Wifi dubbelinloggar

Generella frågor om Kubuntu och KDE-specifika frågor. Både 3.x och 4.x
Farbror
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Wifi dubbelinloggar

Inlägg av Farbror »

När jag försöker koppla upp mig trådlöst med wep-nyckel så får jag först upp en inloggningsruta på svenska som jag fyller i. Därefter sparas lösenordet i plånboken. Klickar OK. Därefter kommer samma inloggningsruta upp på engelska, jag fyller i även den och får så småningom svaret att jag inte kopplades upp. Det blir ingen skillnad om jag nekar den andra, engelska, dialogrutan.

Det är inga problem att hitta accesspunkter eller vad det nu heter - hittar 5 stycken i området.

Har tidigare haft Ubuntu i samma dator, helt utan problem med uppkopplingen. Testade att installera om Kubuntu, utan skillnad.

Använder i detta fall en Dell Latitude D510.

/Jörgen
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Wifi dubbelinloggar

Inlägg av bbauto »

Farbror skrev:När jag försöker koppla upp mig trådlöst med wep-nyckel så får jag först upp en inloggningsruta på svenska som jag fyller i. Därefter sparas lösenordet i plånboken. Klickar OK. Därefter kommer samma inloggningsruta upp på engelska, jag fyller i även den och får så småningom svaret att jag inte kopplades upp. Det blir ingen skillnad om jag nekar den andra, engelska, dialogrutan.

Det är inga problem att hitta accesspunkter eller vad det nu heter - hittar 5 stycken i området.

Har tidigare haft Ubuntu i samma dator, helt utan problem med uppkopplingen. Testade att installera om Kubuntu, utan skillnad.

Använder i detta fall en Dell Latitude D510.

/Jörgen
Har du testat olika skrivbordshanterare ubuntu, kubuntu, xubuntu...? Till att börja med bör du uppdatera språkstödet: System->Administration->Språkstöd->Svenska, kontrollera även System->Inställningar->Tangentbord->Tangentbordslayout->Svenska

Högerklicka på nätverksikonen uppe till höger->Redigera anslutningar->Trådlöst->Redigera->
Se till att "Anslut automatiskt" är ibockad.

Har nyckelringen och inloggningens lösenord blivit osynkade, så kan du ta bort /home/user.../.gnome2/keyrings/login.keyring
Då ska du få en ny fråga nästa gång du loggar på...
Farbror

Inlägg av Farbror »

Sorry att jag uttryckte mig otydligt. På denna dator använder jag nu Kubuntu. Datorn med samma hårdvara har tidigare fungerat bra med Ubuntu, men jag kan inte köra trådlöst med Kubuntu installerat (inte parallellt utan nyinstallerat på egen hårddisk). I övrigt använder jag Ubuntu - därför står det kvar i min profil.

/Jörgen
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Farbror skrev:Sorry att jag uttryckte mig otydligt. På denna dator använder jag nu Kubuntu. Datorn med samma hårdvara har tidigare fungerat bra med Ubuntu, men jag kan inte köra trådlöst med Kubuntu installerat (inte parallellt utan nyinstallerat på egen hårddisk). I övrigt använder jag Ubuntu - därför står det kvar i min profil.

/Jörgen
Är tyvärr inte riktigt hemma på kubuntu... Får se om någon annan kan hjälpa dig, annars får jag väl installera och pröva...
Du får dock vänta tills efter V75, det ser bra ut inför 5e loppet Reducerat med alla hästar i lopp 5-6 (1chans på 3) och häst 6-8 i sista... :) ;) :D ;D :o 8) ??? ::) :P :-*
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Vilket vertyg använder du dig av? Knetworkmanager eller networkmanagerplasmoiden?
Farbror

Inlägg av Farbror »

Jag började med att klicka på plasmaoiden nere i högra hörnet, klickade på det nätverk jag ville åt och fick sedan gå igenom proceduren som beskrivs överst. När det inte fungerade gick jag via Systeminställningar>Nätverksinställningar>Nätverkshantering. Vad denna heter är jag osäker på, men den har en snygg symbol, nästan som ett m. ::) Där klickade jag på redigera och gick in och skrev in alla inställningar igen. Öppnade även plånboken och testade med olika varianter - ta bort den ena, skriva in lösenordet på flera ställen och liknande. Alltid utan framgång. När jag nu startade datorn så vill den ha alla uppgifter igen, trots att jag kryssat för autoinloggning. Efter att klickat Avbryt på alla rutor så krashade nätverksdelen. Kanske är installationen dålig. Går det kanske att ominstallera just den delen (här längtar jag efter den terminalkompetens jag förstår kan erövras...).

/Jörgen
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Vilka program är det som vill ha lösenord. Kan du kolla upp det?
Jag kör visst både network manager plasmoiden och knetworkmanager... För mig fungerar det (jag kör iof inte wep, men det borde inte spela någon roll)
Farbror

Inlägg av Farbror »

mcNisse skrev:Vilka program är det som vill ha lösenord.
Jag kör visst både network manager plasmoiden och knetworkmanager... För mig fungerar det (jag kör iof inte wep, men det borde inte spela någon roll)
Det verkar vara så att plasmoiden länkar till knetworkmanager då det som fylls i på det ena stället dyker upp på det andra. Det är både knetworkmanager och plånboken som ville ha lösenorden (tills jag nu stängde av plånboken). De frågar med "en dåres envishet"...

Nu tror jag tyvärr att jag lägger ner projektet med att försöka få KDE att lira bra då Gnome gör det direkt från start. KDE har ett grafiskt snitt som jag tror att är trivsammare för övergångare från MS, därför ville jag sätta ut några datorer på skolan med detta vackra gränssnittet. Däremot verkar Gnome flyta på bättre utan handpåläggning (i Ubuntu-miljön), så de får tuffa på en stund till. Tack ändå för hjälpen.

/Jörgen
Skriv svar

Återgå till "KDE (Kubuntu)"