Forumet = byråkrati = färre aktiva medlemmar

Diskussion gällande forumet
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Forumet = byråkrati = färre aktiva medlemmar

Inlägg av Rune.K »

Osprey skrev:
Rune.K skrev:
farmfield skrev:Jag skyller inte detta på trådskaparen, men hallå, en tråd där man debatterar huruvida det debatteras för mycket... Fullkomligt vansinne... Det här stället känns mest som en gammal Windows-installation...
Eller diskussionsklubb...
Tack, det var snällt sagt...
Jag pekar inte ut någon speciell.
Och det var inte för att vara snäll heller...att jag skriver diskussionsklubb.

Personligen vill jag hänvisa till min egen omröstning "om ordet Linux ska finnas på vår förstasida".
Vilken diskussion det blev av den i mitt tycke självklara frågan/förslaget.
Men det togs tydligen väldigt illa upp av en del här på forumet att jag hade mage att starta en omröstning.
Min omröstning är förvisad till tavlan Debatt...

Jag tror på fullt allvar att vi måste ha en omröstning vad det gäller ubuntu-se.org's mål.
Jag skiter i om det är uppenbart eller inte, jag vill ha det svart på vitt genom att vi har enkel Ja/Nej/Blank-omröstning.
Det skulle kanske kanske kanske kanske minska antalet diskussioner...
Senast redigerad av 1 Rune.K, redigerad totalt 29 gånger.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

En del pratar om 1800-talsmodellen och att man ska ha ett modernt forum. Vad jag och säkert fler vill ha är ett fungerande forum, sen struntar jag totalt i om det är ett demokratiskt forum eller om självaste kungen är administratör. Det är resultatet som räknas.
Vi kan hålla på och diskutera forumsregler i all oändlighet men jag anser att ändring av reglerna inte ger något revolutionerande. Min punktlista i tidigare kommentar tror jag dock skulle vara väldigt revolutionerande med ett lugnare forum som resultat.
Notera att vi har Café-tavlan kvar med mitt förslag där man kan prata om dittan och dattan. Alltså blir inte allt så formellt utan man kan spänna av och exempelvis berätta lite om skogspromenaden m.m.
farmfield skrev: Urban skryter om varje hundratal nya medlemmar och [fel]100[/fel] 86 röstar i det viktigaste valet gemenskapen har - det säger väl allt... Jippi, 12.000 medlemmar... Eh, 11.900 inaktiva är knappast nåt att jubla över...
Är just detta tråden handlar om. Aktiva medlemmar, inte antalet medlemmar för det är bara en siffra på pappret. Vi behöver mer aktivt och kunnigt folk här på forumet.
farmfield skrev:Jag skyller inte detta på trådskaparen, men hallå, en tråd där man debatterar huruvida det debatteras för mycket... Fullkomligt vansinne... Det här stället känns mest som en gammal Windows-installation...
Jag anser att denna tråden kan resultera i att framtida debatter avvecklas helt och hållet. Alltså är det ingen vanlig debatt.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Rune.K skrev: Jag tror på fullt allvar att vi måste ha en omröstning vad det gäller ubuntu-se.org's mål.
Jag skiter i om det är uppenbart eller inte, jag vill ha det svart på vitt genom att vi har enkel Ja/Nej/Blank-omröstning.
Forumets stora mål är att supporta och prata Ubuntu och därmed basta. Vi behöver ingen omröstning för den saken. Är bara korkat att ha en sådan omröstning.
Dom som kommer till www.ubuntu-se.org och inte är intresserade av Ubuntu får antingen tåla att vi snackar Ubuntu eller registrera sig i ett annat forum som passar dom bättre.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

ZX Spectrum skrev:
Rune.K skrev: Jag tror på fullt allvar att vi måste ha en omröstning vad det gäller ubuntu-se.org's mål.
Forumets stora mål är att supporta och prata Ubuntu och därmed basta. Vi behöver ingen omröstning för den saken. Är bara korkat att ha en sådan omröstning.
Dom som kommer till http://www.ubuntu-se.org och inte är intresserade av Ubuntu får antingen tåla att vi snackar Ubuntu eller registrera sig i ett annat forum som passar dom bättre.
Min tanke är att man kan hänvisa till ett dokument/omröstning när det dyker upp en sådan fullständigt meningslös tråd som att portalen är "Ful och Fantasilös".

Jag håller med dej ZX Spectrum i mycket det du skriver i den här tråden, men inte allt.

Ett exempel är att jag tror till 100% på att omröstningar och beslut ska fattas här i forumet istället för på IRC.
Det förutsätter naturligtvis att alla viktiga omröstningar samlas på en plats och alla beslut dokumenteras på en plats, i klar motsats till som det fungerar nu.
Som det är nu kan bara jämföras med Vilda Västern, den som har störst knallpåk och flest hejdukar vinner.
Jag vill ha ett något så när demokratiskt forum, tvivlar på att det det finns något i LCoC/CoC som talar emot det.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Rune.K skrev:
ZX Spectrum skrev:
Dom som kommer till http://www.ubuntu-se.org och inte är intresserade av Ubuntu får antingen tåla att vi snackar Ubuntu eller registrera sig i ett annat forum som passar dom bättre.
Min tanke är att man kan hänvisa till ett dokument/omröstning när det dyker upp en sådan fullständigt meningslös tråd som att portalen är "Ful och Fantasilös".

Jag håller med dej ZX Spectrum i mycket det du skriver i den här tråden, men inte allt.

Ett exempel är att jag tror till 100% på att omröstningar och beslut ska fattas här i forumet istället för på IRC.
Det förutsätter naturligtvis att alla viktiga omröstningar samlas på en plats och alla beslut dokumenteras på en plats, i klar motsats till som det fungerar nu.
Som det är nu kan bara jämföras med Vilda Västern, den som har störst knallpåk och flest hejdukar vinner.
Jag vill ha ett något så när demokratiskt forum, tvivlar på att det det finns något i LCoC/CoC som talar emot det.
Om vi nu ska ha omröstningar offentligt i forumet så ska det bli enligt denna modellen:

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 60&t=39263

Alltså en handfull omröstningar per år och då ska det vara seriösa sådana inte som den jag skapade om man ska supporta Wine. Tar på mig skulden för den omröstningen.
Det kan handla om omröstningar till förtroenderådet och liknande.
Bild
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

ZX Spectrum skrev:Forumets stora mål är att supporta och prata Ubuntu och därmed basta. Vi behöver ingen omröstning för den saken. Är bara korkat att ha en sådan omröstning.
Men låt oss vanliga medlemmar ha en korkad omröstning då!
Jag kan inte förstå vad det är så fruktansvärt märkvärdigt med en omröstning.
Den behöver ju inte pågå lika länge som diskussionerna har pågått...det är väl ett par år ;D
Mitt förslag är en vecka så hinner många rösta...
Den behöver ju bara vara vägledande ;D

Men kanske vi först bör ha en omröstning om det här ett demokratiskt forum eller inte, det är kanske där skon klämmer.
Nu var jag elak igen...
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Rune.K skrev:
ZX Spectrum skrev:Forumets stora mål är att supporta och prata Ubuntu och därmed basta. Vi behöver ingen omröstning för den saken. Är bara korkat att ha en sådan omröstning.
Men låt oss vanliga medlemmar ha en korkad omröstning då!
Jag kan inte förstå vad det är så fruktansvärt märkvärdigt med en omröstning.
Den behöver ju inte pågå lika länge som diskussionerna har pågått...det är väl ett par år ;D

Men kanske vi först bör ha en omröstning om det här ett demokratiskt forum eller inte, det är kanske där skon klämmer.
Nu var jag elak igen...
Varför ha en omröstning om något som är självklart?
Vi blir idiotförklarade av hela ubunturörelsen om vi har en sådan löjlig omröstning.
Bild
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Rune.K skrev: Jag kan inte förstå vad det är så fruktansvärt märkvärdigt med en omröstning.
Som jag ser det, vi kan diskutera, vi kan komma med ideer, vi kan till och med ha en poll i en forum-tavla och kalla det en omröstning, men som sagt, det är som mest bara "vägledande" för de som fattar besluten. Vilka ska fatta besluten? Jag tycker: de som gör allt jobb, de jag kallade administratörerna i mitt tidigare inlägg ( http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 20#p313571 ). Det är i alla fall en grupp på ett tiotal personer. Det de kommer överens om kan inte bli alldeles bort i tok.

Detta gäller alltså i första hand beslutet om att formulera mål och kärnverksamhet för ubuntu-se.org. Det som var första punkten i videon.

(Sen i framtiden när det blir diskution om färgen på cykelställen så är det fortfarande administratörerna som bestämmer, men de kan välja att hålla en formell omröstning om det, eller bestämma själva.)

I princip, det jag vill se verkar faktiskt vara mindre demokrati.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

David Andersson skriver:
Som jag ser det, vi kan diskutera, vi kan komma med ideer, vi kan till och med ha en poll i en forum-tavla och kalla det en omröstning, men som sagt, det är som mest bara "vägledande" för de som fattar besluten. Vilka ska fatta besluten? Jag tycker: de som gör allt jobb, de jag kallade administratörerna i mitt tidigare inlägg ( viewtopic.php?f=60&t=39216&start=20#p313571 ). Det är i alla fall en grupp på ett tiotal personer. Det de kommer överens om kan inte bli alldeles bort i tok.
+1 ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Det pratas....och pratas....

Var kan jag själv läsa vad det här forumet har för målsättning?
Var kan jag läsa om vilka viktiga beslut som har fattats?
Var kan jag se resultatet av viktiga omröstningar?

Jag förväntar mej att det finns på ett logiskt ställe.
Så att alla kan hitta och läsa.
Man ska inte behöva använda sökfunktionen.

Det var 3 väldigt lätta frågor som bör ta ungefär 3 minuter att besvara ;D
Nu startar jag tiduret...
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Rune.K skrev:Det pratas....och pratas....

Var kan jag själv läsa vad det här forumet har för målsättning?
Var kan jag läsa om vilka viktiga beslut som har fattats?
Var kan jag se resultatet av viktiga omröstningar?

Jag förväntar mej att det finns på ett logiskt ställe.
Så att alla kan hitta och läsa.
Man ska inte behöva använda sökfunktionen.

Det var 3 väldigt lätta frågor som bör ta ungefär 3 minuter att besvara ;D
Nu startar jag tiduret...
Svar på fråga nr:1 hittar du längst ner här:

http://ubuntu-se.org/drupal/node/1433

Tog över 10 minuter..
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Nr:3

Längst ner på sidan ska man kunna hoppa till kategori omröstningar men hittade bara 2st i den..och det var inga resultat i den..

Tid 10 min = 20 min..
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Fråga nr 2:

Skall egentligen ligga under Adminstrationen informerar men..

Tid: 8 min = 28 min totalt..
Rune.K

Inlägg av Rune.K »

Då förstår du kanske vad jag menar.
Det finns ingen som helst ordning och reda på fattade beslut eller vilka viktiga omröstningar som genomförts.
Det är som i Vilda Västern...den med störst knallpåk och flest hejdukar vinner.

Ska det verkligen vara så på ett Ubuntu-forum ???
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Rune.K skrev:Det pratas....och pratas....
Jo, ett och annat skulle bli bättre om folk läste först och pratade sedan och inte förväntade sig att få allt serverat på silverfat.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
No1Viking

Inlägg av No1Viking »

Urban Anjar skrev:Jo, ett och annat skulle bli bättre om folk läste först och pratade sedan och inte förväntade sig att få allt serverat på silverfat.
Ojojoj, vilket "underbart" ledarskap du kör med. <ironi mode off>
Att skälla på folk i stället för att lösa problemet är en attityd som förgör och förstör i stället för att lösa själva problemet. Är det så svårt att samla allt viktigt på ett ställe eller pallar du inte trycket att ta hand om det?

//FH
Välkommen till Ubuntu.se, Sveriges trevligaste linuxcommunity!
Lars

Inlägg av Lars »

Rune.K skrev:Det finns ingen som helst ordning och reda på fattade beslut eller vilka viktiga omröstningar som genomförts.
Det håller jag helt med om. Någon måste ta på sig ansvaret att sammanställa detta och dokumentera besluten. I den nya forumstrukturen så finns tavlan Omröstningar, det vore lämpligt att flytta gamla omröstningstrådar dit.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

@Freakhead

Gör inte samma misstag som Sid brukar göra, anklaga Urban för dåligt ledarskap när Urban inte sitter i en ledarposition utan endast en informativ position... Ledare är den som leder och det finns det ingen som officiellt gör, bara inofficiellt och utan egentligt mandat... I brist på ledarskap tar nån makten och är gemenskapen här nöjda med den som gjort det, vem är vi att komma in och gnälla då?
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Ingen som vill kommentera min punktlista på vad jag anser behövs göras för att få ett bra forum?
Tänkte på denna:

http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 40#p313626
FreakHead skrev:
Urban Anjar skrev:Jo, ett och annat skulle bli bättre om folk läste först och pratade sedan och inte förväntade sig att få allt serverat på silverfat.
Ojojoj, vilket "underbart" ledarskap du kör med. <ironi mode off>
Att skälla på folk i stället för att lösa problemet är en attityd som förgör och förstör i stället för att lösa själva problemet. Är det så svårt att samla allt viktigt på ett ställe eller pallar du inte trycket att ta hand om det?

//FH
Sånt här gnäll kan vi avvara i denna tråden. Har du inget vettigt att säga så kan du lämna tråden och låta dom som vill diskutera forumet på ett konstruktivt sätt göra detta i fred.
Bild
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

ZX Spectrum skrev: [...] låta dom som vill diskutera forumet på ett konstruktivt sätt [...]
Eh, det kommer inte att inträffa, det går inte att diskutera konstruktivt, det loopar bara in absurdum... Har jag en lösning? Nej, men ingen annan heller, för det finns i nuläget ingen lösning...

Edit: Fattar inte att det skall vara så svårt att skita i att försöka simma motströms här, man känner sig som en missbrukare till slut...
Skriv svar

Återgå till "Forum"