Jag väljer att ta med mina viktiga inlägg. En typ av sammanfattning för nya. Den här tråden har varit utanför ämnet ett antal gånger.
Nummer 1.
Pink Panther har tänkt. Jag tror inte på något vis att det är som du skriver här viewtopic.php?f=60&t=33505&start=200 Rune.K att Urban eller någon annan gömmer undan något. De har ett privat arbete och familjer som måste erbjudas kvalitetstid. De hinner inte med att granska allt.
Arrangera max tre stora omröstningar under ett år. Inga om de inte krävs några. Jag ser en tendens i omröstningar, de är lågt deltagande även från de aktiva medlemmarna. Det är ett stort problem de urholkar den demokratiska tanken. Valresultats legitimitet kan ifråga sättas med så lågt deltagande. Min lösning på de här problemet är färre men viktiga omröstningar. Låt dialogen ta den tid den kräver. Propagera på ett vänligt och upplysande sätt för medlemmarna om att deras röst och åsikt är viktig i omröstningen.
Under debatt i forumet kan vi ha så kallade intresseomröstningar med ingen legitimitet. Om intresset är stort ( i/för fråga/saken/? ) kan detta vara någon form av underlag för att gå vidare med önskemålet.
Nummer 2.
Vi tar och sätter fokus på nuet, inte gårdagen. Det är för mycket fokus på gårdagen för att vara nyttigt för vårt forum. Det är ett hot som skadar forumet. Detta gynnar bara Ubuntu.se. Det målas upp en bild som är enkelriktad och inte helt korrekt om saker som nya medlemmar inte har något intresse eller kunskap om. Detta är totalt irrelevant och förgörande för alla i den nuvarande administrationen. Jag tror Ubuntu Sverige har förutsättningar att bli bra. Jag tycker inte att den nuvarande ledningen är dålig. Men de får aldrig lugn och ro för att genomföra sina visioner/planer med Ubuntu Sverige. De blir ständigt påminda om vad som varit. Jag tycker vi skall vara lojala mot den nuvarande ledningen. Inte kasta tomater. Det slutar med att ingen vill ta ansvaret i Ubuntu Sverige. Vi skall alltid prioritera den tekniska hjälpen till medlemmarna. Jag personligen hjälper till om jag kan och har ork. Många svar finns redan, om bara den som söker hjälpen lär sig att använda sök. Ibland ägnar jag många minuter för att finna ett svar vi Google till någon som behöver hjälp. Den som söker hjälp kan lika enkelt själv försöka att göra de här arbetet. Jag föreslår i stället en kurs i hur finner du svar via Google/eller Ubuntu Sverige sök. Jag blir ledsen om utvecklingen går i mot ett forum som typ Ubuntu.se. Där ett fåtal personer bestämmer vad som får eller inte får skrivas. Det deras värderingar som gäller. Vi måste också ha lite puls i forumet för att de skall kännas levande och utvecklande. Vad som däremot har gått åt skogen är hur vi uppträder i mot varandra i dialogerna. Detta kan åtgärdas med enkla pekpinnar. Om vett och etikett. Jag är inte alls förespråkar av ZX Spectrum förslag och verklighetsbild om hur ett Ubuntulinux forum skall fungera/arbeta i mot medlemmarna.
Svar på en del frågor som varit aktuella i tråden.
Demokrati är bra, Puls och utveckling är en del av öppen källkods rörelsen. Häftiga ord ( tufft debatt-klimat ) kan förekomma men de måste hållas på en rimlig nivå ( vett och etikett ). Frågan angående antalet omröstningar: Svaret är enkelt, alla demokratier har gjort samma erfarenhet för många folkliga omröstningar sänker intresset för sakfrågorna. De valda representanterna i en demokratiska rörelse land, kommun, förening, företag eller vårt fall ett forum skall fatta beslut i nittiofem procent av alla frågor. Representanterna skall vid beslut naturligtvis ta med medlemmarnas synpunkter innan de fattar sitt beslut. Är frågan omstridd eller besvärlig arrangeras en omröstning. Innan man går till en omröstning förs en debatt om fakta, för och nackdelar och information delges till alla medlemmar.
Andra fast omröstningar är val till vår demokratiska ledning eller förtroenderådet. Omröstningarna görs med ett fastställt regelbundenhet. Är du då missnöjd får du rösta på en annan kandidat, för att uppnå förändringar som du personligen anser viktiga.
Pink Panther

Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah