Lista/fil med installed-software? [LÖST]

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Mirja

Lista/fil med installed-software? [LÖST]

Inlägg av Mirja »

Hej!

Hittade en instruktion (minns ej vart) för att förebereda sig för en installation av Ubuntu. Ett tips där är då att göra en lista på sina installerade paket, så att det går snabbt att plocka in dem igen. Jag kommer byta dator, så jag antar att det är rätt smart att göra så.

Det står så här:
"Lista dem - Att igenom bara spara dem som en lista så sparar du tid och det är enklare. För att spara dem till en fil så öppnar du en terminal och kör:
$ dpkg --get-selections > installed-software
Då kommer alla dina installerade paket att listas i filen 'installed-software'
"

Men när jag gör enligt ovan händer ingenting (hoppar bara ner till en ny rad). Har det skapats en fil? Hur ser jag den? Eller öhh, har jag inte installerat några paket? Jo! Visserligen är jag rätt okunnig i sammhanget, men nog sjutton har jag hämtat och packa upp saker. Så det borde finnas nåt där! Vad gör jag för fel?

Vore tacksam för hjälp!

(Denna del av forumet är kanske inte anpassad till nybörjare, men det är ju en terminalfråga..)
Senast redigerad av 1 Mirja, redigerad totalt 2 gånger.
Mer eller mindre nybörjare med Ubuntu
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Re: Lista/fil med installed-software?

Inlägg av Bossieman »

Jag har gjort en guide för precis detta.
http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... efter.html
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Mirja

Inlägg av Mirja »

Kalas!
Det gick ju alldeles utmärkt!
Tack!

Under tiden jag fixade med det hittade jag dock en liten fil i hemmappen, som måste ha skapats när jag försökte i terminalen. Så det funkade kanske trots allt, det också.
Mer eller mindre nybörjare med Ubuntu
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Lista/fil med installed-software? [LÖST]

Inlägg av palle-kuling »

Mirja, och bossieman för den delen, det finns en nackdel med denna metod, även om den faktiskt funkar.
När du installerar enskilda paket, så markeras "beroenden" och "rekommendationer" som "Automatically installed", vilket betyder att när du avinstallerar paket så avinstalleras "beroenden" etc om dom är "Automatically installed" och paketet du avinstallerar är det enda som använde dessa. Men, när du gör en lista på detta viset och återställer, så kommer alla paket vara markerade som "Manually installed", vilket hindrar apt* att avinstallera beroenden till huvudpaketen vid ett senare skede.
Det finns ett sätt till, även om det inte är hundraprocentigt. Installera apt://debfoster och kör

Kod: Markera allt

debfoster -s > installerat.txt
sen använder du t.ex.

sudo aptitude install $(cat installerat.txt)
för att återställa på din nya installation. Nu installerar du bara huvudpaketen (de längst upp i beroendeträdet, och som du installerat själv), så beroenden dras in automatiskt, och blir korrekt markerade med "Automatically installed".

Tyvärr kan varken aptitude eller apt-get skapa en lista som debfoster kan, även om faktiskt utvecklaren till debfoster redan lagt ner för aptitude tydligen skall ha denna förmåga. Det har varit lite debatt runt det här, och jag känner att en ("riktig") lista á la windows "lägg till och ta bort program" vore trevligt att ha i ubuntu.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
jsiei97
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av jsiei97 »

Mirja skrev:Kalas!
Det gick ju alldeles utmärkt!
Tack!

Under tiden jag fixade med det hittade jag dock en liten fil i hemmappen, som måste ha skapats när jag försökte i terminalen. Så det funkade kanske trots allt, det också.
Om du installerar om eller dyl så kan man göra detta på ett halvautomatiskt sätt också om man inte vill installera "alla" program som fanns i den gamla.

I mina olika datorer dvs den bärbara och den stationära kör jag detta scriptet.

#!/bin/sh 

host=`hostname`
echo "Do info for $host"

#dpkg -l > dpkg.$host.list
dpkg --get-selections > dpkg.$host.list
Sedan om jag vill se om jag saknar något program t.ex. i den bärbara så diff:ar jag filerna med t.ex. meld eller kompare.

meld dpkg.laptop.list dpkg.workstation.list
sedan om det är något paket som diffar som jag vill ha så tar jag bara det namnet och kör en

apt-get install .....
I detta fallet är jag lite omständig eftersom jag t.ex. har en special kärna och en del powersave paket i den bärbara som inte får skrivas över...

Men i och med att jag inte har så många datorer så funkar det rätt ok.

Mvh Johan
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"