HJÄLP[LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
psychodad
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

HJÄLP[LÖST]

Inlägg av psychodad »

Nu har min kära son lyckats uppgradera till ubunty 9.04 !!!!
Han lyckades pricka in den hårddisk som vi använder till att spara alla bilderna på :-(
Konstigt att den inte tog den första, förut kunde inte den väljas ?

Har försökt få igång recoverjpeg, photorec, men den talar om att jag inte har rättigheterna att köra programmen.
Disken är ganska stor 200gb så jag hoppas lite finns kvar där bakom någonstans :'(

Led mig i denna svåra stund ???

Mvh Tomas
Senast redigerad av 1 psychodad, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: HJÄLP

Inlägg av philip5 »

Det första du ska göra är att se till att inte använda partitionen/disken som du har bilderna på som blivit överskriven. Data ligger kvar tills den blir överskriven även om den formaterats om så betyder det att varje gång den gör något på den partitionen nu kommer den skriva över gammal data som är satt att inte tillhöra den nya partitionen och därmed försvinner gradvis möjligheterna att få fram så mycket av bilderna som möjligt.

Har du bara en hårddisk så är det enklaste nog att använda dig av en livecd och från den återskapa bilderna som du var inne på och kopiera ut det du kan rädda på t ex ett usb-minne. Orsaken du får det fel du får är troligen att bilderna ligger på samma partition/disk som du nu har systemfilerna på och de flesta verktyg för att rädda filer kräver att partitionen/disken inte är monterad i systemet. Det kan säkert vara så att du måste köra recoveryprogrammen med "sudo" så de körs med superuser-rättigheter.

Hoppas det går att rädda det mesta. För något år sedan råkade jag ut för något liknande och gick miste om kanske 30% av mina bilder jag hade sparade på disken och det är trist.

Lycka till!
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
psychodad
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: HJÄLP

Inlägg av psychodad »

ok :o
Ska ta bort den sen lägga in ubuntu på rätt disk, sen provar vi igen :-)

Hoppas det funkar O0
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"