Uppgradering vs. Ominstallation

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
rille
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Uppgradering vs. Ominstallation

Inlägg av rille »

Halloj,
Som hyffsat nybliven Ubuntu användare tänkte jag bara ge lite feedback på det här med
"automatiska uppgraderingar". Jag började med 8.04 på min Hp/Compaq nc6000 och har
sedan dess hela tiden uppgraderat (via beta versioner) till nya skarpa 8.10 och 9.04 versioner.

Trodde (och hoppades) att Ubuntu/Linux skulle hantera den här typen av uppgraderingar
bättre än Microsofts diton. Men redan vid 8.10 började datorn kännas lite märklig, och efter 9.04
uppgraderingen så var det mycket som strulade. Datorn blev extremt långsam i alla avseenden.
Uppstart som sirap. Flash strul, java fel, nätverksknas, all video hackade och så vidare...

Därför sparade jag undan allt i min home-katalog och gjorde på klassiskt Microsoft manér...
började om från början helt enkelt! Tankade hem iso'n för 9.04 och blåste om hela datorn.

Och jag säger bara: Herrejösses vilken skillnad! Ubuntu 9.04 är ju rena drömmen! ;D

Slutsats: Vill du köra en ny version --> GÖR EN NY FRÄSCH OMINSTALLATION
jag är övertygad om att många frågor på det här forumet skulle vara lösta om man ominstallerade
istället för att uppgradera.

P.S Förstår dock inte varför saker som exempelvis mp3-codec, java och flash inte är
installerat och aktiverat från början? Sådant är ju "defacto standard" numera.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Uppgradering vs. Ominstallation

Inlägg av djkmmo »

rille skrev:Slutsats: Vill du köra en ny version --> GÖR EN NY FRÄSCH OMINSTALLATION
jag är övertygad om att många frågor på det här forumet skulle vara lösta om man ominstallerade
istället för att uppgradera.
Det är nog ett ganska gott råd. Olika versioner kan ha olika paket med olika beroenden och det kan strula till det. Men nog är det bättre än i Windows. Försök att uppgradera WinXP --> Vista --> Win7 bara genom två knapptryck... (Jag kanske är lite överoptimistisk om att det går så lätt?)
rille skrev:P.S Förstår dock inte varför saker som exempelvis mp3-codec, java och flash inte är
installerat och aktiverat från början? Sådant är ju "defacto standard" numera.
Det är av licensskäl. På vissa marknader får man inte skicka med det hur som helst, har jag för mig.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Min erfarenhet är den motsatta, jag har aldrig använt ett operativsystem som är så enkelt att uppdatera. Jag har en gammal dator som jag en gång installerade Ubuntu 5.04 på, den har jag uppgraderat stegvis till 9.04. Visst har det uppstått lite småfel då och då, men inget som jag inte enkelt har kunnat fixa på några minuter. Men de problem jag upplever som enkla att lösa upplevs kanske som omöjliga av andra. Jag är kanske lite hemmablind efter 4 år :)
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Lars skrev:Jag är kanske lite hemmablind efter 4 år :)
Så behöver det inte vara. Jag har aldrig uppgraderat och tänker inte göra det förrän nästa LTS. Jag bara utgick från en del jag läst på forumet. Det är ju inte så många som startar trådar på temat "Vad bra alla uppgraderingar går", så det blir säkert lite missvisande. Det är ju problemen man startar trådar om.
Användarvisningsbild
rille

Inlägg av rille »

Lars skrev:Min erfarenhet är den motsatta, jag har aldrig använt ett operativsystem som är så enkelt att uppdatera. Jag har en gammal dator som jag en gång installerade Ubuntu 5.04 på, den har jag uppgraderat stegvis till 9.04.
Jo, det är enkelt och lätt att uppdatera, och det fungerar hyffsat, kanske med en del "småfel"
under resans gång? Men... testa att blåsa om maskinen totalt från scratch, med den senaste
releasen, så förstår du vad jag menar. För mig var skillnaden enorm! Allt fungerar, och datorn
flyter på som aldrig förr (och då har jag ändå bara gått från 8.04 till 9.04 via beta etc.) ;)
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

rille skrev:
Lars skrev:Min erfarenhet är den motsatta, jag har aldrig använt ett operativsystem som är så enkelt att uppdatera. Jag har en gammal dator som jag en gång installerade Ubuntu 5.04 på, den har jag uppgraderat stegvis till 9.04.
Jo, det är enkelt och lätt att uppdatera, och det fungerar hyffsat, kanske med en del "småfel"
under resans gång? Men... testa att blåsa om maskinen totalt från scratch, med den senaste
releasen, så förstår du vad jag menar. För mig var skillnaden enorm! Allt fungerar, och datorn
flyter på som aldrig förr (och då har jag ändå bara gått från 8.04 till 9.04 via beta etc.) ;)
Det är kanske inte helt lätt att smälta samman allt du installerat i en tidigare version med den nyaste, det blir ofrånkomligen konflikter här o där, mycket beroende på att utvecklingen går så hiskligt snabbt. Det finns dock en annan variant, och det är att montera /home på en separat partition. Då får du det bästa av två världar, du kan installera från scratch samtidigt som du sparar dom flesta inställningar. Lite småfix kommer man nog aldrig ifrån, håller med Lars.
Användarvisningsbild
rille

Inlägg av rille »

bbauto skrev: finns dock en annan variant, och det är att montera /home på en separat partition. Då får du det bästa av två världar, du kan installera från scratch samtidigt som du sparar dom flesta inställningar
Det där låter ju riktigt intressant!
Hur pass krångligt är det att partitionera och flytta /home i efterhand? Jag har ju som sagt
precis blåst om maskinen med optionen "använd hela disken", dvs allt på samma partition.

Vis av erfarenhet så vet jag nämligen redan hur jag kommer resonera när "9.10" släpps...
måste bara ha senaste versionen (av någon anledning)...
::)
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

rille skrev:
bbauto skrev: finns dock en annan variant, och det är att montera /home på en separat partition. Då får du det bästa av två världar, du kan installera från scratch samtidigt som du sparar dom flesta inställningar
Hur pass krångligt är det att partitionera och flytta /home i efterhand? Jag har ju som sagt
precis blåst om maskinen med optionen "använd hela disken", dvs allt på samma partition.

Vis av erfarenhet så vet jag nämligen redan hur jag kommer resonera när "9.10" släpps...
Det är lätt! Måste dock ut med hunden och dricka några bira först, skickar exempel på hur du gör senare... :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

rille skrev:

Det är lätt! Måste dock ut med hunden och dricka några bira först, skickar exempel på hur du gör senare... :)
Den hunden var långkissad . . . . ;D ::)
Tre timmar. Arma krake. Sorry, bbauto. Jag ber om ursäkt, men jag kunde bara inte låta bli.
Jag förstår ju att biran har gjort fler sådana vändor nödvändiga. ;)

Här kommer länk till självhjälp från vår eminenta wiki och Lars:
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home

Lycka till!
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
bbauto

Inlägg av bbauto »

Broder Tuck skrev:
rille skrev:

Den hunden var långkissad . . . . ;D ::)
Tre timmar. Arma krake. Sorry, bbauto. Jag ber om ursäkt, men jag kunde bara inte låta bli.
Jag förstår ju att biran har gjort fler sådana vändor nödvändiga. ;)

Här kommer länk till självhjälp från vår eminenta wiki och Lars:
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Separate_home

Lycka till!
Tukken
Ja det va hundan! :D Se där ja vi hade ju en HowTo, jag sökte på "move home" hittade inget relevant -s-
Det finns fler sätt men Lars guide funkar galant.
Användarvisningsbild
rille

Inlägg av rille »

Lysande! Tackar för hjälpen.
Det där blir definitivt något att fixa med någon dag (när det regnar).
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"