Skämsfråga ang. Lcd-skärm!

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Skämsfråga ang. Lcd-skärm!

Inlägg av prafjessor »

Jo, hrm, jag är i färd med att köpa en ny bildskärm som ska trona på väggen bakom min laptop. Min fråga är: kan man alltid ta bort skärmen från stödet/stativet, eller sitter den fast på vissa? Måste man skruva och hålla på? Eller såga och greja? ???

Frågan är alltså seriös. Och ämnet är svårgooglat.
tweeek

Re: Skämsfråga ang. Lcd-skärm!

Inlägg av tweeek »

Jag vet inte om det är standard. Det enklaste är nog att se, fråga eller googla den eller de modeller du är intresserad av.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Antagligen finns det båda varianterna. Jag kan tänka mig att billigare skärmar oftare sitter ihop i en enhet som man måste såga för att få isär, medan dyrare är mer ordentligt uppbyggda av olika delar som kanske går att skruva. Men det här är som sagt väldigt subjektivt och kan säker skilja rätt mycket mellan olika tillverkare...

Det bör dock gå att se någotsånär om du tittar på skärmen innan du köper den. Det huvudsakliga problemet oavsett om det skruvning eller sågning som gäller är att kabeln löper inne i "fästet" och den vill man helst inte såga av. Det måste alltså antingen finnas utrymme för att dra kabeln igenom inuti, eller också en slits så man kan föra ut den direkt.

Jag skulle nästan tro att de tillverkare som har utrustat sina skärmar med möjligheten att ta loss den från fästet och montera den separat, också gärna framhåller eller påvisar det. Så det bästa är nog att gå till en butik, titta runt på skärmarna och kanske fråga personalen om de vet något om det...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
prafjessor
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av prafjessor »

Tack för utförliga svar. Jag är intresserad av den här skärmen, men det är svårt att se ifall den är gjuten i ett stycke eller går att separera.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=380066

Baksidan ser ut såhär, det ser inte direkt förtroendeingivande ut...

ftp://80.252.92.142/product_photos/lcd/ ... d_back.jpg

Men i manualen står det att den går att lossa från fästet med ett enkelt handgrepp, så då är det väl så.

Hur är det förresten med storlek? Skärmen är ju 22 tum, men på specifikationen står det att den bara är 43.4 cm bred. Men 22 tum är ju enligt matematikens lagar 55.9. Vad är det egentligen som mäts när man pratar om bildskärmar? Djup: 17,2 cm??? Det liknar ju nästan tjockskärmsmått...
tweeek

Inlägg av tweeek »

prafjessor skrev:Tack för utförliga svar. Jag är intresserad av den här skärmen, men det är svårt att se ifall den är gjuten i ett stycke eller går att separera.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=380066

Baksidan ser ut såhär, det ser inte direkt förtroendeingivande ut...

ftp://80.252.92.142/product_photos/lcd/ ... d_back.jpg

Men i manualen står det att den går att lossa från fästet med ett enkelt handgrepp, så då är det väl så.

Hur är det förresten med storlek? Skärmen är ju 22 tum, men på specifikationen står det att den bara är 43.4 cm bred. Men 22 tum är ju enligt matematikens lagar 55.9. Vad är det egentligen som mäts när man pratar om bildskärmar? Djup: 17,2 cm??? Det liknar ju nästan tjockskärmsmått...
Den där skärmen är en datorskärm. Jag trodde att du menade en tv-skärm. Tror faktiskt att de flesta datorskärmar sakar väggfästen.

När man mäter en skärm i tum så är det diagonalen man mäter, alltså från ett nedre hörn till motsatta övre hörn på skärmen.

Djupet på 17,2cm tror jag inkluderar foten, efter att ha tittat på bilderna. Att själva skärmen är nästa två decimeter tjock låter, som du säger, otroligt.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"