Forumutseende

Diskussion gällande forumet
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Forumutseende

Inlägg av Kattskrället »

Kattskrället skrev:
Urban Anjar skrev:Snabbkollade i en bok om lättillgängliga webbsidor på jobbet idag (har tyvärr inte titel eller författare) men rekommendationen låg i samma härad.

Gör en snabbtitt på några webbsidor med hyfsat mycket text och där det kan antas att typografisk expertis funnits till hands vid utformningen så får du se själv. Kolla till exempel någon av de större dagstidningarna.

Hellmark skriver nog mest om böcker för övrigt.
Har det här blivit nån fix idé eller nån form av mani?

Eller har det inkommit en betydande andel klagomål från medlemmarna som önskar ha det på detta viset, eller var kommer det här ifrån egentligen?

Varför har det helt plötsligt blivit så viktigt att ha ett så minimalistiskt forum på bredden som möjligt? ???
bump
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Vilket skit. Gillar inte det alls. Blev nästan skräckslagen för jag trodde att jag kommit åt något hemligt kommando i FF som fick allt att bli Oompa Loompa.

Håller med ovanstående förslag om att själv få välja vilken bredd man vill ha.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Dynamisk bredd är ju nästan alltid att föredra. :) Gäller det forum är det ett måste tycker jag.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Hund skrev:Dynamisk bredd är ju nästan alltid att föredra. :) Gäller det forum är det ett måste tycker jag.
Det är kanske inte så ofta jag håller med Hund ;)
Men i det här fallet har han helt rätt!

Men kör du Firefox i helskärmsläge på en 22" eller större så är det klart att det ser lite konstigt ut.
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Rune.K skrev:Men kör du Firefox i helskärmsläge på en 22" eller större så är det klart att det ser lite konstigt ut.
Redan på 19" som jag har ser det skadat ut. :P
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Bossieman skrev:Det stämmer att det ändrats. Här är tråden som ligger till grund för förändringen (Bollplanket): http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=232&t=37461
Det kanske kan vara lämpligt att öppna aktuell tråd som du hänvisar till, så att alla kan läsa.
Annars är det bara ett dåligt 1:a April skämt.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Dagon^ skrev:
Rune.K skrev:Men kör du Firefox i helskärmsläge på en 22" eller större så är det klart att det ser lite konstigt ut.
Redan på 19" som jag har ser det skadat ut. :P
Vad är det som ser skadat ut?
Skicka en skärmdump...
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

För er som vill ha tillbaks dynamisk bredd, följ instruktionerna här.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

För det första förstår jag inte vad ni pratar om, själv har jag inte märkt någon större skillnad, möjligtvis i helskärmsläge men inget störande.
Det är sällan jag har Firefox maximerat........................eller helskärmsläget...............

En vild gissning, kan det bero på att ni har Ubuntu Firefox Modifications 0.7 aktiverat ???
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Jag tror att det skulle se lite mer naturligt ut om man kunde göra vänstermarginalen konstant. Som minimum är den en knapp centimeter eller nå't. Naturligast vore det nog om den förblev sådan även om man maximerar eldräven på en 24-tummare (varför någon nu skulle vilja göra det).

Möjligen skulle vänstermargen kunna tillåtas öka till en tum eller så, men definitivt inte mer. Låt se'n högermarginalen varieras fritt.

På sikt hoppas jag vi skulle kunna fylla högermargen med aktualiteter, men det är en annan diskussion.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
tweeek

Inlägg av tweeek »

Urban Anjar skrev:Jag tror att det skulle se lite mer naturligt ut om man kunde göra vänstermarginalen konstant. Som minimum är den en knapp centimeter eller nå't. Naturligast vore det nog om den förblev sådan även om man maximerar eldräven på en 24-tummare (varför någon nu skulle vilja göra det).
Varför skulle någon vilja ha forumet som en smal remsa i mitten av skärmen istället för att utnyttja hela skärmens bredd?

Det tycker jag, och förmodligen flera andra, är en mer aktuell fråga.

Utanför ämnet: Och nej, jag vill inte ha svar på den frågan. Jag tycker att folk ska få föredra det alternativ de vill utan att andra ska ifrågasätta det.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Hehe
Jag surfade in här från Windows XP och Firefox 3.0.10 och då var det bara en smal remsa i mitten.
Nu förstår jag att ni klagar.
Men det är lite märkligt att i Jaunty KDE med Firefox 3.0.10 så ser det bra ut.
Användarvisningsbild
pata66
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av pata66 »

Jag fattar inte varför det nu krånglar till det så ?? Det var väll bra som tidigare ? Nu skall man lägga till en massa scripts och annat för att det skall se bra ut i Foxen... Alla vill inte pillra i systemet för att det skall se bra ut.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Rune.K skrev:Hehe
Jag surfade in här från Windows XP och Firefox 3.0.10 och då var det bara en smal remsa i mitten.
Annan upplösning på skärmen?
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Kattskrället skrev:
Kattskrället skrev:
Urban Anjar skrev:Snabbkollade i en bok om lättillgängliga webbsidor på jobbet idag (har tyvärr inte titel eller författare) men rekommendationen låg i samma härad.

Gör en snabbtitt på några webbsidor med hyfsat mycket text och där det kan antas att typografisk expertis funnits till hands vid utformningen så får du se själv. Kolla till exempel någon av de större dagstidningarna.

Hellmark skriver nog mest om böcker för övrigt.
Har det här blivit nån fix idé eller nån form av mani?

Eller har det inkommit en betydande andel klagomål från medlemmarna som önskar ha det på detta viset, eller var kommer det här ifrån egentligen?

Varför har det helt plötsligt blivit så viktigt att ha ett så minimalistiskt forum på bredden som möjligt? ???
bump
bump x2
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Tanken var att det här skulle vara en positiv förändring som förbättrade läsbarheten för våra användare. Personligen tycker jag att resultatet blev mycket bra. Men eftersom de flesta kommentarerna är negativa i största allmänhet så har jag nu ändrat tillbaka stilmallen.
Kattskrället
AVREGISTRERAD

Inlägg av Kattskrället »

Tack Lars! :)
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Kattskrället skrev:
Rune.K skrev:Hehe
Annan upplösning på skärmen?
Nä.
Det är exakt samma upplösning.
Jag tyckte det var märkligt, för jag förstod inte vad många klagade på, förrän jag själv såg det i winxp.
Men vad jag förstår så är det ändrat tillbaka.
Skriv svar

Återgå till "Forum"