Ta bort autoinloggning

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
Farbror
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ta bort autoinloggning

Inlägg av Farbror »

Jag gjorde i ordning en dator som skulle stå offentligt under en period och valde då att göra en autoinloggning till denna profil.

När jag nu skall ta bort denna autoinloggning så visar det sig att jag inte har tillåtit den användaren att komma åt systemet - varför jag inte kan få tillbaks de gamla inloggningsfönstret och därmed mina egna profiler!

???

Undrar Jörgen S
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Ta bort autoinloggning

Inlägg av Osprey »

Problemet är antagligen att den användaren inte ligger med i admin-gruppen. Om du har någon användare som kan få rättigheter med sudo så går du bara in som den användaren och kör kommandot:

Kod: Markera allt

sudo usermod -G admin namnet-på-användaren-som-inte-fick-göra-något
Sedan loggar du in som den användaren och fixar till det. Om du inte har någon användare med rättigheter så får du göra en recovery-boot och hoppa ut till root-prompten och göra samma sak...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Farbror

[LÖST]Re: Ta bort autoinloggning

Inlägg av Farbror »

Kod: Markera allt

sudo usermod -G admin namnet-på-användaren-som-inte-fick-göra-något
Sedan loggar du in som den användaren och fixar till det. Om du inte har någon användare med rättigheter så får du göra en recovery-boot och hoppa ut till root-prompten och göra samma sak...[/quote]

Tack för tipset - utifrån ditt svar testade jag helt enkelt att logga ut som vanligt - då kom jag till inloggningshanteraren. Loggade in som admin, gjorde de förändringar som behövdes och aktiverade sedan autoinloggningen igen. Det som glädjer mig är att terminalen inte verkar vara så viktig längre för att få saker att funka! Användarvänligheten har verkligen tagit STORA språng i Ubuntu-Linux!

Nu står den datorn åter ute som exempel på detta superba OS så att våra elever kan testa och meka runt en del.

/Jörgen
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Kul att det löste sig för dig!! :)

Det har verkligen kommit mycket stöd för att fixa saker och ting i en helt grafisk miljö så att man kan slippa terminalen om man inte vill gå ut i den.

Själv är jag i viss mån mest van vid terminalen, men det har kanske att göra med att efter 20+ år som admin inom Unix/Linux så blir man lite miljöskadad... ;)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Farbror

Inlägg av Farbror »

Osprey skrev: Det har verkligen kommit mycket stöd för att fixa saker och ting i en helt grafisk miljö så att man kan slippa terminalen om man inte vill gå ut i den.

Själv är jag i viss mån mest van vid terminalen, men det har kanske att göra med att efter 20+ år som admin inom Unix/Linux så blir man lite miljöskadad... ;)
Jag skulle verkligen vilja kunna administrera Unix/Linux-system via kommandon, men det kommer nog inte att bli av. Med endast en 1.5 årig vana med olika Linux-versioner så är jag ack så tacksam för GUI!

Vidare så tror jag att många kommer att vilja testa alternativ till Micro$oft nu när IPRED-lagen blivit verklighet - även då behövs det GUI.

/Jörgen
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"