boot-problem med extern hårddisk ipluggad [LÖST]

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
simp
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

boot-problem med extern hårddisk ipluggad [LÖST]

Inlägg av simp »

Hej alla...
Har en WD extern hårddisk, filformat ntfs, inga problem att montera, skriva, läsa, men när jag bootar om datorn med den externa hårddisken ipluggad så låser sig datorn. Hårddisken har ingen på/av-knapp och kontakten är för långt under skrivbordet för att jag ska orka dra ur sladden varje gång jag ska starta datorn. Nån som har ett tips?

Har ntfs för att kunna köra den på windowsburkar också. Har större filer än 4 gb så FAT är oaktuellt. Helst vill jag väl inte byta filsystem utan bara fixa så att ubuntu bootar med hårddisken ipluggad...

Jepp, all hjälp mottages tacksamt! Är Ubuntu-rookie så enkla lösningar är att föredra! :p
Senast redigerad av 1 simp, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Re: boot-problem med extern hårddisk ipluggad

Inlägg av Barre »

I vilket läge låser sig datorn?
Kan det vara så att du i BIOS talat om för datorn att starta på USB-anslutna diskar före de interna diskarna?
Om det är så, så hittar inte datorn några startfiler på din externa disk och dator och hänger sig.

edit: oj.. glömde nästan...
Hej och välkommen till forumet :)
Anon
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Anon »

en del datorer vägrar boota om det sitter nån form av usb disk ansluten tex minnespinne disk lr kamera
har felsökt massor av timmar, men aldrig hittat felet, men det verkar bara vara på lite äldre hårdvara så problemet blir löst med tiden ;D
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Tydligen har det med att göra hur GRUB hanterar UUID: http://thevistaforums.com/index.php?sho ... t&p=276851

Om det låter som grekiska så verkar det som att det inte finns någon annan lösning än att plugga ur disken och plugga in den efter att operativsystemet startat. Kan ev. finnas instälningar i BIOS som fixar det. Den första relaterat till SATA IDE emulation och den andra att stänga av stöd frö bootning från USB-enheter. Vad är det för moderkort du har? Vi kanske kan hitta en manual och se vad ditt BIOS har för inställningsmöjligheter.
simp

Inlägg av simp »

Barre: Datorn låser sig med en gång, innan jag ens hinner in i BIOS. Det som visas på skärmen är "Fujitsu Siemens, press DEL to enter setup", trycker jag DEL så händer inget som sagt...

Har försökt leta fram nått i stil med usb-boot-disable i BIOS men har inte hittat nått. Det närmaste jag kommit är Boot priority, men där visas bara interna hårddisken, dvdn och "Floppy drive 1st" vad nu det kan vara, har ingen diskettstation...

Anon: Den bootar fint med ett vanligt usbminne (FAT/FAT32).. Tycker inte jag har så föråldrad hårdvara, men det är väl relativt.. ;)

djkmmo: Okej... ja, har försökt hitta nått i BIOS, men inte lyckats än.. Hur hittar jag enklast vilket moderkort jag har? :-[
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

simp skrev:Barre: Datorn låser sig med en gång, innan jag ens hinner in i BIOS. Det som visas på skärmen är "Fujitsu Siemens, press DEL to enter setup", trycker jag DEL så händer inget som sagt...

Har försökt leta fram nått i stil med usb-boot-disable i BIOS men har inte hittat nått. Det närmaste jag kommit är Boot priority, men där visas bara interna hårddisken, dvdn och "Floppy drive 1st" vad nu det kan vara, har ingen diskettstation...

Anon: Den bootar fint med ett vanligt usbminne (FAT/FAT32).. Tycker inte jag har så föråldrad hårdvara, men det är väl relativt.. ;)

djkmmo: Okej... ja, har försökt hitta nått i BIOS, men inte lyckats än.. Hur hittar jag enklast vilket moderkort jag har? :-[
I Ubuntu öppnar du upp ett terrminalfönster och kör:

Kod: Markera allt

sudo lshw
Nästan högst upp i utdatan skall det finnas uppgift om vad det är för dator och/eller moderkort. Det går att kopiera till och från terminalen.
simp

Inlägg av simp »

Detta borde väl räcka:

description: Desktop Computer
    product: K8V-F
    vendor: Fujitsu Siemens
    version: To Be Filled By O.E.M.
    serial: To Be Filled By O.E.M.
    width: 64 bits
    capabilities: smbios-2.3 dmi-2.3 vsyscall64 vsyscall32
    configuration: boot=normal chassis=desktop uuid=0020DF31-8FFE-D511-9661-00112F79C683
  *-core
       description: Motherboard
       product: K8V-F
       vendor: Fujitsu Siemens
       physical id: 0
       version: Rev 1.03
       serial: MB-1234567890
     *-firmware
          description: BIOS
          vendor: American Megatrends Inc.
          physical id: 0
          version: 1009.001 (08/18/2004)
          size: 64KiB
          capacity: 448KiB
          capabilities: isa pci pnp apm upgrade shadowing escd cdboot bootselect socketedrom edd int13floppy1200 int13floppy720 int13floppy2880 int5printscreen int9keyboard int14serial int17printer int10video acpi usb agp ls120boot zipboot biosbootspecification
     *-cpu
osv...
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Kan ev. finnas instälningar i BIOS som fixar det. Den första relaterat till SATA IDE emulation och den andra att stänga av stöd frö bootning från USB-enheter.
Det kanske kan ha med bootmöjlighet från externa enheter att göra, men jag är inte säker. I ditt BIOS skall det finnas en inställning:

Boot Settings Configuration -> Interrupt 19 Capture
Den skall stå på [Disabled]

Jag hittade även följande:
In general, the machine works fine, but when I insert an external USB Hard Drive or an USB Flash drive, and reboot the computer, the ROM BIOS attempts to boot from the newly inserted drive instead of from drive C: .
I then have to change the BIOS settings again to instruct it to boot from C:. As long as the external drive is inserted at the boot time, it boots OK, but if I remove it, sure enough, the same booting issue reappears.
http://www.tomshardware.co.uk/forum/pag ... _12_0.html

Vad står det för boototrdning i BIOS? Det kanske är så att den försöker starta från den externa HD:n och inte hittar något operativ. Det är inte exakt samma beteckning på moderkortet, men det kan ha att göra med att ditt moderkort såldes till Fujitsu-Siemens och inte direkt till slutkonsument.
simp

Inlägg av simp »

Boot Settings Configuration -> Interrupt 19 Capture
Den står på disabled.

Bootordningen i BIOS är:

1. DVD-RW
2. WDC WD1600PD-07F
3. 1st FLOPPY DRIVE

där 2an måste vara den interna disken för den externa är inte ikopplad. Grejjen är ju att jag inte kommer in i BIOS när jag har den externa inkopplad, datorn låser sig innan.

men tack för hjälp så långt...
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

simp skrev:Grejjen är ju att jag inte kommer in i BIOS när jag har den externa inkopplad, datorn låser sig innan.

men tack för hjälp så långt...
Hmmm... Men om datorn låser sig innan BIOS så kan det inte ha något med Ubuntu att göra. Finns det några jumprar eller instälningar på den externa hårddisken som kan ställa till det? Vad är det för modell på WD:n? Det kanske går att hitta en manual till den med.
simp

Inlägg av simp »

Modellen är denna: http://www.wdc.com/en/products/products.asp?driveid=563

Formaterade om den från FAT till ntfs i Windows XP. Fungerar felfritt i övrigt. Följde inte med nån manual i kartongen...

Har försökt lite av varje. Disablade allt utom intern hårddisk i boot priorityn - utan framgång. Försökte med ubuntu live-cd med hårddisk ipluggad för att se om jag kom in i BIOS då, men samma problem då också.

Går det att komma in i BIOS på något annat sätt än vid uppstart av datorn? Tänkte att om man bara kommer in dit med hårddisken ipluggad så borde det väl gå att disabla den..?

Ska sova på saken...
djkmmo

Inlägg av djkmmo »

Trubblet är att det verkar som att det finns en uppdatering till BIOS som kanske fixar det, men det går nte att använda till det moderkortet (d.v.s. det finns BIOS-uppdateringar till grundmodellen av ditt moderkort, Asus K8V, men de går inte att använda till FS "förbättrade" version). Inte mycket tröst just nu kanske, men köp inte märkesdatorer! FS antar att man helt enkelt kastar datorn när den blir för långsam, så varför hålla på med BIOS-uppdateringar, som gör att datorn kan fungera med framtidens hårdvara? Det blir ju bara dyrt... Köp noname med välkända komponenter istället.
simp

Inlägg av simp »

ok... tack för hjälpen iaf! Tror jag går bet på denna efter att ha försökt lite av varje. Lösningen blir helt enkelt skarvsladd + strömbrytare så jag slipper dyka under skrivbordet. :)
REAL Chicken (SWE)

Re: boot-problem med extern hårddisk ipluggad [LÖST]

Inlägg av REAL Chicken (SWE) »

Då jag kör med Win XP, och egentligen inte kan något alls om Ubuntu så får ni ta det här inlägget för vad det är värt.

Hade samma problem på min burk, OS hänger sig när de externa HD:arna är inkopplade och påslagna. Sökte på internet och fann en uppsjö av människor med samma problem, och en uppsjö av olika "lösningar", den ena mer desperat än den andra. Testade de flesta, vissa fungerade bara inte, vissa var direkt skadliga för min burk, men till slut hittade jag en lösning som fungerade fin-fint - hoppas det går på Ubuntu också:

Gå in i BIOS, hitta kommandot "USB Legacy Support", se till att detta är "Enabled".
Min stod på "Auto" innan, men efter ändringen till "Enabled" så funkar det att starta upp/starta om burken med HD:arna inkopplade och påslagna - som det ska vara.

Som sagt, kan inget om Ubuntu men håller tummarna för att BIOS är liknande.

Happy Hunting
REAL Chicken (SWE)
idgforum
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: boot-problem med extern hårddisk ipluggad [LÖST]

Inlägg av idgforum »

Jag hade också dessa problem i något år men återställde bios inställningarna till default så löste det sig.
I5 4690K Server med 1 SSD 3 2TB Mekaniska och diverse överblivna 2,5 tummare
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"