Kan ej installera wubi
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kan ej installera wubi
Efter att ha gett upp att installera Ubuntu på min stationära dator efter oöverkomliga problem med hårdvara se tråd: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=200&t=37980. Försökte jag idag att installera Ubuntu på en annan, nästan ny bärbar dator med Vista. Jag är fortfarande seriöst inriktad på att försöka bli av med Windows. Tänkte börja med wubi för att kontrollera att hårdvaran fungerar efter mina tidigare äventyr. Jag laddade hem en Ubuntuskiva från Nordic remix edition 9.04: http://home.danielnylander.se/ubuntu/ och körde enligt instruktion. Jag valde de förvalda standardalternativen som ploppade upp. Då installationen var nästan klar kraschade den med ett felmeddelande som hänvisade till en loggfil. Denna var ungefär två mil lång och obegriplig. Som sagt Linux är enkelt. Nåväl, jag laddade ner Ubuntu 9.04 igen, nu från den officella hemsidan, brände ny skiva och försökte en gång till. Allt med samma resultat. Det fungerar inte att installera wubi.
Detta var vad jag behövde för att slutgiltigt säga tack och adjö till Ubuntu. Enligt vad som står på hemsidor och skiva är wubi ett enkelt och problemfritt sätt att testa Ubuntu under Windows. Det är inte sant. Eventuellt testar jag någon annan distribution, men jag har nu tappat i stort sett allt förtroende för Linux. Ubuntu lär ju vara en av de enklaste distributionerna och lämplig för Linuxnybörjare som jag. Om jag har sådana problem som jag haft är detta avskräckande.
Detta var vad jag behövde för att slutgiltigt säga tack och adjö till Ubuntu. Enligt vad som står på hemsidor och skiva är wubi ett enkelt och problemfritt sätt att testa Ubuntu under Windows. Det är inte sant. Eventuellt testar jag någon annan distribution, men jag har nu tappat i stort sett allt förtroende för Linux. Ubuntu lär ju vara en av de enklaste distributionerna och lämplig för Linuxnybörjare som jag. Om jag har sådana problem som jag haft är detta avskräckande.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Re: Kan ej installera wubi
Tyvärr är jag ingen Wubi-expert. Jag har just nu lite uppkopplingstrassel och kan inte heller läsa din andra tråd. Det är dåligt av mig.
Jag vill i alla fall fråga: Har du provat att köra LiveCd i den bärbara? Hur fungerar systemet då?
Jag vill i alla fall fråga: Har du provat att köra LiveCd i den bärbara? Hur fungerar systemet då?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
-
Live CD:n verkar fungera som den ska. Där kan man sitta och leka en stund. Live CD är givetvis inget alternativ. Det fanns ett testprogram för skivan som jag körde, inga fel hittades. Jag påbörjade en installation som verkar sätta igång OK. Jag bröt dock innan partitionering. Detta dels för att jag inte har hunnit säkerhetskopiera allt. Jag räknar med att installera Ubuntu blir blodigt. Dels för att jag inte har en aning om all hårdvara kommer att fungera eftersom jag inte kunnat testköra med wubi. Dels är jag rädd för att installationen lägger av 95% färdigt och ingenting kommer att starta, som det hände då jag försökte installera wubi.
Som jag ser det är det en ren chansning att installera Ubuntu fullt ut. Datorn kan helt sluta fungera. Den bärbara är min huvudsakliga arbetsdator. Om den lägger av är det riktigt illa. Om jag ska installera något Ubuntu blir det i nuläget med Vista kvar, jag litar inte på Ubuntu. Dessutom blir Vista kvar för att fixa allt det som inte går i Ubuntu. I så fall, Kan man använda GParted (eller manuell installation?) för att minska storleken på Windows partitionen för att få mer utrymme på disken för att installera Ubuntu på? Ubuntudelen av datorn blir där jag kommer att göra mest arbete och kräver därför störst utrymme för filer, program med mera. Därför behöver jag möblera om på disken. Blir Windows i så fall kvar så att man kan starta med det även efter Ubuntu fått sitt på en eller flera partitioner? Har förstått att det rekommenderas att man har systemet på en partition, dokument på en annan och har en mindre swap del på en tredje partition. Hur sätter man lämpligast upp dessa och hur stora bör de vara?
Är det någon som har åsikter om hur jag bör gå vidare? För mig känns det som ett rent vågspel.
Som jag ser det är det en ren chansning att installera Ubuntu fullt ut. Datorn kan helt sluta fungera. Den bärbara är min huvudsakliga arbetsdator. Om den lägger av är det riktigt illa. Om jag ska installera något Ubuntu blir det i nuläget med Vista kvar, jag litar inte på Ubuntu. Dessutom blir Vista kvar för att fixa allt det som inte går i Ubuntu. I så fall, Kan man använda GParted (eller manuell installation?) för att minska storleken på Windows partitionen för att få mer utrymme på disken för att installera Ubuntu på? Ubuntudelen av datorn blir där jag kommer att göra mest arbete och kräver därför störst utrymme för filer, program med mera. Därför behöver jag möblera om på disken. Blir Windows i så fall kvar så att man kan starta med det även efter Ubuntu fått sitt på en eller flera partitioner? Har förstått att det rekommenderas att man har systemet på en partition, dokument på en annan och har en mindre swap del på en tredje partition. Hur sätter man lämpligast upp dessa och hur stora bör de vara?
Är det någon som har åsikter om hur jag bör gå vidare? För mig känns det som ett rent vågspel.
-
- Kontakt:
Jag har full förståelse för din inställning.
En del av de råd jag ger här kanske är lite personligt präglade, men jag tror:
Använd Vistas partitionerare (hö-klicka "den här datorn", hatera dator, diskhantering).
(Det går med Gparted också, men min helt personliga uppfattning är att jag låter Vistas partitionerare sköta Vistas filer i första hand.)
1. Kör defragmentering.
2. Krymp Windows-partitionen med 20 GB
3. Lägg in tre partitioner på det frigjorda utrymmet: 0.5 G, 10G, 9G
Kör installationen, välj manuell partitionering.
Fördela Ubuntus filsystem:
0.5 G -> swap
10G -> root
9G -> home
har du plats kan du göra root = 15G och home hur stor som helst (data ligger ju i home, där ligger ju skrivbordet))
Under installationen (i slutet av manuell partitionering) frågar systemet vilka aprtitioner som skall formateras. Formatera alltså dessa tre partitioner. Formatera ABSOLUT INTE Windowspartitionen.
Det viktiga är alltså att veta hur partitionerna ligger på disken så man lätt känner igen dom. Vistapartitionen har troligen NTFS filsystem och är gissningsvis större än dessa partitioner i exemplet. Eftersom man normalt krymper partitoiner "från höger" så kommer troligen Vsta-partitionen att ligga först på disken.
Vill man vara extra säker kan man ju också starta GParted (från LiveCD) bara för att kolla lite hur det programmet presenterar disken. Eller köra "sudo fdisk -l" i terminalen i LiveCD. Allt för att vänja sig vid hur diskens partitionsstruktur kan presenteras
Jag har full förståelse för din inställning. Ta det lugnt och fråga igen i den här tråden eller på annat sätt, tills du känner dig helt säker. - Det är värt besväret med partitionering för att få ett operativ med öppen kod
. (Så jäkla synd att partitionering är flaskhalsen, sedan rinner det bara på i allmänhet.)
När man sedan varje gång slår på datorn så kommer ganska direkt upp en skärm där man får frågan om man vill köra Ubuntu eller Vista som förut.
Har du tid kan du läsa mer här.
http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... itionering
En del av de råd jag ger här kanske är lite personligt präglade, men jag tror:
Använd Vistas partitionerare (hö-klicka "den här datorn", hatera dator, diskhantering).
(Det går med Gparted också, men min helt personliga uppfattning är att jag låter Vistas partitionerare sköta Vistas filer i första hand.)
1. Kör defragmentering.
2. Krymp Windows-partitionen med 20 GB
3. Lägg in tre partitioner på det frigjorda utrymmet: 0.5 G, 10G, 9G
Kör installationen, välj manuell partitionering.
Fördela Ubuntus filsystem:
0.5 G -> swap
10G -> root
9G -> home
har du plats kan du göra root = 15G och home hur stor som helst (data ligger ju i home, där ligger ju skrivbordet))
Under installationen (i slutet av manuell partitionering) frågar systemet vilka aprtitioner som skall formateras. Formatera alltså dessa tre partitioner. Formatera ABSOLUT INTE Windowspartitionen.
Det viktiga är alltså att veta hur partitionerna ligger på disken så man lätt känner igen dom. Vistapartitionen har troligen NTFS filsystem och är gissningsvis större än dessa partitioner i exemplet. Eftersom man normalt krymper partitoiner "från höger" så kommer troligen Vsta-partitionen att ligga först på disken.
Vill man vara extra säker kan man ju också starta GParted (från LiveCD) bara för att kolla lite hur det programmet presenterar disken. Eller köra "sudo fdisk -l" i terminalen i LiveCD. Allt för att vänja sig vid hur diskens partitionsstruktur kan presenteras
Jag har full förståelse för din inställning. Ta det lugnt och fråga igen i den här tråden eller på annat sätt, tills du känner dig helt säker. - Det är värt besväret med partitionering för att få ett operativ med öppen kod

När man sedan varje gång slår på datorn så kommer ganska direkt upp en skärm där man får frågan om man vill köra Ubuntu eller Vista som förut.
Har du tid kan du läsa mer här.
http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... itionering
-
Tack för råden, det verkar vara en framkomlig väg. Jag gör en test. Om det strular är det väl bara att formatera om Ubuntupartitionerna och köra över med Windows. En fråga om partitioner: Bör inte swap partitionen vara större och är den inte kopplad till datorns fysiska minne? Jag har 4GB RAM i den bärbara. Bör inte Swap då vara minst 4GB? Tror jag läst att detta behövs för att datorn ska kunna gå i viloläge, vilket kan vara bra för en bärbar dator. Hårddiskutrymmet jag har till Ubuntu drygt 100 GB (även om filer kommer att fylla minst 30 GB), så utrymmet bör väl räcka till en större swap partition. Jag tror även att jag ökar systempartitionen något till cirka 20GB eftersom jag säkert kommer att installera flera stora program (om och) när jag kommit igång. Med 100 GB skulle en partitionering för Ubuntu se ut ungefär så här:
System 20 GB (räcker det?)
Swap 4 GB
Home 75 GB
Kan detta vara OK eller har jag missat något?
System 20 GB (räcker det?)
Swap 4 GB
Home 75 GB
Kan detta vara OK eller har jag missat något?
-
- Kontakt:
Låter fint, det där. Jag håller rmed om allt du skriver, inklusive swappens storlek
Jav vet inte vilka program du planerar installera, men jag gissar att 20 G räcker mer än väl. Det går ju att ändra senare med.
Det viktiga att veta är ju, som jag tror du vet, att om man avinstallerar Ubuntu MÅSTE man använda windows-skivan. Det står i länken jag skickade under "avinstallation".
Bara att återkomma i den här tråden eller på annat sätt om du har fler frågor.
Tillägg: När det gäller avinstallation av Ubuntu så kan man ju göra det i denna ordning:
1. kör windows-cdn som beskrivs i länken jag skickade
2. formatera Ubuntu-partitionerna
Om man använder denna ordningen så gör det ju inget om något "oväntat" uppstår i steg ett. (Har man först tagit bort Ubuntu och får något oväntat problem när man sedan kör Windows-cdn så startar ju inte datorn. Men det går juatt fixa det med - det gör man då enligt länken jag skickade) En nyttig "torrsimsövning"
kan ju vara att köra windows-cdn och bekanta sig med "recovery-console" innan man verkligen behöver den.

Jav vet inte vilka program du planerar installera, men jag gissar att 20 G räcker mer än väl. Det går ju att ändra senare med.
Det viktiga att veta är ju, som jag tror du vet, att om man avinstallerar Ubuntu MÅSTE man använda windows-skivan. Det står i länken jag skickade under "avinstallation".
Bara att återkomma i den här tråden eller på annat sätt om du har fler frågor.

Tillägg: När det gäller avinstallation av Ubuntu så kan man ju göra det i denna ordning:
1. kör windows-cdn som beskrivs i länken jag skickade
2. formatera Ubuntu-partitionerna
Om man använder denna ordningen så gör det ju inget om något "oväntat" uppstår i steg ett. (Har man först tagit bort Ubuntu och får något oväntat problem när man sedan kör Windows-cdn så startar ju inte datorn. Men det går juatt fixa det med - det gör man då enligt länken jag skickade) En nyttig "torrsimsövning"

-
Då kär jag på ungefär de partitionsstorlekarna. Apropå systempartitionens storlek: Jag har ingen erfarenhet av Ubuntu, men av Windows. Där kan ett enda spel ta flera GB. Detta bli väl inte aktuellt i Ubuntu. Vanliga program kan dock ta flera hundra MB, gäller inte samma sak för Ubuntu? Det innebär med 5-10 större program kan man vara uppe i flera GB. Jag kommer att ha kontorsprogram, Gimp och andra nyttoprogram installerade. Dessutom tillkommer ju systemet som bör väl ta ett visst antal GB (I Vista många GB). Anser du att jag bör minska systempartitionen i Ubuntu? räcker det med 10 eller 15 GB?
Du skrev om avinstallation av Ubuntu. Detta är kanske att gå händelserna i förväg. Jag har bara Vista som följde med datorn (på skiva och räddningspartition). Jag har upptäckt att dessa inte har alla verktyg för att serva Vista. Om Ubuntu skulle strula, blir jag av med det genom att ominstallera Windows från grund istället? Hårddiskarna i ext 3 måste väl också på något sätt formateras om till ett för Windows läsbart format.
Som sagt, detta är kanske att gå händelserna i förväg, men efter alla mina dåliga erfarenheter vill jag kunna lämna Ubuntu så smärtfritt som möjligt om det strular till sig.
Jag är snart redo för att ta det stora språnget ...
Du skrev om avinstallation av Ubuntu. Detta är kanske att gå händelserna i förväg. Jag har bara Vista som följde med datorn (på skiva och räddningspartition). Jag har upptäckt att dessa inte har alla verktyg för att serva Vista. Om Ubuntu skulle strula, blir jag av med det genom att ominstallera Windows från grund istället? Hårddiskarna i ext 3 måste väl också på något sätt formateras om till ett för Windows läsbart format.
Som sagt, detta är kanske att gå händelserna i förväg, men efter alla mina dåliga erfarenheter vill jag kunna lämna Ubuntu så smärtfritt som möjligt om det strular till sig.
Jag är snart redo för att ta det stora språnget ...
-
- Kontakt:
Med din inställning, att försöka fundera lite innan man gör någon installation, så förebygger man de flesta problem. Mycket, mycket klokt.
Det du talar om. Att datortilvlerkarna numera låter oss själva bränna CD-skivor som inte kan reparera systemet utan bara kan nyinstallera är bedrövligt.
Jag har skrivit om det här:
http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... stallation
Det finns alltså flera enkla metoder att lösa problemet (SuperGrub, EasyBCD, nedladdning av recoverydelen av Vista)
Man skall absolut inte behöva "blåsa" sitt Vista om man inte vill.
(Om allt anat slår fel kan man ju även installera Ubuntu igen, då plockas Windows in i Ubuntus starthantering.)
Som du säger. Om man avinstalelrat Ubuntu mha windowsCDn så kan man göra vad man vill med Ubuntupartitionerna sedan. Ta bort dom och expandera windowspartitionen igen eller formatera om dom till NTFS. man kan ju också fortsätta använd dom som ext3 mha programmet fs-driver i windows.
Du ser själv av listningarna från min gamla laptop. Root=9G, 63% i användning. Den ahr varit med och uppdaterats kontinuerligt från Feisty.
Men jag spelar inte så mycket f.n. GIMP och open office-paketet är väl dock med i grunddistributionen redan?
Jag tror att 15 GB root räcker mycket långt för de flesta. (En av fördelarna med fri mjukvara
)
Det du talar om. Att datortilvlerkarna numera låter oss själva bränna CD-skivor som inte kan reparera systemet utan bara kan nyinstallera är bedrövligt.
Jag har skrivit om det här:
http://web.telia.com/~u17103363/doc/Ubu ... stallation
Det finns alltså flera enkla metoder att lösa problemet (SuperGrub, EasyBCD, nedladdning av recoverydelen av Vista)
Man skall absolut inte behöva "blåsa" sitt Vista om man inte vill.
(Om allt anat slår fel kan man ju även installera Ubuntu igen, då plockas Windows in i Ubuntus starthantering.)
Som du säger. Om man avinstalelrat Ubuntu mha windowsCDn så kan man göra vad man vill med Ubuntupartitionerna sedan. Ta bort dom och expandera windowspartitionen igen eller formatera om dom till NTFS. man kan ju också fortsätta använd dom som ext3 mha programmet fs-driver i windows.
Du ser själv av listningarna från min gamla laptop. Root=9G, 63% i användning. Den ahr varit med och uppdaterats kontinuerligt från Feisty.
Men jag spelar inte så mycket f.n. GIMP och open office-paketet är väl dock med i grunddistributionen redan?
Jag tror att 15 GB root räcker mycket långt för de flesta. (En av fördelarna med fri mjukvara

Kod: Markera allt
ycc@ubuntu:~$ sudo fdisk -l
Disk /dev/sda: 80.0 GB, 80026361856 bytes
255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes
Disk identifier: 0xd12ed2c5
Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/sda1 * 1 7817 62790021 7 HPFS/NTFS
/dev/sda2 7818 9729 15358140 f W95 Ext'd (LBA)
/dev/sda5 7818 8389 4594558+ 83 Linux
/dev/sda6 8390 9561 9414058+ 83 Linux
/dev/sda7 9562 9663 819283+ b W95 FAT32
/dev/sda8 9664 9729 530113+ 82 Linux swap / Solaris
ycc@ubuntu:~$
ycc@ubuntu:~$ df -h
Filesystem Size Used Avail Use% Mounted on
/dev/sda6 8,9G 5,3G 3,2G 63% /
tmpfs 218M 0 218M 0% /lib/init/rw
varrun 218M 360K 217M 1% /var/run
varlock 218M 0 218M 0% /var/lock
udev 218M 152K 218M 1% /dev
tmpfs 218M 92K 218M 1% /dev/shm
lrm 218M 2,4M 215M 2% /lib/modules/2.6.28-11-generic/volatile
/dev/sda1 60G 40G 21G 67% /media/hda1
/dev/sda7 788M 20M 769M 3% /media/hda6
/dev/sda5 4,3G 996M 3,1G 24% /home
ycc@ubuntu:~$
-
Jag håller helt med om Microsofts politik vad gäller systemskivor. Det borde ju vara självklart att man ska kunna fixa med sitt system då det krånglar, särskilt om man betalar dyrt för det. Det företaget har blivit allt mera gnidet och har en konstig attityd till sina användare. Denna attityd är en av de största anledningarna till att jag vill gå över till Ubuntu. Om det strular med Ubuntu tror jag att jag kan fixa tillbaka Windows. Min erfarenhet är att det inte tar alltför lång tid att blåsa Windows och installera allt från grund om det skulle behövas i slutänden.
Nu kör jag...
Tack för all hjälp. Jag hör av mig om någon eller några timmar då installationen (förhoppningsvis) är klar och meddelar hur det gått. Det dyker säkert upp nya saker att fråga om ...
Nu kör jag...
Tack för all hjälp. Jag hör av mig om någon eller några timmar då installationen (förhoppningsvis) är klar och meddelar hur det gått. Det dyker säkert upp nya saker att fråga om ...
-
Var tvungen att jobba en stund men är nu igång med installationen igen. Är inte riktigt färdig än. Jag tänkte fråga om det är riskfritt att använda installations CD:n Nordic remix edition 9.04: http://home.danielnylander.se/ubuntu/ ? Då får man väl det mesta på svenska. Problemet med denna är att precis då jag påbörjat installationen kommer jag till en meny där man kan kontrollera skivan. Kontrollen säger då den är färdig att det finns "3 errors on the disk". Detta specificeras inte närmare. Jag har laddat ner och bränt två skivor med samma resultat. Om det är något fel på skivan och vari detta i så fall består är bortom min förmåga att avgöra. Om det är fel på skivan skulle det nog vara bra att de ansvariga bakom den fick veta om det så att de kan trixa till det. Är det någon som testat att installera från denna skiva?
Installationsskivan från Ubuntus engelska sajt har inga sådana fel när jag kontrollerar den på samma sätt. Det kanske är säkrare att köra från denna? Hur mycket jobb blir det i så fall efteråt att få svenska versioner av menyer, program som OO, Gimp med flera? Det mesta blir väl på svenska från början?
Installationsskivan från Ubuntus engelska sajt har inga sådana fel när jag kontrollerar den på samma sätt. Det kanske är säkrare att köra från denna? Hur mycket jobb blir det i så fall efteråt att få svenska versioner av menyer, program som OO, Gimp med flera? Det mesta blir väl på svenska från början?
-
- Kontakt:
Jag är inte så kunnig om Nordic Remix-skivan så jag skulle använda den engelska skivan om jag kände mig osäker och ville komma igång snabbt. Andra kan nog svara bättre på detta. (Dvs om felet vid skivkontrollen har någon betydelse.) (Ibland brukar man i den situationen ge tipset "Bränn skivan igen i lägsta hastighet." jag är dock inte säker på att det skulle hjälpa i det här fallet.)
För att byta språk så känner jag de som kört den här guiden och den funkade:
https://help.ubuntu.com/community/SwitchingLanguages
(Här ser du ytterligare en fördel med fri mjukvara. För att byta språk i Vista Premium fordras bara en liten nätt uppgradering till Vista Ultimate à tvåtusen spänn.)
Men som du säger så gäller det språket i systemet. Jag kan inte svara på om man sedan måste installera om t.ex. GIMP för att det skall bli svenska. Kanske någon annan vet. (Om det bara är ominstallation som krävs så är det ju inte så besvärligt.)
Jag skall skicka ett meddelande till Daniel så vet han att du frågat. Det finns säkert andra som också kan ge svar om detta.
För att byta språk så känner jag de som kört den här guiden och den funkade:
https://help.ubuntu.com/community/SwitchingLanguages
(Här ser du ytterligare en fördel med fri mjukvara. För att byta språk i Vista Premium fordras bara en liten nätt uppgradering till Vista Ultimate à tvåtusen spänn.)
Men som du säger så gäller det språket i systemet. Jag kan inte svara på om man sedan måste installera om t.ex. GIMP för att det skall bli svenska. Kanske någon annan vet. (Om det bara är ominstallation som krävs så är det ju inte så besvärligt.)
Jag skall skicka ett meddelande till Daniel så vet han att du frågat. Det finns säkert andra som också kan ge svar om detta.
- Daniel Nylander
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Det är jag som sätter ihop Nordic Remix-skivorna.
Det enda skillnaden mellan Nordic Remix och originalskivorna är att live-delen av skivan är på svenska. Installerar man från båda typerna av skivor så får man samma installation, ingen skillnad.
Eftersom det är en anpassad skiva så kommer inte kontrollen av skivan att fungera (på grund av ändrade filer).
Dock kan man alltid verifiera att skivan är korrekt genom att jämföra kontrollsumman.
Använd terminalen och skriv kommandot "md5sum filnamn" där filnamn är namnet på iso-filen.
Jämför sedan med nedanstående tabell. Stämmer siffrorna så är iso-filen korrekt.
73bcea4a9b63d0e282a5a394d3e5dbe7 kubuntu-9.04-nordic-remix-desktop-amd64.iso
5ff5afdd0964bb00530eabc940291ec2 kubuntu-9.04-nordic-remix-desktop-i386.iso
91cde71df4e3cb33390e533c3c0bae6e ubuntu-9.04-nordic-remix-desktop-amd64.iso
d4359aee87869a8dd104770a792eaa80 ubuntu-9.04-nordic-remix-desktop-i386.iso
bdd07277641385e78499c81db7a5bf81 xubuntu-9.04-nordic-remix-desktop-amd64.iso
4c931d44641290cf816346441fe20d2a xubuntu-9.04-nordic-remix-desktop-i386.iso
Det enda skillnaden mellan Nordic Remix och originalskivorna är att live-delen av skivan är på svenska. Installerar man från båda typerna av skivor så får man samma installation, ingen skillnad.
Eftersom det är en anpassad skiva så kommer inte kontrollen av skivan att fungera (på grund av ändrade filer).
Dock kan man alltid verifiera att skivan är korrekt genom att jämföra kontrollsumman.
Använd terminalen och skriv kommandot "md5sum filnamn" där filnamn är namnet på iso-filen.
Jämför sedan med nedanstående tabell. Stämmer siffrorna så är iso-filen korrekt.
73bcea4a9b63d0e282a5a394d3e5dbe7 kubuntu-9.04-nordic-remix-desktop-amd64.iso
5ff5afdd0964bb00530eabc940291ec2 kubuntu-9.04-nordic-remix-desktop-i386.iso
91cde71df4e3cb33390e533c3c0bae6e ubuntu-9.04-nordic-remix-desktop-amd64.iso
d4359aee87869a8dd104770a792eaa80 ubuntu-9.04-nordic-remix-desktop-i386.iso
bdd07277641385e78499c81db7a5bf81 xubuntu-9.04-nordic-remix-desktop-amd64.iso
4c931d44641290cf816346441fe20d2a xubuntu-9.04-nordic-remix-desktop-i386.iso
-
- Kontakt:
Daniels svar fick mig att inse att jag svarade lite suddigt förra gången.
Språket i installationen är ju inte direkt beroende av vilken skiva man använder.
Språket väljer man ju under installationen och det går att välja svenska. (Jag vet inte om det kommer från skivan eller laddas från nätet. Möjligen går kanske en installation på svenska snabbare med Nordic Remix-skivan om svenska språket då kan hämtas från skivan ist. f. från nätet? Hur som helst så funkar det bra vilken skiva man än använder.)
Du har väl sett den här guiden Pavel:
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu804
(gäller en något äldre version, men såvitt jag vet är skillnaderna inte större än att man kan ha nytta av guiden)
Språket i installationen är ju inte direkt beroende av vilken skiva man använder.
Språket väljer man ju under installationen och det går att välja svenska. (Jag vet inte om det kommer från skivan eller laddas från nätet. Möjligen går kanske en installation på svenska snabbare med Nordic Remix-skivan om svenska språket då kan hämtas från skivan ist. f. från nätet? Hur som helst så funkar det bra vilken skiva man än använder.)
Du har väl sett den här guiden Pavel:
http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Installation/Ubuntu804
(gäller en något äldre version, men såvitt jag vet är skillnaderna inte större än att man kan ha nytta av guiden)
-
Nu är Ubuntu installerat. Har inte kollat om det blev helt rätt med partitionerna. Dessa var litet knepiga att sätta upp. De heter inte likadant som vi skriver i tråden som i installationen. Det verkar dock ha blivit rätt.
Windows är kvar och fungerar (puh!).
Första intrycken av Ubuntu: Slött som attan, ett säkerhetssystem som är mer idiotiskt än Vistas (rekord?!?). Det första kanske beror på de sedvanliga hårdvaruproblemen, jag råkar ha en Intel krets i datorn. Dessa ska visst inte gå ihop med Ubuntu (att inte stödja den största processortillverkarens standardprytlar är ytterligare ett minus på Ubuntulistan).
Jag inser att det blir massor med jobb innan Ubuntu fungerar fullt ut. Det verkar till exempel inte finnas något enkelt sätt att föra över Firefox och Thunderbird profiler från Windows. Dessa och andra problem som dyker upp kanske det är bäst jag startar nya trådar om.
Det största kruxet är att min trogna gamla skrivare en Brother HL 1450 inte fungerar med Ubuntu. Enligt Ubuntus hemsida är detta en av de (få) skrivare som ska stödjas automatiskt. Så är inte fallet. Jag har en litet egen koppling till skrivaren, ska försöka med en vanlig USB kabel så fort jag kan. Om inte skrivaren går att få att fungera åker Ubuntu ut. Jag skriver ut massor varje dag och växla över till Windows så fort jag behöver skriva ut är inte genomförbart. Uppfattar för närvarande Ubuntus hårdvaruhantering som ett stort skämt. Än är hoppet dock inte ute! Jag vill verkligen lämna Windows och tänker ge Ubuntu en ärlig chans.
Jag installerade från Ubuntus officiella CD. Allt verkar ha blivit på svenska. Det var bra att få veta att det inte är något fel på den svenska varianten. Ledsen att jag var övernitisk i testningen och oroat folk. Vad är egentligen skillnaden mellan den officiella skivan och Daniels? I slutänden verkar man ju få allt på svenska med båda.
Ni får förlåta min något skeptiska ton, jag har haft så mycket krångel med Ubuntu och jag är långt ifrån frälst. Jag vill dock tacka för all hjälp och alla goda råd, utan dem hade jag inte vågat att gå över från Windows!
Windows är kvar och fungerar (puh!).
Första intrycken av Ubuntu: Slött som attan, ett säkerhetssystem som är mer idiotiskt än Vistas (rekord?!?). Det första kanske beror på de sedvanliga hårdvaruproblemen, jag råkar ha en Intel krets i datorn. Dessa ska visst inte gå ihop med Ubuntu (att inte stödja den största processortillverkarens standardprytlar är ytterligare ett minus på Ubuntulistan).
Jag inser att det blir massor med jobb innan Ubuntu fungerar fullt ut. Det verkar till exempel inte finnas något enkelt sätt att föra över Firefox och Thunderbird profiler från Windows. Dessa och andra problem som dyker upp kanske det är bäst jag startar nya trådar om.
Det största kruxet är att min trogna gamla skrivare en Brother HL 1450 inte fungerar med Ubuntu. Enligt Ubuntus hemsida är detta en av de (få) skrivare som ska stödjas automatiskt. Så är inte fallet. Jag har en litet egen koppling till skrivaren, ska försöka med en vanlig USB kabel så fort jag kan. Om inte skrivaren går att få att fungera åker Ubuntu ut. Jag skriver ut massor varje dag och växla över till Windows så fort jag behöver skriva ut är inte genomförbart. Uppfattar för närvarande Ubuntus hårdvaruhantering som ett stort skämt. Än är hoppet dock inte ute! Jag vill verkligen lämna Windows och tänker ge Ubuntu en ärlig chans.
Jag installerade från Ubuntus officiella CD. Allt verkar ha blivit på svenska. Det var bra att få veta att det inte är något fel på den svenska varianten. Ledsen att jag var övernitisk i testningen och oroat folk. Vad är egentligen skillnaden mellan den officiella skivan och Daniels? I slutänden verkar man ju få allt på svenska med båda.
Ni får förlåta min något skeptiska ton, jag har haft så mycket krångel med Ubuntu och jag är långt ifrån frälst. Jag vill dock tacka för all hjälp och alla goda råd, utan dem hade jag inte vågat att gå över från Windows!

-
- Kontakt:
Jättekul att höra. Också intressant för oss som använt Ubuntu ett tag att höra vad du tycker. Jag håller fortfarande med i det mesta du säger, ta frågorna i separata trådar så får du nog bäst hjälp. All nyinstallation kan ju ha vissa startsvårigheter, men löser man bara problemet så brukar det inte komma tillbaka. Man vinner mycket på ett operativ i öppen källkod, det märker man mer och mer ju längre man anväder det. Välkommen i gänget 

Jämför du prestanda på din Ubuntuversion med Vista, om Vista är snabbare än Ubuntu så måste det vara stora fel på din Ubuntuinstallation. Jag har avänt Vista och ubuntu med samma dator och ubuntu är mycket snabbare.jag använder bara Ubuntu sen många år har helt slutat med Windows just på grund av prestandan och risken för virus och annat sattyg.jag vet att fönsterhanteraren KDE suger lite så det gäller om man ska använda den att ha mycket minne både för datorn men även till grafiken.Det sämsta man köpa är en dator som har shared memory för då får oftast grafikkortet för lite minne en sådan dator kan möjligvist duga till ett kontor.
-
Jag lyckades lösa Thunderbird och Firefox överflytt helt på egen hand! Det var jättelätt.
Ubuntu går långsamt som attan när jag kopierar stora mängder filer. Jag flyttade till exempel tillbaka 25 GB säkerhetskopior. Då blev det jättetrögt att göra något annat. Detta fungerar betydligt bättre i Vista. Kanske hittar jag någon inställning som fixar detta bättre, men här är Vista överlägset. I övrigt har jag inget att klaga på vad gäller fart.
Jag instämmer helt med tankarna om öppna operativsystem. Sedan ett tag har jag nästan bara använt öppen programvara (Openoffice, Gimp, Thunderbird, Scribus, Firefox, Inkscape, Zotero med flera) i Windows. Därför har det känts ologiskt att ha Vista som motor. Dock vidhåller jag att operativsystem måste fungera för en någorlunda vanlig användare och kunna umgås med hårdvara och tillbehör. Annars spelar det ingen roll hur öppet det är. Ubuntu är riktigt svårt. Hårdvarustödet brister även det.
Jag har delad grafikkrets på datorn och använder den på kontor
.

Ubuntu går långsamt som attan när jag kopierar stora mängder filer. Jag flyttade till exempel tillbaka 25 GB säkerhetskopior. Då blev det jättetrögt att göra något annat. Detta fungerar betydligt bättre i Vista. Kanske hittar jag någon inställning som fixar detta bättre, men här är Vista överlägset. I övrigt har jag inget att klaga på vad gäller fart.
Jag instämmer helt med tankarna om öppna operativsystem. Sedan ett tag har jag nästan bara använt öppen programvara (Openoffice, Gimp, Thunderbird, Scribus, Firefox, Inkscape, Zotero med flera) i Windows. Därför har det känts ologiskt att ha Vista som motor. Dock vidhåller jag att operativsystem måste fungera för en någorlunda vanlig användare och kunna umgås med hårdvara och tillbehör. Annars spelar det ingen roll hur öppet det är. Ubuntu är riktigt svårt. Hårdvarustödet brister även det.
Jag har delad grafikkrets på datorn och använder den på kontor

-
Ett sista inlägg på den här tråden. Jag fick min skrivare (Brother HL 5040 och inget annat) att fungera. Lösningen var en vanlig USB-kabel. Jag har tidigare använt en hybrid mellan USB och gammal skrivarport. Nu har mitt Ubuntusystem det som jag minimalt behöver. Det vore bra om den kunde hitta min Scanner (Canoscan 5200F) också. Sökningar på nätet visar att detta inte funkar. Eftersom jag har Vista kvar får jag scanna där. Där finns även Photoshop som trots allt är bättre än Gimp, även om Gimp är otroligt imponerande.
Nu får Ubuntu vara kvar i datorn. På lång sikt är målet att helt ta bort Windows. Det märks att Ubuntu är bättre byggt än Vista. I Vista tjuter fläkten för fullt när jag jobbar. I Ubuntu går allt tystare och med mindre kraft. Det är en mycket positiv upplevelse att få en tyst dator.
Handhavandet är dock otroligt invecklat om man inte bara arbetar i program. Jag tillbringade 2 timmar med att installera den officiella versionen av Openoffice istället för Ubuntus egen. Utan en bra guide på nätet hade det varit omöjligt. Varför kan ingen uppfinna den befriande dubbelklicken som i Windows och MAC?
Som helhet är jag nöjd med min första Ubuntudag. Jag är dock fortsatt negativ till hur onödigt krångligt Linux kan vara, samt dåligt hårdvarustöd.
Jag vill också passa på att tacka alla vänliga människor här som hjälpt mig på traven utan er hade det inte gått!
Nu får Ubuntu vara kvar i datorn. På lång sikt är målet att helt ta bort Windows. Det märks att Ubuntu är bättre byggt än Vista. I Vista tjuter fläkten för fullt när jag jobbar. I Ubuntu går allt tystare och med mindre kraft. Det är en mycket positiv upplevelse att få en tyst dator.
Handhavandet är dock otroligt invecklat om man inte bara arbetar i program. Jag tillbringade 2 timmar med att installera den officiella versionen av Openoffice istället för Ubuntus egen. Utan en bra guide på nätet hade det varit omöjligt. Varför kan ingen uppfinna den befriande dubbelklicken som i Windows och MAC?
Som helhet är jag nöjd med min första Ubuntudag. Jag är dock fortsatt negativ till hur onödigt krångligt Linux kan vara, samt dåligt hårdvarustöd.
Jag vill också passa på att tacka alla vänliga människor här som hjälpt mig på traven utan er hade det inte gått!