CryingFreeman skrev:
Problemet ligger i forumet självt. Diskussioner kan pågå i veckor, gamla trådar kan återuppväckas och få nytt liv, samma ämne kan tas upp hur många gånger som helst.
Du har delvis rätt i detta, om du menar att problemet är att alla beslutsprocesser sker i ett system som inte är anpassat för beslutsfattande.
CryingFreeman skrev:Detta löses enkelt genom regelbundna möten via exempelvis IRC där man har en dagordning, dokumenterade beslut och begränsad tid för omröstning. Beredning av frågorna kan göras 14 dagar i förväg och motioner kan inkomma fram till två dagar före mötet i sig (eller något sånt). Om någon inte kan delta på given tid kan reservationer inkomma fram till mötets öppnande.
Du har helt fel när det gäller lösning. Det arbetssätt som finns i de flesta föreningar är modelerat efter 1800-talsförhållande, därför att det var då det svenska föreningslivet skapades. Detta arbetssätt (som är det du föreslår ovan) har sedan hängt med av hävd och ohejdad vana. Nu ser inte verkligheten ut som på 1800-talet längre. Idag är det inget problem om ett virtuellt "möte" eller en virtuell omröstning aldrig tar slut. I vissa frågor (t.ex. forumsregler) måste man ha provisoriska beslutsdatum, men det är inte nödvändigt att ha en viss fastslagen röstperiod i någon absolut mening. Jag har satt upp ett förslag i Drupal:
Valtest. Det har alla de fördelar som du vill uppnå, men inte de svagheter som ditt förslag har.
CryingFreeman skrev:Bonus 2: Man kan hänvisa till tagna beslut och styra upp missnöjesyttrarna till att återkomma till nästa möte i värsta fall.
Detta är en väldigt stor svaghet i ditt förslag, som i praktiken gör att det inte kan fungera. Vi har så stor genomströmning av folk i den här gemenskapen att det inte går att göra på det viset. Vi måste ha ett system som gör att folk kan påverka kontinuerligt och som är avpassat till de speciella förhållanden vi arbetar under. Det som kan verka som ett hinder idag, en stor genomströmning av engagerade människor, kan vara en väldigt stor tillgång om vi tar hand om de på rätt sätt. Jag tror att något i stil med
Valtest är rätt väg att gå. Du (och alla andra) är varmt välkommna att komma med förslag och synpunkter.
ZX Spectrum skrev:Varför måste alltid detta forum präglas av bråk likt en polsk riksdag?
Därför att det är organiserat på det viset.
För att sammanfatta: ubuntu-se är egentligen oragniserat för att 5-10 prsoner skall styra allt och ta alla beslut. Det är inte så konstigt; det är så de flesta gemenskaper och sammanslutningar börjar. Nu är vi inne i ett paradigmskifte där vi växt ur den kostym vi tidigare har haft. Det innebär en enormt positiv möjlighetet för oss, både att fördjupa och bredda demokratin
samtidigt som arbetet kan bedrivas effektivare. Det handlar inte om demokrati
eller support, medbestämmande
eller effektivt arbete, vi kan klara av båda. Det tror jag egentligen är det alla vill och jag vet att vi tillsammans kan.