Piraterna, de kriminella på internet.

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Okänd

Piraterna, de kriminella på internet.

Inlägg av Okänd »

Jag kunde inte komma på en titel för tillfället som kunde få er att bli intresserade och samtidigt inte bli för uppretande för vissa "andra kriminella". Tanken är inte uppröra utan snarare att skapa  en debatt över vad det egentligen innebär att tanka ner ett spel/program som man inte har fått tillstånd att tanka ner.

Det första jag vill göra är att citera kort från regeringens hemsida över vad som sägs om Upphovsrätten:
Upphovsrätten innebär att den som har skapat ett verk (t.ex. en film, musik, en bok eller ett konstverk) har ensamrätt att bestämma över användningen av verket. Det betyder att ingen får göra kopior av verket utan att ha fått tillstånd från upphovsmannen. Man får inte heller göra verket tillgängligt för allmänheten, t.ex. genom att lägga ut verket på Internet, utan tillstånd från upphovsmannen.

Detta innebär alltså att det är olagligt att dela med sig av upphovsrättsskyddat material över internet, detta kan vara allt från filmer och spel till ljudböcker. Nu tänker säkerligen ett flertal av er att ni bara tankar ner och att ni därmed klarar er undan, så vitt som jag vet så har ingen dömts för att bara ha laddat ner. Men jag vill framhålla att när ni tankar ner ett spel eller en film från nätet så bryter ni mot följande:  "...ingen får göra kopior av verket utan att ha fått tillstånd från upphovsmannen.", om det inte är så att ni har upphovsmannens tillstånd då, vilket jag starkt betvivlar.

Jag har svårt att förstå att det finns så många som försöker berättiga piratkopiering. Ofta får man hör argument som: "...artisterna får inte sin del av kakan, vi protesterar genom att tanka utan att betala.", så rättvisa ska skapas genom lagbrott då?

En annan klassiker är ju också "...ingen kan äga 1or och 0r", ingen äger 1or och 0or heller utan snarare en uppsättning av dem. Hurvida man vill protestera mot detta eller ej är upp till var och en men det är viktigt att man gör det på rätt sätt, att ta till kriminella metoder är fel väg att gå.

Hmm jag tänkte också vara uppriktig och säga hur jag lever. Det har hänt att någon skickar mig en låt och att jag tar emot den, det erkänner jag. Jag har även tankat ner något spel någon gång också, faktiskt. Detta är något som jag har blivit bättre och bättre på och det jag vill ha köper jag. Faktum är att mitt användande av Linux har stärkt mina moralkänslor och min önskan att försöka följa lagen så långt det bara går.

Jag är trött på att folk försöker bagatalisera det hela och slingra ur sig någon förklaring som aldrig håller. Jag är ärlig mot mig själv, jag försöker verkligen. Och vi får inte glömma attacken mot polisens hemsida, det visar bara vilken krafter som döljer sig i piratbältet. Jag tycker att jakten efter pirater på sätt och vis är löjlig och överdriven men vi har ett stort problem här tror jag.

Hmm, vad tycker ni? Kommer bli förvånad om någon håller med mig :).
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 17 gånger.
Emil.s
Kontakt:

SV: Pirataterna, de kriminella på internet.

Inlägg av Emil.s »

Så om du vill testa tex Battlefield 2, och Call of duty 3, när du sen på kvällen vill koppla av med en film eller 2, och starta Windows för att köra något program som inte funkar i *NIX (Tex en bra fotoredigeringsprogram som kostar sjukt mycket), så köper du alltså allt?

Se där, så har man brännt 14k på en dag.

Nästa dag känner du för att uppgradera ditt musikbibliotek med lite nya låtar.
Först så köper du 3 låtar från 10 artister, och lyssnar på dem. (200 kr?). Sen köper du 6 album för 1000 kr?

Listan är oändlig....
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Emil.s skrev: Så om du vill testa tex Battlefield 2, och Call of duty 3, när du sen på kvällen vill koppla av med en film eller 2, och starta Windows för att köra något program som inte funkar i *NIX (Tex en bra fotoredigeringsprogram som kostar sjukt mycket), så köper du alltså allt?

Se där, så har man brännt 14k på en dag.

Nästa dag känner du för att uppgradera ditt musikbibliotek med lite nya låtar.
Först så köper du 3 låtar från 10 artister, och lyssnar på dem. (200 kr?). Sen köper du 6 album för 1000 kr?

Listan är oändlig....
Men du? Varför drar du inte ner till tvbutiken och tar dig en tv då? Enda skillnaden är bara att produkten som du snor är digital jämfört med tvn som är en mer greppbar materia. Fortfarande så gäller upphovsrätten. På senare tid har jag köpt några spel, X2 The Threat för Linux, Call Of Duty (kör via Wine), Medal Of Honor (också via Wine) och lite annat. Sedan köper jag classic utgåvor av spel så de blir billigare.

Jag kan inte skaffa allt jag vill, så rik är jag inte. Men för det så anser jag inte att det är berättigat. Vi lever i ett kapitalistiskt system, inget kommunistiskt.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag förstår vad du menar Thomas. Nuförtiden är den enda musiken jag laddar ner från jamendo...och det är nog det enda jag laddar ned alls utöver olika gnu OS. Men, för ett tag sedan laddade jag ned jose gonzales: veneer....men sedan köpte jag den också efter att ha lyssnat på den....
Okänd

Inlägg av Okänd »

För det första så piraterna (inte pirataterna  :P )är lite för häftig benämning för folk som laddar upp och ned upphovsrättsskyddat material. De romantiska piratfilmerna till trots så verklighetens pirater är hänsynslösa mördare som lemlästar, våldtar och slutligen skänker skeppet. Inga överlevande om inte nån kvinnlig offer då och då som "sparades" ett tag. Jag har aldrig tyckt om "pirat"-stämpeln på dem som gör dessa, trots allt, mindre brott på internet. Tråkigt nog är det ett allmänt accepterat numera, jag menar alltså benämning "piraterna".

Ingen kan äga ettor och nollor, nja det är väl så? För att ta reda på vilka av dessa ettor och nollor innehåller upphovsrättsskyddat material bör man inte gå igenom alla? Det vet jag faktiskt inte.

"...artisterna får inte sin del av kakan, vi protesterar genom att tanka utan att betala." Själv förstår jag inte varför en musik CD kostar nästan lika mycket som en film DVD. I en film finns det ett helt gäng fler medarbetare och merkostnader pga. allt görs inte i studion, ändå tjänar filmstjärnorna ett varierande antal miljoner. Musiker tjänar sina pengar från konserter inte så speciellt mycket från skivförsäljning och filmstjärnorna från biografbesök antar jag. Jag anser att pengarna går till fel fickor i musikbranschen. Så många musikkanaler som det finns numera så förstår jag inte riktigt vitsen med att ladda ned utan att betala för sig. Förhoppningsvis det dyker upp fler sajter som säljer låtar. I Frankrike fick Apple problem för fransmän accepterade inte att den spelaren fick endast spela musikfiler som Apple hade ensamrätt till, minns jag fel? Den sortens upphovsrätt har jag inget över.

Juh, Ubuntu har tagit mig till den smala stigen. Handen på hjärtat så inte ens genomsnitts avancerad användare behöver mer funktioner är vad OOo.org och Gimp erbjuder, det är bara det att dessa genomsnitts avancerad användare är vana att använda sina MS Office och Photoshop och inte så villiga att lära om allting på nytt.

Ang. spel så är det lite trist att folk delar ut dem också. Där kan man snacka om att lura sitt eget folk på pengar. Undrar hur många av dessa programmerare har nån gång gjort något för GNU/Linux på sin fritid? Några bör det bli.

Värre är det i det tekniska grannlandet i öster, där får man inte ens kopiera till eget bruk, dvs. säkerhetskopiera.

Så där, lite höll jag med dig i alla fall.  :)
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
Petri

Inlägg av Petri »

Finns värre kriminella kategorier på internet men nåja det är inte de som är på tapeten nu.

Jag anser att man borde följa lagen så gott man kan. Men likväl så tankar jag rätt så mycket film. Och ja det är fel. Så om jag åker fast för det så har jag har mig själv att skylla.  Däremot så får jag inga större samvetskval över att jag har gjort det.

Jag anser att det i vårat samhälle spenderas för mycket tid och pengar på underhållning. Det finns viktigare saker. Så därför bryr jag mig inte om argument som om alla tankar film elelr spel så blir det inga storproduktioner som Sagan om ringen, Zelda, eller dylikt. Än sen?
Sen visst att jag faktiskt tankar upphovsrättsskyddat material gör jag inte av ideologiska skäl.

Musik. Musikernas intäkter kommer inte från skivförsäljning. Det kommer från live uppträdanden. Den som tjänar på skivförsäljning är skivbolagen.

/petri
Senast redigerad av 1 Petri, redigerad totalt 17 gånger.
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Eftersom jag är musiker själv så kan jag ju säga då här:
Ett litet band, tex din stads lokala rockband som spelar på pubben nån gång i månaden tjänar ju i princip inget på skivförsäljning.

Det man däremot tjänar mycket på är radio. När ens låtar spelas på radio så blir det tjockt i madrassen. :P
Självklart även live också...

Är man däremot lite större, så inbringar ju skivförsäljningen en del.
Men då spelas ju ens låtar på radio ganska ofta, och när det är live så är det ju inga småsummor direkt.

Fil, OK. Kostar som fan att spela in, men om man tar tex senaste Starwars så hade de tjänat in hela kostnaden på bara några dagar på bio intäkterna.

Spel, kan vara svårt att testa, så då har man inte så mycket att välja på.
Iof så spelar jag ju inte så mycket, men jag har lagliga kopior av de jag spelar... (CSs/HL2, BF2, CoD3)

Kan ju lägga till ett exempel till:
Vi använder Photoshop och Dreamweaver i skolan.
De har ingen version för Mac att "låna ut". Så vad har jag då för val?

Köpa programmen för att kunna använda dem, eller köpa Windows?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Omnius skrev: Jag förstår vad du menar Thomas. Nuförtiden är den enda musiken jag laddar ner från jamendo...och det är nog det enda jag laddar ned alls utöver olika gnu OS. Men, för ett tag sedan laddade jag ned jose gonzales: veneer....men sedan köpte jag den också efter att ha lyssnat på den....
Samma här Omnius (utan H här så försök att undvika H i Tomas är du snäll, är känslig där :P), det har hänt / händer att jag bryter mot lagen tror jag man kan säga. Jag hör en låt som jag sedan köper om jag gillar den, senaste var nog en hit från Cascada tror jag. Jag har också streamrippat från webbradion ett tag men vad gäller egentligen där? När det gäller vanlig radio så har ju kanalerna betalat stimpengar så att de får spela upp i etern (till oss, för oss). Är dte någon slags licens som man ska applicera som går ut när låten tagit slut eller hur ska man tolka det? Detta tycker jag är lite av en gråzon. 
Okänd

Inlägg av Okänd »

petri0 skrev: För det första så piraterna (inte pirataterna  :P )är lite för häftig benämning för folk som laddar upp och ned upphovsrättsskyddat material. De romantiska piratfilmerna till trots så verklighetens pirater är hänsynslösa mördare som lemlästar, våldtar och slutligen skänker skeppet. Inga överlevande om inte nån kvinnlig offer då och då som "sparades" ett tag. Jag har aldrig tyckt om "pirat"-stämpeln på dem som gör dessa, trots allt, mindre brott på internet. Tråkigt nog är det ett allmänt accepterat numera, jag menar alltså benämning "piraterna".

Ingen kan äga ettor och nollor, nja det är väl så? För att ta reda på vilka av dessa ettor och nollor innehåller upphovsrättsskyddat material bör man inte gå igenom alla? Det vet jag faktiskt inte.

"...artisterna får inte sin del av kakan, vi protesterar genom att tanka utan att betala." Själv förstår jag inte varför en musik CD kostar nästan lika mycket som en film DVD. I en film finns det ett helt gäng fler medarbetare och merkostnader pga. allt görs inte i studion, ändå tjänar filmstjärnorna ett varierande antal miljoner. Musiker tjänar sina pengar från konserter inte så speciellt mycket från skivförsäljning och filmstjärnorna från biografbesök antar jag. Jag anser att pengarna går till fel fickor i musikbranschen. Så många musikkanaler som det finns numera så förstår jag inte riktigt vitsen med att ladda ned utan att betala för sig. Förhoppningsvis det dyker upp fler sajter som säljer låtar. I Frankrike fick Apple problem för fransmän accepterade inte att den spelaren fick endast spela musikfiler som Apple hade ensamrätt till, minns jag fel? Den sortens upphovsrätt har jag inget över.

Juh, Ubuntu har tagit mig till den smala stigen. Handen på hjärtat så inte ens genomsnitts avancerad användare behöver mer funktioner är vad OOo.org och Gimp erbjuder, det är bara det att dessa genomsnitts avancerad användare är vana att använda sina MS Office och Photoshop och inte så villiga att lära om allting på nytt.

Ang. spel så är det lite trist att folk delar ut dem också. Där kan man snacka om att lura sitt eget folk på pengar. Undrar hur många av dessa programmerare har nån gång gjort något för GNU/Linux på sin fritid? Några bör det bli.

Värre är det i det tekniska grannlandet i öster, där får man inte ens kopiera till eget bruk, dvs. säkerhetskopiera.

Så där, lite höll jag med dig i alla fall.  :)
Hehe, först måste jag säga att jag ibland lite av klåfingrighet och av en konstig placering (för mig iallafall) nästan råkar trycka på "Anmäl till moderator", det har ju aldrig hänt och det blev lite lustigt nu också när jag ska svara på ett inlägg av en moderator :P. Anyway...

Jag vill härmed fastslaga att sex timmar gör underverk för degregationen av det svenska språket, det vore enklare att härmed börja kalla det för pirataterna ;).

Hmm, jaja. Just det, back to subject. Jag håller med dig petri0 fullständigt ang. de vansinniga priserna på musik och hur orättvisst pengarna fördelas, det är en orättvis bransch.

Hmm, tänkte skriva mer men jag behöver nog ladda upp med lite sömn (efter jag lekt med E17 dvs :P). Haj hopp
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

SV: Piraterna, de kriminella på internet.

Inlägg av Barre »

Först och främst vill tala om att jag inte är för piratkopiering, den största anledningen till att jag gick över från windows till linux på desktop maskinen var faktiskt för att inte ansåg mig ha råd att köpa windows licenser till mina maskiner jag har hemma. Jag hade redan nyttjat openoffice, gimp, thunderbird, firefox på windows så övergången för resten av familjen (fruga och barn) var väldigt enkel. Men det finns några saker som stör mig i den här hela piratkopieringsdebatten.

Nummer 1

Kopieringsskydden som görs på inköpt media (mjukvaror, musik och video) försvårar inte för de som laddar ner programmen. Det blir bara ett gissel och en nagel i ögat för de som lagligt köper dessa produkter. Ett exempel som hände i julas var att jag köpt en dubbel-cd med John Lennon till min svärfar. Det visar sig att kopieringskyddet på CD skivorna resulterade i att han inste kunde spela dessa skivor i två av sina tre cd-spelare. Varken i bilen eller i vardagsrummet kunde han spela dem, bara i datorn. Han kunde inte heller rippa skivan till MP3, utan det slutade med att vi fick lov att ladda ner dem på piratebay och bränna en skiva för att kunna lyssna. Han var TVUNGEN att lära sig ladda ner från nätet!.
Windows VIsta på svenska ligger ute på torrent några veckor innan det lanseras i butik, vad tusan är det för nytta då med alla dessa nycklar och cd-kopieringsskydd?

Nummer 2
Piratkopierare jämförs med tjuvar, att piratkopiering skylle vara stöld. Det är det värsta jag har hört (men jag förstår att jämförelsen görs i brist på annat
Tomas Gustavsson skrev: Men du? Varför drar du inte ner till tvbutiken och tar dig en tv då? Enda skillnaden är bara att produkten som du snor är digital jämfört med tvn som är en mer greppbar materia.
Piratkopiering är inte enligt svensklag någon stöld, det är ett brott mot uphovsrättslagen. Denna jämförelse är för mig helt ofattbar.

Nummer 3
Den klappjakt som sker på vanliga svenskar som laddar ner upphovsskyddat matrial stör mig något extremt.  Om det skall ske någon klappjakt så skall den ske på de som tillhandahåller upphovsrättskyddat matrial. De som rippar skivor, program, spel och filmer. Men det är för svårt tydligen så därför skall majiroteten av landetsbefolkning göras till kriminella.

Jag ser ett stort problem med att stämpla en hel generation som kriminella, eftersom jag är helt övertygad om att inställningarna till vad som är rätt och fel börjar suddas ut. Det ligger närmre tillhands att flytta ramarna på vad man får göra och inte göra om man ändå klassas som kriminell. Detta ger enligt mig helt fel signaler till de som växer upp idag.
Jag får också känslan av att DRM och kopieringsskydd har en gömd agenda, och det är att maximera företagens (inte artisternas) vinst genom att sälja samma media till sina kunder vid flera tillfällen.

Och glöm inte bort, priVatkopiering är fortfarande lagligt i detta land.

Just my 2-cent-

p.s. gnäll inte på stavningen, jag är dyslektiker och fått huvudvärk av att skiva så här mycket ;-)

Inlägg av Okänd »

Tomas Gustavsson: anmäla mig?  :'(

Emil.s: inom skolan ligger Sverige i lä inte bara utbildningsnivån utan på brist av öppen mjukvara jämfört med den tekniska grannlandet i öst. Tänk om man fick in Gimp till skolorna, redan i lågstadiet så man lär sig bildbehandling. Sen är det en annan sak att företagen pysslar med Adobes produkter, det får de.

Hm, blir dock svårt om man går en särskild utbildning med inriktning mot nåt med bildbehandling där Adobes produkter ska användas, skolorna får skaffa fram en bättre licens som tillåter studenterna låna mjukvaran.

Inget av ovanstående sker över en natt men kanske våra barn får denna möjlighet. Och då har Gimp kommit ikap Photoshop.  :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Barre: håller med dig i varje punkt.

Nummer 1. Digitala lås är dessutom olagliga.

Nummer 2. Det där var skaprsynt, den missade ajg.

Nummer 3. DRM är "gömd agenda" inkl. alla BlueRay och det där andra nya. De kommer att se till att öppen källkod inte får någon ärlig chans i framtiden. http://www.defectivebydesign.org

Stavfel? nej, vem bryr sig om sånt?  ::) Det är bara i rubrikerna de måste fixas så att det blir lättare för folk att söka. Eller det var så med förra forumetm, denna (SMF) verkar strunta i rubrikerna.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

[quote=∓quot;petri0 "\]Själv förstår jag inte varför en musik CD kostar nästan lika mycket som en film DVD. I en film finns det ett helt gäng fler medarbetare och merkostnader pga. allt görs inte i studion, ändå tjänar filmstjärnorna ett varierande antal miljoner. Musiker tjänar sina pengar från konserter inte så speciellt mycket från skivförsäljning och filmstjärnorna från biografbesök antar jag. Jag anser att pengarna går till fel fickor i musikbranschen.[/quote]
Håller med fullständigt. Prissättningen, särskilt på musik-CD, är ju helt vansinnig. Pengar från skivförsäljningen skall i första hand ge ersättning för produktionskostnader och ersättning till artister/upphovsmän. Skivbolagen tar för stor bit av kakan och är bakåtsträvare när det gäller musikförsäljning. Med lite framförhållning så hade nyvarande piratsituation av musik förmodligen inte uppstått, då hade det gått att köpa musikfiler till vettiga priser på nätet för längesen.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja vulfgar, musikpriser.  ???

Dessutom verkar det som artisterna får mindre betalt när låten säljs via internet:

Weird Al Yancovich ska ha klagat att han får 4,6% av CD priset men när låten säljs på internet så får han 3,9% trots kostnaderna är rimligtvis lägre för skivbolaget när låten säljs utan fysisk media.  ;D

(är inte säker på procenttalen men någonting liknande var det)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

petri0 skrev:
Dessutom verkar det som artisterna får mindre betalt när låten säljs via internet:
Ruggigt!  >:( Och köper man skivor så är det risk för att få rootkit eller annan spionmjukvara på köpet i datorn, i vart fall för dom som kör windows. Usch!  >:(
DRM är också ett elände, med vettiga priser så behövs inga DRM-skydd. Tror att många skulle dra sej för att ladda ner låtar gratis med risk för medföljande ohyra om man istället kunde prenumerar på en musiktjänst för en rimlig peng. T ex, att betala 50:-/mån och kunna ladda ner max 50 låtar. Givetvis är det ett fåtal som verkligen skulle hinna ladda ner 50 låtar på en månad så dom skulle ändå tjäna på konceptet. Kanske med högre gränser för högre belopp.
Tror det vore bättre än styckpris på låtarna. Vid styckpris så finns en större risk att köparen bara köper en enstaka låt och fildelar den och priset blir ju sannolikt betydligt högre,
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

vulfgar skrev:
petri0 skrev:
Ruggigt!  >:(
Visst är det ruggigt och RIAA vill sänka ersättningen till artisterna...

http://digitalmusic.weblogsinc.com/2006 ... -payments/

De ska väl ha råd att göda aktieägarna samt betala ett fåtal artister typ Britney Spears miljard kontrakt... :P

Min dröm är att ett band som U2 ber skivbolagen fara o flyga > bygger en musikstudio
som artisterna kan boka in sig i > fixar Internetdistribution inkl ett betalsystem.

Priset skulle då kunna hamna på kanske 20% av idag.... :D  Direkt till artisterna minus
avdrag för inspelning samt Internetdistribution.

;)
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

jag hittade följande intressant läsning i detta ämne (alltså DRM)
http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/p ... _cost.html
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Det är ganska ironiskt hur media kallar vanliga svenssons för pirater och kriminella
Det var ingen som klagade på oss som använde disketter och kasset band...
Ni som har haft en amiga eller en commondore 64 känner nog igen er..
Man fick ju plats med massor av turbo spel på ett band..Kopian var bättre än originalet
man slapp sitta och vänta på att spelet skulle ladda efter varje nivå i spelet..
Och när det gäller amiga så fick man alltid som bonus ett läckert intro från gruppen som hade crackat spelet plus att dom hade byggt in en trainer i spelet..På den tiden så var det ingen som kände sig som en skurk varje gång man spelade något man inte hade betalat för..
Det var mer accepterat förr då fokuserade dom på att sätta dit grupperna som släppte
kopiorna..Jag tycker själv inte att det är okej att dom ger böter på flera tusen kronor till en 16 årig kille som sitter och laddar ner saker till sin dator..Han har ju ändå inte råd att betala dom pengarna  istället så får han sitta och betala av dom summorna senare i livet..Plus att han får väldigt svårt att kunna teckna några abonnemang eller köpa saker på avbetalning osv
Dom bör jaga riktiga bovar istället för att jaga barn på nätet
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Faie
Kontakt:

Inlägg av Faie »

tja, jag tycker nog att det är ganska enkelt.
Stå för det man gör, plockar man hem adobe photoshop så plockar man deras produkt och de blir sura. Lika väl som om man går in på jysk och plockar en kudde. Visst kan man hävda att man inte vill ge pengar till kudd tillverkarna pga dom använder låg avlönade barn som ett argument ((om nu så var fallet)) och visst förstår jag argumentet MEN jag tycker fortfarande att man ska stå för att man snodde saken.

Varför gå och köpa musiken på en vanlig butik etc, när många artister säljer sina låtar/skivor själva via olika siter.. då vet man ju att pengarna går till dem direkt.

och idag måste jag säga att de flesta editors för text, bild och ljud som finns till *nix världen är == bra med de som de stora kapitalist/konkurens utplånar företagen, än det var 95.

Jag sitter nu med xubuntu, och kan göra allt som jag gjorde på macOS 6-X och under en kort tid på windows.  Detta till en kostnad av 0 kr till donera till person alt företag X om jag har pengs.

Spel köper jag, då jag tycker spel på datorerna suger så mycket och jag hellre vill ha det på konsol som är opt för just spelen.. eller rättare sagt spelet är opt för just den konsolen. Där spänderar jag oxå väldigt lite.. då jag köper begagnat. Filmer mm ja ibland hyr jag en film på lokala butiken, för 15kr.. eller så kan det hända att jag ser på filmer som finns på nätet.. ((dock inte nerladningsbara :) och gratis))

kortsagt.. vill man ladda ner så visst fine.. men inte ska man då hymla eller hitta på massa konstigheter för bortförklaringar, utan stå för att man gör det.. sedan kan man ha X anledningar till varför och så de kan jag köpa.. sålänge de inte är en bortförklaring..

ungefär som att man hittar på anledningar för släta ut att nikotin / alco inte är berusningsmedel som vilket annat som helst.. som finns... berusningsmedel som berusningsmedel..
~Y Gwir Yn Erbyn Byd~
Bild
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Först och främst: det är totalt fucking hellagligt att ge bort musik till sina vänner och släktningar. Så länge du äger (har köpt, har fått ... ) ett original så får du göra kopior till dina vänner av hela ditt hjärtas behag. Glöm för bövelen inte det!
petri0 skrev: Dessutom verkar det som artisterna får mindre betalt när låten säljs via internet:
Enligt "standardavtal" så räknas internet som "new technology" och ger artisten 50% av de intäckter som låten såld på ett fysiskt medium, det var en rest från övergången till cd-skivor där skivbolagen kom på den smarta lösningen att artisterna bara skulle få 50% av pengarna de skulle fått för en lp eller ett band eftersom det var krångligt med nya medier. Det höll i sig långt in till mer än hälften av all musik som såldes var cds...

Vad som är riktigt intressant är att artisterna fortfarande får betala för "packaging" för internetförsäljning, dvs de betalar (oftast) 15% av sina intäckter eftersom skivorna har en egenhet att gå sönder. Detta var ett smart sätt för skivbolagen att låtsas ge artisterna bra betalt innan lp-skivorna kom, de märkte helt enkelt att massor av rör gick sönder när de skulle ut till butikerna så de tvingade av artisterna de här pengarna. Sedan när lp-skivorna kom så gick färre skivor sönder under distrobutionen, vilket givetvis krävde att artisterna skulle betala ännu mer, och cd-skivor går nästan aldrig sönder, så artisterna fick betala mer, och nu när de skickas över internet (och internet går sällan sönder) så kommer de troligtvis höja artisternas avgift för trasiga internet över gränsen för det möjliga.

Men det är inte nog med det. Under cd-skivornas glansdagar så kom skivbolagen på den underbara idén att ge ut cdskivor gratis till butikerna. Om man köpte 85 skivor fick man 15 gratis. Att de kostade lika mycket som 100 skivor brukade kosta spelade ingen roll. Det var bara det att artisterna bara fick betalt för de 85 skivorna, så skivbolagen slapp betala artisterna för 15% av skivorna. Det finns givetvis inga sk. "free goods" vid internetförsäljning, ändå ska artisterna betala denna.

Så vad sa artisterna under tiden? tja, ruggiga regler ansågs av de flesta som någorlunda bra, det gjorde nämligen att deras points kunde stiga en aning, dvs den ersättning de skulle få innan skurkutsugningen satte igång, och att ha många points var något att skryta med, de flesta artister är inte särdeles intelligenta. 

Detta till trots, det är ett kontrakt mellan skivbolaget och artisten, gillar du det inte, bojkotta dem, och köp annan musik, men att använde det som något moraliskt snöre vid nedladdning är bara aningen fånigt.
petri0 skrev: Ingen kan äga ettor och nollor, nja det är väl så? För att ta reda på vilka av dessa ettor och nollor innehåller upphovsrättsskyddat material bör man inte gå igenom alla? Det vet jag faktiskt inte.

Själv förstår jag inte varför en musik CD kostar nästan lika mycket som en film DVD.

Förhoppningsvis det dyker upp fler sajter som säljer låtar. I Frankrike fick Apple problem för fransmän accepterade inte att den spelaren fick endast spela musikfiler som Apple hade ensamrätt till, minns jag fel? Den sortens upphovsrätt har jag inget över.

Att sniffa all trafik (är direkt idiotiskt eftersom vissa normala demokratiska rättigheter inte går att försäkra då, tex meddelarskyddet samt en möjlighet att ha en privat sfär där inte staten/"andra delar av samhället"" markerar dig för att du tycker om lustig litteratur eller liknande.

CD skivor kostar så mycket för att folk verkar vara beredda att betala så mycket. likadant med film. Det är inget annat som styr.

Svensk lagstiftning är ungefär lika gnällig som fransk.

Du får inte enligt svensk lag säkerhetskopiera programvara med kopieringsskydd. Det är samma lag i våra östliga grannländer.

Så finns det någon poäng med mitt inlägg?

Tja, artister tjänar oftast pengar på skivförsäljning, skivbolagen gör definitivt det. Artister överlag förlorar inte egentligen pengar på att skivförsäljningen sjunker, det gör däremot skivbolagen. Artister numera får oftast inte uttala sig positivt om fildelning enligt deras kontrakt,  enligt uppgift så hamnar döda artister på listor som skivbolagen ger ut och påstår att de signerat. Att bryta mot upphovsrätten är per definition inte att stjäla, då skulle vi inte behöva en lagar om upphovsrätt utan nöja oss med lagar om stöld. Lagar om upphovsrätt skapades för att öka spridningen av kultur, lagstiftningen i sitt nuvarande utformande gör det rakt motsatta och skulle behöva revideras.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"