Installation Ubuntu och Kubuntu 9.04 stannar av[OLÖST]
Installation Ubuntu och Kubuntu 9.04 stannar av[OLÖST]
Hej!
Jag har försökt installera både Ubuntu 9.04 och Kubuntu 9.04 på en bärbar PC (PIII) som har Windows XP Professional installerat.
Hårddisken har bara en partition, där ligger Windows.
Efter en stund stannar installationen av med följande meddelande på skärmen:
To run a command as administrator (user "root"), use "sudo <command>".
See "man sudo_root" for details.
ubuntu@ubuntu: $ (Det skall vara ett "tilde-tecken" före "dollartecknet", klarar jag inte att skriva här).
Har även försökt att välja "Prova kubuntu utan att göra ändringar i datorn", men installationen stannar med samma meddelande.
Fråga1 : Hur kan jag gå vidare, dvs. vad skall jag skriva efter "ubuntu@ubuntu: $"?
Fråga 2: Är det möjligt att installera "dual boot" på samma partion, som Windows?
Mvh/kawes
Jag har försökt installera både Ubuntu 9.04 och Kubuntu 9.04 på en bärbar PC (PIII) som har Windows XP Professional installerat.
Hårddisken har bara en partition, där ligger Windows.
Efter en stund stannar installationen av med följande meddelande på skärmen:
ubuntu@ubuntu: $ (Det skall vara ett "tilde-tecken" före "dollartecknet", klarar jag inte att skriva här).
Har även försökt att välja "Prova kubuntu utan att göra ändringar i datorn", men installationen stannar med samma meddelande.
Fråga1 : Hur kan jag gå vidare, dvs. vad skall jag skriva efter "ubuntu@ubuntu: $"?
Fråga 2: Är det möjligt att installera "dual boot" på samma partion, som Windows?
Mvh/kawes
Senast redigerad av 1 kawes, redigerad totalt 5 gånger.
- bbauto
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Installation Ubuntu och Kubuntu 9.04 stannar av
Det ska gå på ett eller annat sätt, men behöver mer input!!
Installerar du med en sk. LiveCD? Får du isåfall upp skrivbordet (med Install-ikonen på)?
Svar på fråga 2: Det går alldeles utmärkt, det är bara en fråga om plats på hårddisken.
Systemet + medföljande program tar ca. 3,5GB, men så vill man ju ha lite datautrymme och plats för ytterligare program, så skulle rekommendera: Minimum 8GB totalt
Men helst minst: 8GB för en systempartition (/) + 7,5GB för en datapartition (/home) samt en swap på ca. 0,5GB
Men det kan vi ta senare...
Installerar du med en sk. LiveCD? Får du isåfall upp skrivbordet (med Install-ikonen på)?
Svar på fråga 2: Det går alldeles utmärkt, det är bara en fråga om plats på hårddisken.
Systemet + medföljande program tar ca. 3,5GB, men så vill man ju ha lite datautrymme och plats för ytterligare program, så skulle rekommendera: Minimum 8GB totalt
Men helst minst: 8GB för en systempartition (/) + 7,5GB för en datapartition (/home) samt en swap på ca. 0,5GB
Men det kan vi ta senare...

1. Jag installerar från en nedladdad iso-fil, som jag bränt på vanligt sätt, som avbildning.
När jag bootar mot skivan så får jag upp de vanliga valmöjligheterna från Ubuntu/Kubuntu, t.ex. installation eller prova utan att göra ändringar, språkval etc.
Men jag kommer aldrig så långt att jag får upp Ubuntus skrivbord.
Jag stannar alltid på
ubuntu@ubuntu: $
2. Det borde finnas tillräckligt med utrymme på hårddisken (totalt 28 GB). Jag hade tänkt reservera 15 GB för Ubuntu och 13 GB för Windows. I dag använder Windows 8,5 GB.
Mvh/kawes
När jag bootar mot skivan så får jag upp de vanliga valmöjligheterna från Ubuntu/Kubuntu, t.ex. installation eller prova utan att göra ändringar, språkval etc.
Jag stannar alltid på
2. Det borde finnas tillräckligt med utrymme på hårddisken (totalt 28 GB). Jag hade tänkt reservera 15 GB för Ubuntu och 13 GB för Windows. I dag använder Windows 8,5 GB.
Mvh/kawes
- bbauto
Ok! Har du kollat md5sum, så att din liveCD är frisk!? Annars finns lite olika sätt att starta LiveCDn på (måste återkomma efter V75 om det, om ingen annan hjälper till) Något som ALLTID brukar fungera är den textbaserade Alternate CDn Hur mycket RAM har du??kawes skrev:1. Jag installerar från en nedladdad iso-fil, som jag bränt på vanligt sätt, som avbildning.
Jag stannar alltid på
Mvh/kawes

Jag har samma problem här faktiskt, med det lilla irriterande tillägget att jag inte kan använda tangetbordet just när jag startar upp.
Kan bero på att jag kopplat nåt fel, har nyss byggt ihop en dator för första gången, förslag på det?
Kan i vilket fall inte trycka något förens jag kommer till samma ställe som kawes fastnar på, då går det bra att skriva
Kan bero på att jag kopplat nåt fel, har nyss byggt ihop en dator för första gången, förslag på det?
Kan i vilket fall inte trycka något förens jag kommer till samma ställe som kawes fastnar på, då går det bra att skriva

Checksummorna är riktiga.Ok! Har du kollat md5sum, så att din liveCD är frisk!? Annars finns lite olika sätt att starta LiveCDn på (måste återkomma efter V75 om det, om ingen annan hjälper till) Något som ALLTID brukar fungera är den textbaserade Alternate CDn Hur mycket RAM har du?
Har nu även testat med textbaserade Alternate CDn, installation gick riktigt bra fram till när jag skulle partionera fram ett utrymme för Ubuntu. Då fick jag så konstiga värden, nämligen att hårddisken SCSI1 (0,0,0) - 30,0 GB ATA hade en primär partion #1 om 30,0 GB Ntfs (Rätt) och att det endast fanns 8,2 GB FREE SPACE pri/log (måste vara fel)
eftersom jag från Windows ser att det är c:a 19 GB ledigt! Jag hade ju tänkt att partionera c:a 13 GB för Windows och c:a 15 GB för Ubuntu. Förbryllar mig!
Jag har 1 GB (1024 MB) i RAM-minne. Processorn är på 1 GHz. Det bör räcka för Ubuntu, men är numera för litet för Windows, som måste "dra runt" sega antivirusprogram!
Mvh/kawes
- bbauto
Har du trådlös mus/tangentbord?XenapZ skrev:Jag har samma problem här faktiskt, med det lilla irriterande tillägget att jag inte kan använda tangetbordet just när jag startar upp.
- bbauto
Nja du har 19GB ledigt på NTFS partitionen, och lite spill utrymme 8MB måste det vara!? Dvs du bör krympa NTFS-partitionen med ca. 10-15GB...kawes skrev:Checksummorna är riktiga.Ok! Har du kollat md5sum, så att din liveCD är frisk!? Annars finns lite olika sätt att starta LiveCDn på (måste återkomma efter V75 om det, om ingen annan hjälper till) Något som ALLTID brukar fungera är den textbaserade Alternate CDn Hur mycket RAM har du?
Har nu även testat med textbaserade Alternate CDn, installation gick riktigt bra fram till när jag skulle partionera fram ett utrymme för Ubuntu. Då fick jag så konstiga värden, nämligen att hårddisken SCSI1 (0,0,0) - 30,0 GB ATA hade en primär partion #1 om 30,0 GB Ntfs (Rätt) och att det endast fanns 8,2 GB FREE SPACE pri/log (måste vara fel)
eftersom jag från Windows ser att det är c:a 19 GB ledigt! Jag hade ju tänkt att partionera c:a 13 GB för Windows och c:a 15 GB för Ubuntu. Förbryllar mig!
Jag har 1 GB (1024 MB) i RAM-minne. Processorn är på 1 GHz. Det bör räcka för Ubuntu, men är numera för litet för Windows, som måste "dra runt" sega antivirusprogram!
Mvh/kawes
Starta om LiveCDn välj Svenska och tryck F6->Övrigt pröva acpi=off och fortsätt som vanligt... Funkar inte det så pröva dom andra valen också... en och en, samt i kombination... Fungerar inte det så fortsätt med F4->Felsäkert grafikläge...
Senast redigerad av 1 bbauto, redigerad totalt 2 gånger.
- bbauto
Jag kommer ej ihåg vad alternate CDn har för val vid partitionering, men du bör välja manuell, för att sen ändra storlek på NTFS (-15GB), samt skapa nya partitioner för Linux 1st ext2-3 7,5GB med monteringspunkt "/" samt en ext2-3 7gb med monteringspunkt "/home" samt en swap på 0,5GB.
Tänk på att NTFS bör ligga först på hårddisken, så frigör utrymme efter denna.
Ett annat sätt är att ladda hem och bränna "gparted LiveCD" (finns normalt på LiveCDn ni inte kan starta), eller knoppix...
gparted är en "partition magic klon" Denna har ett enkelt grafiskt gränssnitt och många kraftfulla kommandon. Normalt börjar man med att avmontera volymen man ska ändra (högerklicka så ser ni alla val).
Tänk på att NTFS bör ligga först på hårddisken, så frigör utrymme efter denna.
Ett annat sätt är att ladda hem och bränna "gparted LiveCD" (finns normalt på LiveCDn ni inte kan starta), eller knoppix...
gparted är en "partition magic klon" Denna har ett enkelt grafiskt gränssnitt och många kraftfulla kommandon. Normalt börjar man med att avmontera volymen man ska ändra (högerklicka så ser ni alla val).
Partitionen är väl såpass fragmenterad att den inte kan skapa den partitionen som du vill. Defragmentera alla partitioner innan så ska det nog gå bättre.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- bbauto
Precis! men tänkte dom skulle få igång LiveCDn om det är möjligt först.Hund skrev:Partitionen är väl såpass fragmenterad att den inte kan skapa den partitionen som du vill. Defragmentera alla partitioner innan så ska det nog gå bättre.

först, eftersom volymstorleken var lite oklar ovan!
Nej, jag har vanligt usb-tangentbord. Värt att notera är kanske att det här problemet uppstår även om jag inte har i linux-cd:n, så det är inte ett linux-relaterat problem, mkt skumt ändå måste jag säga.bbauto skrev:Har du trådlös mus/tangentbord?XenapZ skrev:Jag har samma problem här faktiskt, med det lilla irriterande tillägget att jag inte kan använda tangetbordet just när jag startar upp.
- bbauto
Du kan alltså inte ens gå in i bios setup? Isf. får du kanske skaffa dig ett gammalt hederligt ps2-tangentbord (lila kontakt). Kontrollera alla anslutningar för säkerhetsskull...XenapZ skrev:Nej, jag har vanligt usb-tangentbord. Värt att notera är kanske att det här problemet uppstår även om jag inte har i linux-cd:n, så det är inte ett linux-relaterat problem, mkt skumt ändå måste jag säga.bbauto skrev:Har du trådlös mus/tangentbord?XenapZ skrev:Jag har samma problem här faktiskt, med det lilla irriterande tillägget att jag inte kan använda tangetbordet just när jag startar upp.
Jo det funkar bra med det gamla tangentbordet, dock så kommer jag till samma stopp.
Nån som vet hur jag kan lösa det?
- bbauto
Har du försökt:XenapZ skrev:Jo det funkar bra med det gamla tangentbordet, dock så kommer jag till samma stopp.
Starta om LiveCDn välj Svenska och tryck F6->Övrigt pröva acpi=off och fortsätt som vanligt... Funkar inte det så pröva dom andra valen också... en och en, samt i kombination... Fungerar inte det så fortsätt med F4->Felsäkert grafikläge...
Annars bör Alternate CDn fungera
Tack för alla goda råd!
Det gick till sist att installera Ubuntu 9.04 med Alternate CDn, i textbaserat läge.
Men tyvärr klarades inte grafiken. Bildskärmen var efter återstart helt oläslig, dvs. bara en enda grå massa av vertikala streck.
Grafikkortet är "Intel 830M Graphics Controller" och det klarade inte Ubuntu.
Problemet med tillräckligt sammanhängande utrymme på hårddisken för Ubuntu tillsammans med Windows, berodde mycket riktigt på att hårddisken var fragmenterad.
Men även efter defragmentering så var det största sammanhängade utrymmet för en Ubuntu-partition fortfarande för litet (8,2 GB). Jag hade då defragmenterat både med Windows eget defragmenteringsprogram och med Norton Utilities. Troligen låg någon enda ej flyttbar fil i vägen.
Därför partionerade jag om hårddisken i två halvor, en för Windows som jag återinstallerade och en för Ubuntu.
Men tyvärr grafiken krånglade!!!
Jag ger därför upp Ubuntu med denna PC.
Mvh/kawes
PS Det var i alla fall en mycket intressant övning. DS
Det gick till sist att installera Ubuntu 9.04 med Alternate CDn, i textbaserat läge.
Men tyvärr klarades inte grafiken. Bildskärmen var efter återstart helt oläslig, dvs. bara en enda grå massa av vertikala streck.
Problemet med tillräckligt sammanhängande utrymme på hårddisken för Ubuntu tillsammans med Windows, berodde mycket riktigt på att hårddisken var fragmenterad.
Men även efter defragmentering så var det största sammanhängade utrymmet för en Ubuntu-partition fortfarande för litet (8,2 GB). Jag hade då defragmenterat både med Windows eget defragmenteringsprogram och med Norton Utilities. Troligen låg någon enda ej flyttbar fil i vägen.
Därför partionerade jag om hårddisken i två halvor, en för Windows som jag återinstallerade och en för Ubuntu.
Mvh/kawes
Re: Installation Ubuntu och Kubuntu 9.04 stannar av[OLÖST]
Är det en Dell Inspiron 2600? Isf kolla här;
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... Controller
- där talas om rätt version av BIOS, inte den nyaste alltså.
Flera trådar här:
http://ubuntuforums.org/search.php?searchid=59048944
http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... Controller
- där talas om rätt version av BIOS, inte den nyaste alltså.
Flera trådar här:
http://ubuntuforums.org/search.php?searchid=59048944
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- bbauto
Ok! Kan förstå om du ger upp, med tanke på allt strul, men grafiken hade man nog kunnat lösa googlade på "Ubuntu Intel 830M Graphics Controller" Intel hade ju t.o.m en drivrutin för Linux!?kawes skrev:Tack för alla goda råd!
Mvh/kawes

PS! 8,2GB Hade räckt fast i minsta laget...
Tjena!
Har vart bortrest en del och jobbat ganska mycket så har inte orkat pilla med det här, laddade dock ner alternate-cdn och installationen gick smärtfritt verkar det som, dock när jag sen tog ut skivan och startade om datorn så tro fan att jag kom till samma sida igen
Någon som har förslag?
Har vart bortrest en del och jobbat ganska mycket så har inte orkat pilla med det här, laddade dock ner alternate-cdn och installationen gick smärtfritt verkar det som, dock när jag sen tog ut skivan och startade om datorn så tro fan att jag kom till samma sida igen

Ingen som har någon idé?