Hur installera Ubuntu UTAN dual boot?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Mirja

Hur installera Ubuntu UTAN dual boot?

Inlägg av Mirja »

Hej!

Jag ska köpa en bärbar dator och på den installera Ubuntu, och kasta ut Windows (som ju kommer med på köpet).

Jag har letat och letat bland forumtrådar och installationsguider, men hittar inget svar på följande fråga:

Hur installerar man Ubuntu om man _inte_ vill köra dual boot? Hur gör man om man inte vill ha en partition för Windows?
Eller måste man börja med att göra partitioner för både Windows och Ubuntu, installera Ubuntu, och sen ta bort Windows?
Finns det nån guide som beskriver detta förfarande (in i minsta detalj)?

Och kan man spara Windows på en skiva, ifall man skulle ångra sig i framtiden (av nån konstig anledning)?

Hälsningar Mirja,
som lite lätt bävar inför installationen...
Mer eller mindre nybörjare med Ubuntu
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Re: Hur installera Ubuntu UTAN dual boot?

Inlägg av Lars »

Se http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu810 och välj "Guidad - använd hela disken", då skrivs allting annat över.

Det är inte säkert att det är enkelt att lägga in Windows igen. Med en del datorer kommer det bara med någon slags återställnings-CD som man inte kan installera ifrån. Fråga säljaren vad som ingår i köpet.
Mirja

Inlägg av Mirja »

Aha.. Då kanske jag bara hade missförstått instruktionerna. Ska man fortfarande dela upp i root och home och vad det var, eller sker det automagisk om man väljer det alternativet? Eller är det en annan del av proceduren?
Mer eller mindre nybörjare med Ubuntu
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Mirja skrev:Aha.. Då kanske jag bara hade missförstått instruktionerna. Ska man fortfarande dela upp i root och home och vad det var, eller sker det automagisk om man väljer det alternativet? Eller är det en annan del av proceduren?
Enkelt välj manuell partionering och börja med att ta bort windows partion sen kan du skapa en partion för root som blir "/" den bör vara minst 8GB. Sen gör du en partion som växlingspartion på cirka 1-2GB beroende på hur mycket minne du har, sen gör du en partion som blir "/home", har du mycket utrymme så kan du göra som jag en extra partion som lager och då ger man den ett eget namn typ "/lager" ,min home är på 130GB och mitt lager är på 300GB.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"