Hjälp! Alla menyer är borta!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Pavel
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Hjälp! Alla menyer är borta!

Inlägg av Pavel »

Jag har precis börjat med Ubuntu och har aldrig sett något liknande.
När jag idag startade Ubuntu kördes något slags standard test vid startup, första gången detta händer.
Därefter tuffade startupen vidare med djungeltrumma och allt.
Därefter kom det bruna skrivbordet upp som vanligt.
Men ... Alla (jag menar verkligen alla) menyer och paneler (tror jag det heter) är borta! Det enda som syns är den bruna skrivbordsbakgrunden.
Hur gör jag?

Datorn, en bärbar, har dualboot med Win Vista.
Ubuntu ligger på diskens andra halva med partitionerna root, swap och home.
I Home ligger dokument jag ogärna vill bli av med.
Jag gissar att det blir någon form av ominstallation. Hur görs den bäst? Räcker det med att installera ny root och blir Home då kvar oskadd?

Jag använde datorn igår till normalt arbete, mest rensa filer efter övergång från Windows. Jag testade en del med skrivbordsteman, färger och liknande samt installerade och testade en del program som man gör som ny. Inget av det jag gjorde kändes för en erfaren datoranvändare som farligt för ett operativsystem.

Min fråga som nybliven Ubuntuanvändare blir: Hur är det med Linux berömda stabilitet?
Jag är nybörjare på Ubuntu så förklara med enkla ord!
Senast redigerad av 1 Pavel, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Hjälp! Alla menyer är borta!

Inlägg av Osprey »

Det verkar som om det är något som hänger sig i din inloggning. Prova att logga in med "Felsäker GNOME" istället, det finns som val någonstans i login-skärmen. Exakt var det ligger kan variera beroende på vilken login-skärm du använder, men det borde inte vara svårt att hitta...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag har något som något förkortat heter Ubuntu recovery mode. Detta verkar vara det enda startalternaiv som kan vara det du frågar efter. Efter ett tag kommer jag till en meny med avancerade alternativ. Jag har testat att köra några tester som inte verkar alltför destruktiva därifrån. Eftersom jag är ny vill jag inte testa alltför mycket. När jag sedan kör en normal start därifrån startar datorn utan menyer igen.
Jag har lyckats säkerhetskopiera de viktigaste filerna i Home. Om jag måste installera om är detta OK.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Recovery mode behöver du antagligen inte nu, den är mer till för om systemet inte alls fungerar. Den funktionen jag menar är bara för din egen inloggning och om du kör Jauntys vanliga inloggningsskärm så kan du välja "Felsäker GNOME" nere i vänstra hörnet under "[Alternativ] -> [Välj Session]"...
Pavel

Inlägg av Pavel »

Problem med detta. Jag kommer inte till inloggningsskärmen. Jag tror detta beror på att jag valde automatisk inloggning vid installationen. Är för lat för att ange lösenord varje gång jag startar. Efter den första menyn med bootalternativ start ubuntu direkt för mig.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Fungerar någon högerklicksmeny? Isåfall kan du kanske starta en terminal och skriva; gnome-panel & -> enter

Eller Alt+F2 kanske fungerar, där kan du isåfall också köra kommandot gnome-panel &.

Får du igång panelerna så gäller det att spara sessionen vid utloggningen.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag kommer inte åt någon relevant högerklicksmeny, bara den för skrivbordsinställningar. Alt+F2 verkar inte heller funka. Jag kan däremot genom en bakväg bläddra bland mapparna. Jag har Vistapartitionen monterad och genom att använda uppilar har jag kommit in i Ubuntu och lyckats säkerhetskopiera. Kan man hitta terminalen manuellt i någon mapp? (Kom ihåg att jag är nybörjare) Då kan jag kanske öppna den den vägen. Inga filer eller program på datorn verkar vara skadade.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag kommer även åt att söka filer och program, kan jag söka efter terminalen?
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Kolla efter /usr/bin/gnome-terminal eller /usr/bin/terminal. Det kan också ligga i /usr/local/bin/.

Du kans också testa Ctrl+Alt+F1 och logga in där och försöka starta gnome-panel därifrån, men jag tror inte det går.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Nu jäklar... Är menyeran tillbaka. Jag hittade terminalen och skrev in det du föreslog. Den angav att det saknades saker och tipsade om en sudo apt-get sträng (jag är nybörjare detta är fikonspråk). Efter kommandot installerades menyerna på nytt. Efter omstart är allt tillbaka. Nu ploppade det istället upp ett fönster med en varningstriangel och texten: "Det uppstod ett problem i panelen vid inläsning av 'OAFIID:GNOME_FastUserSwitchApplet'. Vill du ta bort panelprogrammet från din konfiguration?" Alternativen är Ta inte bort och Ta bort. Vilket ska jag välja? Intuitivt skulle jag vilja välja Ta inte bort, men det är bäst att fråga.

Du skrev innan att jag skulle vara noga med att spara session innan utloggning, hur gör jag det?

Jag tror jag nu vet hur jag strulade till det. Igår tog jag bort en del program, bland annat ville jag ta bort e-postprogrammet evolution. I pakethanteraren sökte jag därför på det och tog bort allt som det stod evolution på. Då menyerna nu ominstallerades såg jag att en del filer hette något med evolution. Jag tog säkert bort för mycket i går.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Under tiden som jag har skrivit nedanstående till dig, ser jag nu att du har fått den hjälp som du efterfrågade. Jag ser även att allt ser ut att fixa sig för dig. BRA!

Eftersom du ändå frågade om nedanstående också och jag redan har hunnit skriva allt, postar jag även det. Du kan ju spara det, om inte annat, till ev. framtida behov. Eller så hjälper det någon annan läsare som har funderat i samma banor. ;D

----------------------------------- Detta var min ursprungliga post ------------------
Det var trist att se dina problem.

Ha inte allt för bråttom med att följa mitt råd här nedan. Det kanske kommer
fler tips till dig, från övriga, under dagen.

Däremot vill jag besvara detta, från din inledning:
Datorn, en bärbar, har dualboot med Win Vista.
Ubuntu ligger på diskens andra halva med partitionerna root, swap och home.
I Home ligger dokument jag ogärna vill bli av med.
Jag gissar att det blir någon form av ominstallation. Hur görs den bäst? Räcker det med att installera ny root och blir Home då kvar oskadd?
Du har ett i andra avseenden mycket bra system, med separat partition för /home. Det gör, att du utan risk (hugaligen ?)kan göra en ominstallation av själva systemet (rooten / ) och utan att /home berörs.

Du kör 9.04. Om du väljer att göra en ominstallation, så finns det en enda sak som du måste vara oerhört försiktig med. Det är formatteringen av partitionerna. Det är bara en enda partition som du skall formatera*). Det är den som är root ( / ).
') partitionera bytt mot formatera
Från början, arbeta dig fram genom installationen. I slutet av den, längst ned i displayens fönster står det " steg 4 av 7 " då skall du ta det lugnt. Bland alternativen, längst ned, strax ovanför den långa blå bården, där bockar du för alternativet " Ange partitioner manuellt ". Längst ned i displayen, men till höger, trycker du på knappen "Framåt".

Du är fortfarande kvar i steg "4 av 7" men nu har du fått upp en ny bild. Förbered partitioner. Här ser du nu hela din hårddisk. Överst en grafisk bild av din hårddisk. I mellanfönstret och i kolumnerna a) enhet b) typ och c) monteringspunkt. Lokalisera var du har din rootpartition i detta fönster. Var säker på att du väljer rätt. Klicka på den raden i mellanfönstret som motsvarar din root.

När hela raden med root är färgmarkerad, klickar du nedanför fönstret på knappen "Redigera partition". En mindre dialogruta har nu dykt upp: "redigera partition". Du väljer om allt, precis som vid första installationen. Storlek = här ändras inget vid detta tillfälle. Använd som = samma som förra gången. Formatera partitionen = Ja .
Monteringspunkt = / . När det är klart, klickar du på OK längst ned till höger i det mindre fönstret och du är återbördad till det allra första fönstret där du kan se övriga partitioner.

Gör om proceduren med swapen och home. I ingendera av dessa två, skall rutan för formattering klickas i. (I 9.04:an kan du inte ens klicka på formattering av swapen. Det är borttaget).

Avsluta installationen som vanligt.

Grattis! Fixat.

Jag såg att du redan har tagit kopior på viktiga filer i /home och det är föredömligt. Det är alltid den smarta vägen att göra så. Då är följdverkningarna av eventuella misstag undanröjda.

Men, som jag skrev inledningsvis, avvakta du ytterligare en tid, om du anser dig kunna göra det. Förhoppningsvis kan det dyka upp ett råd i tråden, som gör att du inte ens behöver göra en ominstallation.

Hur som helst, Lycka till!

Tukken
Senast redigerad av 3 Broder Tuck, redigerad totalt 2 gång.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Om fast-user-switch krånglar så ta bort den. Du kan testa den senare när du har allt annat i ordning.

Evolution är ett specialkapitel i Ubuntu/Gnome. Det går baske mig inte att avinstallera till 100%!! Jag blev så trött på det att jag gått över till Xubuntu istället.

Ang. spara session vid utloggning gå till Inställningar - > Inloggning och kolla i flikarna, där skall finnas en kryssruta för 'Spara session....'.

Stäng sedan av alla andra vanliga program och logga ut och in igen. Nu kan du kryssa ur 'Spara session ...' igen, så den inte alltid sparar.
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag testar alternativet Ta bort och ser vad som händer vid en omstart. Om menyerna försvinner igen vet jag ju nu hur jag får tillbaka dem och kan testa med behålla om det går fel.
Broder Tucks fylliga beskrivning om ominstallation kommer säkert att behövas framöver. Jag har trixat mycket med Windows genom åren och där är ibland en ominstallation enda alternativet. Virus och annat bus har ibland varit bidragande orsaker. Det verkar vara enklare i Ubuntu eftersom man bara behöver göra om root, såvida man har separata partitioner.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Ominstallation behövs mycket sällan, med betoning på MYCKET. I Ubuntu kan man alltid redigera någon textfil och få igång saker igen, eller stänga av dem.

Konsollen (terminalen) Ctrl+Alt+F1 är användbar när det strular. Därifrån kan man t ex kolla i mappen .config/autostart och lägga till eller ta bort. Eller så kan man redigera konfigurationsfiler med kommandot sudo nano /textfilen.
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

Efter att du valt ta bort FastUserSwitchApplet så kan du sedan högerklicka på panelen och lägga till användarväxlare så är det som vanligt igen.
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Pavel

Inlägg av Pavel »

Jag har nu startat om och är tillbaka med menyerna i behåll och inga felmeddelanden. Avstängningsknappen får jag tillbaka genom högerklick och val, men den ser inte ut och fungerar inte likadant som innan. Jag råkade även ta bort indikatorn för Internetanslutningen... Finns det något sätt att få tillbaka standardknapparna på?
Det var inget trevligt sätt att börja lördagsmorgonen på. Jag får tacka för all hjälp och alla tips jag fått, jag bugar och bockar för forumets samlade kunskap!

Jag har kört Ubuntu i en knapp vecka. Mitt intryck är att det ibland är mycket svårt, även för en van datoranvändare som jag. Jag har fått snabb och bra hjälp på forumet som hjälpt mig, annars hade det nog varit kört och jag hade avinstallerat och kört på i Windows.

Detta har fått mig att fundera. Kanske borde man starta ett underforum med tutorials - grundläggande instruktioner för nybörjare. Bara i den här tråden finns flera saker som jag tror en nybörjare har stor nytta av:

1. Att man vid installation bör ordna Ubuntu i flera separata partitioner
2. Hur man gör en ominstallation om inget annat hjälper
3. Var man kan hitta terminalen manuellt
4. Säkerhetskopiering

Jag vet inte hur administratörerna ställer sig till detta, men som nybörjare tycker jag att frågan om en samling grundläggande tutorials åtminstone är värd att diskutera. Det mesta kan man få fram om man söker på nätet, men en samling dokument med enkla råd skulle vara lättare att ta till sig för nybörjare.

Som sagt, om någon vet hur jag får tillbaka min gamla avstängningsknapp och min övervakare för Internetanslutningen skulle jag hamna i än större tacksamhetsskuld...
Pavel

Inlägg av Pavel »

Upptäckte även att mitt namn, det vill säga mitt användarnamn försvunnit från panelen, det är ju alltid trevligt att se sitt eget namn (så att man inte glömmer det), går det att få tillbaka detta också? Jag hittar inte alternativet genom högerklicket.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Pavel, dina åsikter om samlade guider för nybörjare är MYCKET viktiga! Så jag vill be dig att starta en ny tråd om detta med en passande rubrik.

Det är viktigt eftersom du ser detta med fräscha ögon och vi andra är hemmablinda.

PS Ge dig inte även om folk svarar "Det har vi redan" - de är säkert hemmablinda!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Pavel skrev:Upptäckte även att mitt namn, det vill säga mitt användarnamn försvunnit från panelen, det är ju alltid trevligt att se sitt eget namn (så att man inte glömmer det), går det att få tillbaka detta också? Jag hittar inte alternativet genom högerklicket.
Det är just användarväxlaren som skriver ut namnet på den användare som är inloggad (dvs. du). Prova att lägga tillbaka en och se om det funkar, krånglar det igen så vet du ju nu att du kan ta bort den utan fara...
Pavel

Inlägg av Pavel »

Frågan är hur jag lägger tillbaka Användarväxlaren. Den verkar inte finnas genom att högerklicka och använda lägga till på panelen. Jag kanske är väldigt mycket nybörjare nu... Jag kan dock omöjligt hitta Användarväxlaren i datorn och lägga tillbaka på panelen. Samma sak gäller med avstängningsknappen. Den jag lagt till nu är inte likadan som den som fanns då Ubuntu var nyinstallerat. Denna sista sak kanske inte är så viktig, den nya duger. Originaldelar har dock sin charm. En Användarväxlare behövs emellertid...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"