ZX Spectrum skrev:Alla anmälningar från debatt-tavlan hamnar i vanliga forumet, dvs. förtroenderådets tavla: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=90 så visst slinker otrevligheter ut därifrån.
-
Det är min största skräck att bråken flyttar till cafeet istället om debatttavlan tas bort...Tar vi bort debatt så finns risken att bråkandet flyttar till andra delar istället för att försvinna

Alltså borde BÄGGE tas bort och då först blir det ett rent supportforum!
- ZX Spectrum
+1Konservburk skrev:De otrevligaste otrevligheterna, de som hamnar under "Bortmodererade inlägg" (helt oavsett om de kommer från debatt eller inte), synns dessutom alltid under Nya. Är vi överrens om att Nya bara ska visa supportinlägg? Vi måste ju måste ju börja någonstans, och små förändringar steg för steg är betydligt lättare att klämma igenom än många stora förändringar på en gång.ZX Spectrum skrev:Alla anmälningar från debatt-tavlan hamnar i vanliga forumet, dvs. förtroenderådets tavla: http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=90 så visst slinker otrevligheter ut därifrån.
Jag anser att trådar som börjar få tendensen att bli debatter ska låsas. Café-tavlan tycker jag dessutom inte innehålla debatter och omröstningar utan mer formen av mingel.Harlekin33 skrev:Det är min största skräck att bråken flyttar till cafeet istället om debatttavlan tas bort...Tar vi bort debatt så finns risken att bråkandet flyttar till andra delar istället för att försvinna
Alltså borde BÄGGE tas bort och då först blir det ett rent supportforum!
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Att visa "Bortmodererade inlägg" under nya inlägg är ju heltokigt!
Det måste ändras.
En lösning är att döpa om länken till "Nya supportinlägg" eller liknande och inkludera allt under "Hjälp med Ubuntu". Men då missar man alla inlägg under "Ubuntu Sverige" som t.ex. "Administrationen informerar"...
Jag använder inte den där länken till nya inlägg alls så jag har ingen aning om hur den används. Ni som använder den, vilka typer av inlägg vill ni se där? Ska det t.o.m. finnas flera länkar till olika sökkriterium?

En lösning är att döpa om länken till "Nya supportinlägg" eller liknande och inkludera allt under "Hjälp med Ubuntu". Men då missar man alla inlägg under "Ubuntu Sverige" som t.ex. "Administrationen informerar"...
Jag använder inte den där länken till nya inlägg alls så jag har ingen aning om hur den används. Ni som använder den, vilka typer av inlägg vill ni se där? Ska det t.o.m. finnas flera länkar till olika sökkriterium?
- Konservburk
Personligen tycker jag att den endast ska visa allt under "Hjälp med Ubuntu" och "Övrig hjälp" samt "Administrationen informerar". Det gäller inte bara Nya och Obesvarade, utan även Visa aktiva trådar.Lars skrev:En lösning är att döpa om länken till "Nya supportinlägg" eller liknande och inkludera allt under "Hjälp med Ubuntu". Men då missar man alla inlägg under "Ubuntu Sverige" som t.ex. "Administrationen informerar"...
Änltligen ett klockrent förslag!Konservburk skrev: Personligen tycker jag att den endast ska visa allt under "Hjälp med Ubuntu" och "Övrig hjälp" samt "Administrationen informerar". Det gäller inte bara Nya och Obesvarade, utan även Visa aktiva trådar.
Jag har själv kollat i forumindex och det är enbart inlägg från de tavlorna som ska visas när man klickar på "Nya".
Tar för givet att Konservburk vet att det är genomförbart i phpBB.
Frågan är om det ska bli ytterliggare en oändlig diskussion.
Eller om Serveradmin's kan implementera förändringen på en gång.
Kanske inte just ikväll...
-
Finns en serveradmin online just nu..tror jag!Eller om Serveradmin's kan implementera förändringen på en gång.
- Konservburk
Så länge ingen drar i nödbromsen så ser jag inte varför vi skulle behöva avvakta. Blir det högljudda protester så kan vi ta diskussionen där och då. Jag tycker den metoden fungerade utmärkt när det gäller ändringen av forumbredden.Rune.K skrev:Frågan är om det ska bli ytterliggare en oändlig diskussion.
Eller om Serveradmin's kan implementera förändringen på en gång.