Med gurus menar jag dom som verkligen kan sina saker och kan förklara varför och inte bara "jag gjorde så en gång och det fungerade".
Dom flesta moderatorer är bara här på snabbvisit då och då men det är få som verkligen är aktiva. Jag är en av dom sen jag fick jobb. Det klagas på att vissa kommentarer modereras bort och andra står kvar. Kan bara säga det igen, vi är för få aktiva moderatorer.
Sen är det väldigt kul när en och annan medlem kan anmäla en annan för personangrepp när denne skriver "du har nog druckit för mycket

När det gäller inaktivitet så misstänker jag att detta även gäller förtroenderådet, men där är jag osäker.
Det talas mycket om att det ska vara omröstningar för olika positioner här som exempelvis kontaktperson, förtroenderåd m.m. men vem är tänkt att ta över när nya medlemmar känner en dyster stämning i forumet och försvinner efter ett tag, delvis på grund av bråk och annat?
Är det verkligen så viktigt att allt ska vara så demokratiskt att vi glömmer vad forumet egentligen borde vara till? Förresten, är det demokrati när man röstar fram två medlemmar till förtroenderådet och det är tre som kandiderar till posten?
Forumet har helt enkelt blivit en enda stor byråkrati där allt och alla ska anmälas i tid och otid.
Jag är övertygad om att detta gör att det är få som verkligen tar över ruljansen en gång utan allt vilar på oss gamla stofiler (räknar in mig själv där nu).
Min vision är att både proffs och amatörer ska kunna samsas i forumet och att supporten är prioritet nummer ett. Medlemmar som inte uppför sig ska bara bort, inte mer med det. Sen struntar jag fullständigt i om det är demokrati eller ensamstyre, bara allt fungerar. Tvivlar dock starkt på nuvarande byråkrati med omröstningar, förtroenderåd och annat. Förtroenderådet blir inblandad hela tiden och vad är då vitsen med hela idén? Naiv som jag var trodde jag förtroenderådet bara skulle rycka in i nödfall.
Vissa här kommer säkert att säga att forumet fungerar bra och inte har märkt något, men så mycket kan jag säga att det fungerar verkligen inte bra. Vi måste få in profiler (gurus) bland medlemmarna och behålla dessa. Belastningen på dom som är kvar blir olidlig och en del undviker därför forumet, åtminstone att svara nya medlemmar.
Jag tar mig friheten att nämna några namn som har betytt mycket för forumet en gång i tiden men som nu har försvunnit eller är här sporadiskt:
Tforsman (expert på ATI-kort. Han hade ett annat alias som jag har glömt nu), RipTheJacker, Plun, Zero Gravity, Little John (ok, han kanske har bittra kommentarer nu, men han har faktiskt bidragit med mycket, något som vissa kanske inte tänkt på).
Bland glädjespridarna hör definitivt DimensionX till som har postat mycket i humortavlan.
Finns säkert fler, men detta är vad forumet behöver och just nu försvinner fler än vad som tillkommer.
Sen tycker jag att personliga åsikter aldrig får bli annat än just personligt. Det går att vädra dessa men aldrig angripa någon på grund av att andra inte tycker likadant. Sådana medlemmar ska också bara bort från forumet. Vi är här för Ubuntus skull och har alla olika uppfattningar varför just Ubuntu är så bra.
Jag undanbeder mig svar som "Vad var det jag sa" och dylikt. Detta anser jag på fullaste allvar är det stora problemet med forumet just nu, inte regelverket som sådant.
Däremot är konstruktiva kommentarer av värde.