E-post? Löst

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
alfeva

E-post? Löst

Inlägg av alfeva »

Håller på att lära mig Ubuntu 9.0.4 och ska försöka få igång E-posten. Jag har provat med Evolution men det vill sig inte. Jag följer guden hela vägen och skriver i mitt lösenord från Telia Då öppnar programmet och börjar hämta, det håller det på med i evigheter och det blir inte mer. Undras vad jag gör för fel?
I XP kör jag Thunderbird, hur får jag över det till Ubuntu? Jag försökte hämta det men får felmeddelande " Fel på inläsningen till arkivet"
Jag skulle säkert behöva en "Fadder".
Utanför ämnet:
Hur är det med säkerheten, ska jag installera antivirusprogram? Jag har telia säker surf på XP.
Senast redigerad av 1 alfeva, redigerad totalt 28 gånger.
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: E-post?

Inlägg av webaake »

Thunderbird finns i Pakethanteraren Synaptic - busenkelt att installera!

Kolla i thunderbird i ditt XP hur man exporterar mail, adressbok m m.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

alfeva skrev:Håller på att lära mig Ubuntu 9.0.4 och ska försöka få igång E-posten. Jag har provat med Evolution men det vill sig inte. Jag följer guden hela vägen och skriver i mitt lösenord från Telia Då öppnar programmet och börjar hämta, det håller det på med i evigheter och det blir inte mer. Undras vad jag gör för fel?
I XP kör jag Thunderbird, hur får jag över det till Ubuntu? Jag försökte hämta det men får felmeddelande " Fel på inläsningen till arkivet"
Jag skulle säkert behöva en "Fadder".
Utanför ämnet:
Hur är det med säkerheten, ska jag installera antivirusprogram? Jag har telia säker surf på XP.
Utanför ämnet:
Thunderbird skall vara väldigt enkelt att få över all data. I Windows lagras Thunderbids data i katalogen C:\Documents and Settings\<Windows user name>\Application Data\Thunderbird\Profiles\<Profile name>. "Profile name" är en massa bokstäver ock siffror. Det du skall göra är att kopiera allt som ligger under "Profile name" till mappen ~/.mozilla-thunderbird<Profile name> (~ betyder din hemkatalog).

Virus och liknande finns i stort sett inte till GNU/Linux, det är ett Windowsfenomen.
Användarvisningsbild
alfeva

Inlägg av alfeva »

Tack för tips.
När jag öppnar pakethanteraren så finns där en mängd olika "Thunderbird". Jag markerade och installerade den första i listan och den installerades med en gång. Problemet är att jag inte får lösenordet att fungera och jag vet att jag använder rätt lösenord.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

alfeva skrev:Tack för tips.
När jag öppnar pakethanteraren så finns där en mängd olika "Thunderbird". Jag markerade och installerade den första i listan och den installerades med en gång. Problemet är att jag inte får lösenordet att fungera och jag vet att jag använder rätt lösenord.
Har du angett helt rätt servrar? Både för inkommande och utgående mejl? Jag har för mej att TB kan stanna om den ena är felaktig och det är lätt att missa den utgående. :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
alfeva

Inlägg av alfeva »

Jag har kollat och dubbelkollat,allt ser riktigt ut. Får ta teliasupporten i morgon så kanske dom guidar mig igenom. Kan ju vara så att jag ändå missat något i uppgifterna. Har ju installerat E-postprogram tidigare flera gånger och lyckats, så något lurt är det.
Får återkomma, men tack så länge.
peter.ahs
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av peter.ahs »

Hej! Hur gick det med Thunderbirden? Fick du till inloggningen?
När det gäller telia så är dom kinkiga med Autensieringen, och säker inloggning.
Med vänliga hälsningar
en vilsen wärmlänning
Användarvisningsbild
alfeva

Inlägg av alfeva »

Nej det gick inte alls. Jag försöker nu med Evolution i stället men med samma klena resultat.Funderar på om det är något med anslutningen? När jag använder internet ser man ju på ADSL-modemet att det arbetar men när jag klickar på skicka/ta emot och fyller i mitt lösenord/OK så står det att det hämtar och en liten trissa snurrar. I den ruta som då kommer upp står det jag ska vänta och att det hämtar från mailin.com men inte en rörelse kan förmärkas på modemet. Och inget händer överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

alfeva skrev:Nej det gick inte alls. Jag försöker nu med Evolution i stället men med samma klena resultat.Funderar på om det är något med anslutningen? När jag använder internet ser man ju på ADSL-modemet att det arbetar men när jag klickar på skicka/ta emot och fyller i mitt lösenord/OK så står det att det hämtar och en liten trissa snurrar. I den ruta som då kommer upp står det jag ska vänta och att det hämtar från mailin.com men inte en rörelse kan förmärkas på modemet. Och inget händer överhuvudtaget.
Om det stämmer som du skrivit och du skrivit "mailin.com" så kommer den antagligen inte att hitta något, prova isåfall med att byta ut det mot "mailin.telia.com" och på samma sätt "mailout.telia.com" för utgående mail...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
alfeva

Re: E-post? Löst

Inlägg av alfeva »

Tack alla snälla för engagemanget. Det fixxade sig.
Skriv svar

Återgå till "Internet"