Forumet = byråkrati = färre aktiva medlemmar

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Forumet = byråkrati = färre aktiva medlemmar

Inlägg av ZX Spectrum »

Forumet är inte var det en gång var. Ständiga diskussioner om "demokrati" och att ledningen bara är av ondo. Någon som har tänkt på kärnan i ett forum? Något som krymper månad för månad här är äkta gurus som hjälper nybörjare att komma igång. Dåligt med nytillkomna gurus (nästan inga alls).
Med gurus menar jag dom som verkligen kan sina saker och kan förklara varför och inte bara "jag gjorde så en gång och det fungerade".

Dom flesta moderatorer är bara här på snabbvisit då och då men det är få som verkligen är aktiva. Jag är en av dom sen jag fick jobb. Det klagas på att vissa kommentarer modereras bort och andra står kvar. Kan bara säga det igen, vi är för få aktiva moderatorer.
Sen är det väldigt kul när en och annan medlem kan anmäla en annan för personangrepp när denne skriver "du har nog druckit för mycket ;)". Notera smileyn efter.
När det gäller inaktivitet så misstänker jag att detta även gäller förtroenderådet, men där är jag osäker.

Det talas mycket om att det ska vara omröstningar för olika positioner här som exempelvis kontaktperson, förtroenderåd m.m. men vem är tänkt att ta över när nya medlemmar känner en dyster stämning i forumet och försvinner efter ett tag, delvis på grund av bråk och annat?
Är det verkligen så viktigt att allt ska vara så demokratiskt att vi glömmer vad forumet egentligen borde vara till? Förresten, är det demokrati när man röstar fram två medlemmar till förtroenderådet och det är tre som kandiderar till posten?
Forumet har helt enkelt blivit en enda stor byråkrati där allt och alla ska anmälas i tid och otid.
Jag är övertygad om att detta gör att det är få som verkligen tar över ruljansen en gång utan allt vilar på oss gamla stofiler (räknar in mig själv där nu).

Min vision är att både proffs och amatörer ska kunna samsas i forumet och att supporten är prioritet nummer ett. Medlemmar som inte uppför sig ska bara bort, inte mer med det. Sen struntar jag fullständigt i om det är demokrati eller ensamstyre, bara allt fungerar. Tvivlar dock starkt på nuvarande byråkrati med omröstningar, förtroenderåd och annat. Förtroenderådet blir inblandad hela tiden och vad är då vitsen med hela idén? Naiv som jag var trodde jag förtroenderådet bara skulle rycka in i nödfall.

Vissa här kommer säkert att säga att forumet fungerar bra och inte har märkt något, men så mycket kan jag säga att det fungerar verkligen inte bra. Vi måste få in profiler (gurus) bland medlemmarna och behålla dessa. Belastningen på dom som är kvar blir olidlig och en del undviker därför forumet, åtminstone att svara nya medlemmar.

Jag tar mig friheten att nämna några namn som har betytt mycket för forumet en gång i tiden men som nu har försvunnit eller är här sporadiskt:

Tforsman (expert på ATI-kort. Han hade ett annat alias som jag har glömt nu), RipTheJacker, Plun, Zero Gravity, Little John (ok, han kanske har bittra kommentarer nu, men han har faktiskt bidragit med mycket, något som vissa kanske inte tänkt på).
Bland glädjespridarna hör definitivt DimensionX till som har postat mycket i humortavlan.
Finns säkert fler, men detta är vad forumet behöver och just nu försvinner fler än vad som tillkommer.

Sen tycker jag att personliga åsikter aldrig får bli annat än just personligt. Det går att vädra dessa men aldrig angripa någon på grund av att andra inte tycker likadant. Sådana medlemmar ska också bara bort från forumet. Vi är här för Ubuntus skull och har alla olika uppfattningar varför just Ubuntu är så bra.

Jag undanbeder mig svar som "Vad var det jag sa" och dylikt. Detta anser jag på fullaste allvar är det stora problemet med forumet just nu, inte regelverket som sådant.
Däremot är konstruktiva kommentarer av värde.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
TForsman
Kontakt:

Re: Forumet = byråkrati = färre aktiva medlemmar

Inlägg av TForsman »

Tforsman (expert på ATI-kort. Han hade ett annat alias som jag har glömt nu)
Hette Zinden förut. :)

Kikar mest under spel sektionen i dagens läge om det är nåt man kan rycka in och hjälpa
Min personliga blog | Min personliga Linux dist |

Gamla hederliga Zinden som har bytt användarnamn.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Jag ställer gärna upp som moderator ;D ;D ;D
Jag har också märkt att arbetsbördan är väldigt hög för vissa i moderatorkåren.
Därav har det blivit en hel del mystiska bortmoderingar eller att självklara bortmoderingar av inlägg inte hunnits med...
Om någon har missat det, håller jag på att utforska vad moderatorerna egentligen håller på med.
Det är inte gjort på en förmiddag, man får gå försiktigt fram...

Återigen, du har min fulla respekt ZX Spectrum!
Det är inte mot dej jag riktar det här inlägget.
Och inte mot alla andra i moderatorkåren heller... det är bara ett väldigt litet antal...
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Du har blandat ihop demokrati och byråkrati. Byråkrati =Admins och Mods; demokrati = valda företrädare och valmanskåren. Och nej, jag tror inte att det bli färre aktiva för att fler engageras i den demokratiska processen. Inte totalt sett och inte över tid. Däremot är det ju inte alla som gillar demokrati och de lämnar naturligtvis om det blir mer demokrati.
Kattskrället
AVREGISTRERAD
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Kattskrället »

Rune.K skrev:Därav har det blivit en hel del mystiska bortmoderingar eller att självklara bortmoderingar av inlägg inte hunnits med...
Om någon har missat det, håller jag på att utforska vad moderatorerna egentligen håller på med.
Det är inte gjort på en förmiddag, man får gå försiktigt fram...
@Rune.k
Ja men har de modererat så har det ju hänt nåt iallafall.

Jag har ett antal anmälningar sedan ett antal veckor tillbaka och en del längre ändå, som tydligen ramlat emellan moderatorernas stolar.....tror nog anmälningarna har börjat mögla vid det här laget.

@ZX
Så länge där finns grogrund för misstänksamhet och misstro mot administrationen/FR så kommer det här att fortgå i tiders evighet är jag rädd för.
Användarvisningsbild
CryingFreeman
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av CryingFreeman »

djkmmo skrev:Du har blandat ihop demokrati och byråkrati. Byråkrati =Admins och Mods; demokrati = valda företrädare och valmanskåren. Och nej, jag tror inte att det bli färre aktiva för att fler engageras i den demokratiska processen. Inte totalt sett och inte över tid. Däremot är det ju inte alla som gillar demokrati och de lämnar naturligtvis om det blir mer demokrati.
Och du har blandat ihop diskussion för sakens skull och för att ha rätt och diskussion som för ämnet framåt. ;)

Jag ser dagarna i ända trådar som inte gör annat än avskräcker folk från att engagera sig. Besserwissers och diskussionstomtar som ska älta och älta allt möjligt, smått som stort. Gjorde moderatorerna rätt i det specifika fallet, hur ska man formulera regler och annan skit så att inte någon motvallskärring ska kunna feltolka det och använda det för egna syften. Vilken nyans av brunt ska vi ha på forumet den här veckan? Och så vidare.

Jag tror inte längre på att ökad demokrati är svaret på våra böner. Jag tror på att mota olle i grind och förpassa såna diskussioner där de hör hemma, i diskussionsklubbens undangömda Debatt, där de kan fortsätta att se stickor i varandras ögonvrår men missa bjälkarna i sina egna. Jag säger inte att diskussioner är av ondo, men How Open Source Projects Survive Poisonous People säger mer än vad som är nödvändigt om detta.

Jag hänger ogärna ut personer, men jag skulle kunna räkna upp de som avskräckt mig från att engagera mig i det här forumet något mer om ni vill. Sett till det totala medlemsantalet är det ganska få medlemmar som förstör min motivation. Jag tror inte att jag är ensam i den sitsen.
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Orka tjafs, läs bara frågor och svar som jag :)
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Dyster stämning och bråk måste motverkas. Hoppas att de nya reglerna blir ett verkningsfullt verktyg därvidlag.

Sen är ju frågan hur man håller fast sina gurus. Delvis hänger det nog ihop med mitt förra stycke. Gurus är ofta rätt egensinniga och en del har väl fått lite för mycket stryk här helt enkelt. Lite större respekt för att vi inte är lika eller tycker lika skadar inte.

Sen tror jag inte på att rösta om allt, eller ens mycket. Doers behöver svängrum och möjlighet att agera utan detaljstyrning. Vill vi ha aktivitet måste vi ge svängrum.

Val till viktiga poster är en sak, det behöver vi ha. Omröstning om forumregler och andra styrdokument tror jag också är vettigt, men sen är det nog tillräckligt.

En annan viktig sak är att skapa tillfällen att träffas IRL. Kanske inte allihopa, det blir dyrt och krångligt, men på vars och ens hemmaplan. Hacka, prata Ubuntu, dricka pilsner, whatever, det kommer säkert ut något positivt ur det. Tolvtusen pers kommer aldrig att vara jätteaktiva här i forumet. Knappast ens tiondelen, men uppdelat på varje ort kan vi aktivera många fler.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

CryingFreeman skrev:
djkmmo skrev:Du har blandat ihop demokrati och byråkrati. Byråkrati =Admins och Mods; demokrati = valda företrädare och valmanskåren. Och nej, jag tror inte att det bli färre aktiva för att fler engageras i den demokratiska processen. Inte totalt sett och inte över tid. Däremot är det ju inte alla som gillar demokrati och de lämnar naturligtvis om det blir mer demokrati.
Och du har blandat ihop diskussion för sakens skull och för att ha rätt och diskussion som för ämnet framåt. ;)
Nej då, men det luktar lite illa när någon som per definition är byråkrat kallar demokrati för byråkrati för att få det att låta dåligt och kunna baktala demokratin. Då är det inte utan att man funderar lite på varför trådskaparen tar till ett så fult argumentationsfel.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Ett exempel på att byråkratin är påtaglig är farmfields anmälan som verkar ta månader innan det blir något resultat. Om det beror på antalet "aktiva" förtroenderådsmedlemmar eller något annat ska jag inte spekulera i.

Sen är jag så förbenat trött på dessa ändlösa diskussioner om allting, hur ska forumet se ut, vem ska bli förtroenderådsmedlem m.m. Om man skulle räkna in alla icke supporttrådar så blir man deprimerad och om man tar dom s.k. demokratiska trådarna (trådar med omröstningar och sånt inklusive ris till moderatorer m.m.) så tar dom alldeles för mycket utrymme. Detta är byråkrati på högsta nivå där alla ska få talan och få saker händer.

Dessutom är alla välkomna i forumet. Jag tycker det är en dålig idé att en eller några medlemmar kan få den effekten att andra mer seriösa medlemmar försvinner. För min del kan dom försvinna till något annat forum och låta oss få ha våran gemenskap i fred och syssla med support.

Jag säger det igen, vi lider av avsaknaden av kunnigt linuxfolk som kan sina saker.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

nicefinger skrev:Orka tjafs, läs bara frågor och svar som jag :)
Denna tråden innehåller faktiskt den viktigaste frågan anser jag och misstänker att många andra håller med mig om detta.
djkmmo skrev: Nej då, men det luktar lite illa när någon som per definition är byråkrat kallar demokrati för byråkrati för att få det att låta dåligt och kunna baktala demokratin. Då är det inte utan att man funderar lite på varför trådskaparen tar till ett så fult argumentationsfel.
Demokrati är något bra men i forumet har det blivit mer av att alla misstror varandra och bråk startar. Räcker snart att man säger en medlems namn så blir man anmäld.
Vet inte hur mycket vi diskuterat regler och möjligheter för forumet men inte en bråkdel har kommit till skott utan det har mest blivit rabalder av det hela.
Ett exempel på detta är tråden där någon tyckte att "Linux" skulle stå på förstasidan. Blev rena kravallerna därefter med anmälningar hit och dit.
Vi kommer aldrig att få forumet att fungera på ett vettigt sätt på nuvarande vis utan en drastisk ändring måste ske. Jag anser fortfarande att nuvarande demokratiska processerna blir väldigt byråkratisk där det tar en evighet innan något verkligen sker.
Bild
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Ständigt återkommande diskussioner utan inbördes ordning:

1. Modereringar
2. Forumregler
3. Förtroenderådets mandat
4. Förtroenderådets beslut
5. LoCo-sitens utseende/innehåll
6. Ledningens handlingsförlamning
7. Diskussions-diskussioner (som denna)
8. Beslutsdiskussioner (ifrågasättande)

Jag vet att jag inte är oskyldig till att delta i trådar liknande denna. Ofta är det ett dussintal som deltar i samma diskussioner om och om igen. Det är också samma personer som om och om igen startar trådar av denna art.

Huruvida det är byråkrati eller demokrati är oviktigt.

Problemet ligger i forumet självt. Diskussioner kan pågå i veckor, gamla trådar kan återuppväckas och få nytt liv, samma ämne kan tas upp hur många gånger som helst.

Detta löses enkelt genom regelbundna möten via exempelvis IRC där man har en dagordning, dokumenterade beslut och begränsad tid för omröstning. Beredning av frågorna kan göras 14 dagar i förväg och motioner kan inkomma fram till två dagar före mötet i sig (eller något sånt). Om någon inte kan delta på given tid kan reservationer inkomma fram till mötets öppnande.

Hade jag varit kontaktperson hade jag helt sonika i detta nu satt upp en tid om 14 dagar då vi håller första mötet på #ubuntu-se-mote och sen låta folk komma in med idéer och motioner.

Fler Doers och färre Talkers blir det per automatik, är min förhoppning.

Bonus 1: Beslutsvägarna blir kortare och snabbare.

Bonus 2: Man kan hänvisa till tagna beslut och styra upp missnöjesyttrarna till att återkomma till nästa möte i värsta fall.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

CryingFreeman skrev:Ständigt återkommande diskussioner utan inbördes ordning:

1. Modereringar
2. Forumregler
3. Förtroenderådets mandat
4. Förtroenderådets beslut
5. LoCo-sitens utseende/innehåll
6. Ledningens handlingsförlamning
7. Diskussions-diskussioner (som denna)
8. Beslutsdiskussioner (ifrågasättande)

Jag vet att jag inte är oskyldig till att delta i trådar liknande denna. Ofta är det ett dussintal som deltar i samma diskussioner om och om igen. Det är också samma personer som om och om igen startar trådar av denna art.

Huruvida det är byråkrati eller demokrati är oviktigt.

Problemet ligger i forumet självt. Diskussioner kan pågå i veckor, gamla trådar kan återuppväckas och få nytt liv, samma ämne kan tas upp hur många gånger som helst.

Detta löses enkelt genom regelbundna möten via exempelvis IRC där man har en dagordning, dokumenterade beslut och begränsad tid för omröstning. Beredning av frågorna kan göras 14 dagar i förväg och motioner kan inkomma fram till två dagar före mötet i sig (eller något sånt). Om någon inte kan delta på given tid kan reservationer inkomma fram till mötets öppnande.

Hade jag varit kontaktperson hade jag helt sonika i detta nu satt upp en tid om 14 dagar då vi håller första mötet på #ubuntu-se-mote och sen låta folk komma in med idéer och motioner.

Fler Doers och färre Talkers blir det per automatik, är min förhoppning.

Bonus 1: Beslutsvägarna blir kortare och snabbare.

Bonus 2: Man kan hänvisa till tagna beslut och styra upp missnöjesyttrarna till att återkomma till nästa möte i värsta fall.
Vet inte om jag sett någon liknande diskussion som denna om man tar punkt 7. Åtminstone vet jag, att löser man problemet som jag tar upp i denna tråden så blir forumet en lugn och trevlig plats istället för ett ställe där man startar diskussion efter diskussion och där anmälningar sker stup i kvarten.
Det där med IRC är ingen dum idé.
Bild
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

Det är väl, som du skriver CryingFreeman, så det brukar fungera i föreningar? Ett bra förslag!
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

How Open Source Projects Survive Poisonous People

Väldigt bra! Har sett den förr. Våga inte posta i den här tråden innan du sett den - någon kan känna igen dig ;D
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Pink Panther

Inlägg av Pink Panther »

Dit inlägg ZX Spectrum är tårdrypande. Men faktum är att detta forum du ser nu är framtiden för Ubuntu Sverige. Det är killar och tjejer som antingen studerar eller är inne i en karriär som ständigt blir påminda om det förgångna. Samtliga är i allra högsta grad kompetenta individer.

Jag tar Urban Anjar kommentar och gör om lite:

Givetvis måste ett Ubuntu Sverige leva och utvecklas. Den kan inte se likadan ut hela tiden. Nyheter som Ubuntu 9.04 måste beredas plats liksom nya företeelser på nätet, som Twitter och Foss-kalendern. Givetvis innebär det också att ett och annat gammalt får stryka på foten.

Antingen arbetar ni för Ubuntu Sverige eller kan ni gruva och över det som har varit. Vi lever och går vidare antingen med er medverkan eller inte.

Jag förespråkar också att vi har tre kontaktpersoner med tanke Ubuntu Sverige storlek framtid. Jag utnämner härmed CryingFreeman till att få den här posten. Trots att jag ibland retar mig på hans utbrott över medlemmar med sämre förmåga att skriva ner sitt budskap. En del säger ibland att jag är ett geni. Men så är det med geni. Vi är lite speciella. Jag slarvar med språket. Även om kunskap finns. CryingFreeman har sina stunder när tolerans nivån är låg. Så är livet.

Zinden har alltid varit tillgänglig för forumet men ni har aldrig dragit nytta av hans kunskap så är det.

Just du ZX Spectrum.

Med ditt resonemang, där du hyllar de förgångna är det kanske dags att avgå för din del. Du måste vara mer flexibel och följa forumets utveckling.

Vad som försvår Ubuntu Sveriges framgång är de här ständiga störande momenten medlemmar som talar om det som varit. Lev i nuet.

Pink Panther

:D
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
CryingFreeman

Pink Panther skrev: Jag förespråkar också att vi har tre kontaktpersoner med tanke Ubuntu Sverige storlek framtid. Jag utnämner härmed CryingFreeman till att få den här posten. Trots att jag ibland retar mig på hans utbrott över medlemmar med sämre förmåga att skriva ner sitt budskap.
Tack för omnämnandet, men jag tror inte att fler kontaktpersoner är lösningen på problemet.

Det som i första hand behövs är struktur. Det får man inte med ändlösa diskussioner om ordalydelser. Vi är inget litet land som måste ha absoluta regler som inte får misstolkas. Sunt förnuft räcker mycket långt.

Struktur får man genom att få regelbundenhet och konkreta förslag att ta ställning till. Urban har föreslagit att-satser och motioner förut. Nu är allt som krävs att genomföra den idén, till exempel genom regelbundna IRC-möten. Jag tror att mycket av tjafset på forumet kommer att konkretiseras och rent av försvinna då.

Tar ingen av kontaktpersonerna tag i det så får väl jag göra ett försök. :)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Kollade just videon i ovan nämnda länk och den var väldigt intressant. Bl a tog de upp frågan om organisationens mål. Mot bakgrund av att vår 'Uppmärksamhet och fokusering' är en begränsad resurs så gäller det att ha definierat målen.

Vad har vi för mål egentligen? 'Att ubuntu skall växa'? Lite vagt isåfall. Men okej, jag antar här att målen för oss är att få GNU/linux/ubuntu/open source (stryk det som inte passar dig) att växa och att vi skall få fler aktiva medlemmar till forumet.

Vad kan få oss att använda våra begränsade resuser bättre genom att behålla fokus på målen?
Hur skall vi stoppa personer som stjäl resurser genom ändlösa argumentationer som inte är fokuserade på målen?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Total demokrati blev total brist på densamma eftersom, om det uppstår ett maktvakum, då tar nån makten såklart. Och ni som är nöjda med den som tog den, ha det kul så länge, det kommer bita er i häcken... ::)

...men ni kan skita i vad jag säger ändå, jag är ju en av dom där bittra stackarna, om inte annat syns det speciellt tydligt hur bitter jag & polarna var i lördags i videon jag länkar till i min signatur... 8)
Användarvisningsbild
whac
Kontakt:

Inlägg av whac »

Så om det behövs fler moderatorer, fråga folket! Jag skulle ställa upp och hjälpa till. Många andra med. Det är jag övertygad om. Just ask! :)
Skriv svar

Återgå till "Forum"