GoogleEarth

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Skånehenrik
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

GoogleEarth

Inlägg av Skånehenrik »

Hej,
Jag försökte att ladda ned GoogleEarth med Ubuntu 8.04 Hardy Heron. Jag följde (?) instruktionerna från https://help.ubuntu.com/community/GoogleEarth

Det blev någonstans. Jag började med att tillåta Medibuntu, i terminalen skrev jag

sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list

Bara grekiska för mig ;-)))

Sen skrev jag återigen i terminalen

sudo apt-get install googleearth

Det blev något meddelande om EULA (suck, det var ju anledningen att jag slängde ut VIsta förra veckan,...) Man skulle trycka "OK", men det verkade hänga sig, terminalenfönstret alltså. Jag stängde med krysset i övre högra hörnet.

Nåja, då för jag väl vara utan GoogleEarth, tänkte jag. När jag skulle kolla Synaptic fick jag följande meddelande

Pakethanteraren Synaptic
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E: _cache->open() failed, please report.

Om det var grekiska förut, så är detta hebreiska.

Vad göra?
David Andersson

Re: GoogleEarth

Inlägg av David Andersson »

sudo wget http://www.medibuntu.org/sources.list.d/hardy.list --output-document=/etc/apt/sources.list.d/medibuntu.list

Bara grekiska för mig ;-)))

Sen skrev jag återigen i terminalen

sudo apt-get install googleearth
Antar att du mellan wget... och sudo apg-get install... har gjort sudo apt-get update. Om inte så borde du göra det.
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
Prova att göra det den säger fast med sudo framför:

Kod: Markera allt

sudo dpkg --configure -a
Det blev något meddelande om EULA (suck, det var ju anledningen att jag slängde ut VIsta förra veckan,...) Man skulle trycka "OK", men det verkade hänga sig, terminalenfönstret alltså. Jag stängde med krysset i övre högra hörnet.
EULAn jag fick se hade först en <OK> sedan en <Yes>/<No>-fråga. Fick du ingen <Yes>/<No>? Det kommer text i terminalen vid sudo apt-get install googleearth, vad skrev den innan den stannade? (Man ska trycka TAB för att komma till <OK>.)

(För att gå händelserna i förväg: När jag lägger till medibuntu hardy som du gjort och installerar googleearth får jag version 4.2 och installationen går klar. Sedan när jag startar googleearth 4.2 så krashar den strax. Samma version med medibuntu intrepid krashade också. Men det kanske funkar för dej. 4.3 funkar för mej i intrepid och det finns en 5.nånting som jag inte vet nåt om.)
Skånehenrik

Inlägg av Skånehenrik »

Hej och tack för svaret.
Jag försökte att följa dina anvisningar
GoogleEarth installerades och när jag skulle starta den fick jag följande meddelande.

We apologize for the inconvenience, but Google Earth has crashed.
This is a bug in the program, and should never happen under normal
circumstances. A bug report and debugging data are now being written
to this text file:

/home/henrik/.googleearth/crashlogs/crashlog-F21FE9B0.txt

This bug report will be sent to Google automatically next time you run
Google Earth. Its data, which contains no personal information, will help
us correct problems without bothering you further. If you would rather
this info not be transmitted, please delete the above file before running
the program again. If you want bug reports to NEVER be sent, remove the
above 'crashlogs' directory's read/write permissions.

henrik@henrik-desktop:~$
David Andersson

Skånehenrik skrev: GoogleEarth installerades och när jag skulle starta den fick jag följande meddelande.
Men titta, det får jag med (med 4.2).

Kan du se vilken version av GoogleEarth du har?

T.ex med kommandot

cat ~/.googleearth/Registry/google/googleearthplus/User/currentversion
Skånehenrik

Inlägg av Skånehenrik »

Jag har version
4.2.0205.5730

/Er man i Skåne.
David Andersson

4.2 bra, då tycker jag du ska installera 4.3.

Tidigare har funnits 4.2 och 4.3 i förråden men inte längre vad jag kan se, och jag skulle tror det beror på problem med licensen. Det finns åtminståne två sätt att installera 4.3, båda nämns i https://help.ubuntu.com/community/GoogleEarth:

A) installera paketet googleearth-package från förråden och låt den ladda ner googleearth och skapa ett paket av det

eller

B) Ladda ner googleearth-linux-plus-4.3.*.bin från http://earth.google.com/download-earth.html och kör filen

Nackdelen med B) är att programmet bara installeras för den aktuella användaren och det lägger sig inte i program-menyn. Det får man lägga till själv men meny-editorn.

Jag har just provat B). Det funkade för mej. Prova gärna A) du, så får vi se om det funkar. Om A) funkar borde resultatet bli bättre.

Obs. Du ska nog avinstallera googleearth 4.2 först.

sudo apt-get purge googleearth
David Andersson

Nu har jag provat A) på två olika sätt. Först installera googleearth-package. Klicka länken eller kommandot

sudo apt-get install googleearth-package
Första försöket (visar sig bli 5.0)

make-googleearth-package --force
Den laddar nu ner googleearth 5.0, kompilerar verkar det som och skapar en .deb-fil. Det blev en hemsk massa varningar, men inga fel. Kolla att det står "Success!" i slutet. Installera med

sudo dpkg --install googleearth_5.0.11337.1968+0.5.4-1_i386.deb
Nu ska det finnas en Google Earth i program-menyn under network eller internet. Alternativt starta med kommandot

googleearth
Om det funkar för dej så är du klar nu. Men jag fick ett fel "relocation error: bla bla bla". Så jag fortsatte.

Andra försöket (uttryckligen 4.3)

Avinstallera

sudo apt-get purge googleearth
Surfa till http://earth.google.com/download-earth.html och ladda ner googleearth-linux-plus-4.3.7284.3916.bin och sedan köra automatiken med den filen:

make-googleearth-package --file googleearth-linux-plus-4.3.7284.3916.bin
Än en gång en massa varningar men inga fel. Kolla att det står "Success!". Installera med

sudo dpkg --install googleearth_4.3.7284.3916+0.5.4-1_i386.deb
Nu finnas en Google Earth åter i program-menyn och kommandot

googleearth
fungerar för mej.

Hallå! Sover du?
Användarvisningsbild
serafim

Inlägg av serafim »

Hur jag gjorde (på 64-bitars 9.04) finns här