Strukturen på supportforum

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Strukturen på supportforum

Inlägg av Broder Tuck »

:)
Nu rasslar det i lövverket i Sherwoodskogen, den tunga, smutsiga och smått
loppbitna munken stapplar fram och säger stillsamt:

E u r e k a !  Jag har funnit det! Lösningen!

Det är inte mitt verk, men jag bär fram det ändå till er övriga så ni kan betrakta det
och ta era ståndpunkter.

Jag gissar och tror, att lösningen finns i det ozamosi skriver:
Samtidigt vore en annan lösning att användaren själv får välja "kunskapsnivå" i sin forumprofil,
så att man på så vis kan hinta om vilken nivå man önskar sig på ett svar.

Verkar inte det kunna vara svaret?

Sedan kan man väl ta in ytterligare en del som jag personligen har haft glädje av och det är
Linux-portalens huvudsidas länk till info för nybörjare. Kanske inte direkt ett forum, men massor
av fin info att bläddra bland för den nytillkomne.

I morgon skiner solen  ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Personligen så tror jag att man ska hålla ett forum på nybörjarnivå rent generellt. Dock vill jag gärna föreslå att antalet områden utökas, t ex med en "Ljud"-avdelning (som ligger mig mycket varmt om hjärtat ;) ) och andra med specifika avdelningar.

De avancerade användarna tenderar att kunna använda Google eller Scroogle för att hitta information om sina problem, även om det inte stämmer över hela spektrat, men visst kunde det vara intressant med en "Avancerat"-avdelning också.

MVH Mathias
Okänd

Inlägg av Okänd »

CryingFreeman skrev: De avancerade användarna tenderar att kunna använda Google eller Scroogle för att hitta information om sina problem, även om det inte stämmer över hela spektrat, men visst kunde det vara intressant med en "Avancerat"-avdelning också.
Jag är ute efter bollandet av ideer/erfarenheter.

Sedan är det mesta inte särskilt avancerat mer än att man måste veta lite nödsätt
för att få tillbaka sin burk plus då det här  backuper som "newbies" sällan har...

Därför funderade jagpå något annat namn än avancerat...  "Experimentverkstan"... :D

;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Yo!

Är det helt fel att göra en undertavla till Tips och trix där vi lägger alla howtos?
Vad tycker ni?  :)

Jag gör ett exempel och återkommer

Micke
Senast redigerad av 1 No1Viking.gammal, redigerad totalt 14 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Så...

Vad tycks om det som är under Tips och Tricks?

M
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ser mycket bra ut Micke!!
Okänd

Inlägg av Okänd »

No1Viking skrev: Så...

Kan du inte lägga till en "Experimentverkstad"också som undertavla ?

Så kan vi tex diskutera "festis" där... ;)
Användarvisningsbild
CrashLord
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av CrashLord »

No1Viking skrev: Yo!

Är det helt fel att göra en undertavla till Tips och trix där vi lägger alla howtos?

Micke
Ser bra ut.
Flyttar du alla howto's ?
såg att det fanns fler under tips och trix
Okänd

Inlägg av Okänd »

CrashLord skrev:
No1Viking skrev: Yo!

Micke
Ser bra ut.
Flyttar du alla howto's ?
såg att det fanns fler under tips och trix
Självklart!  :D

Ser ni fler är det bara att rapportera in trådarna, så ska vi flytta så mycket vi orkar och hinner.

Micke
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev:

Bra ide plun!

Nåt som går att ordna Micke?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Bobcat skrev:
plun skrev:

Bra ide plun!

Nåt som går att ordna Micke?
Inga problem. Consider it done!  :)

M
Okänd

Inlägg av Okänd »

No1Viking skrev:
Inga problem. Consider it done!  :)
TACK......... ;D  :D ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tackar tackar!!  :)
Användarvisningsbild
Nekomata

Inlägg av Nekomata »

Broder Tuck skrev: Samtidigt vore en annan lösning att användaren själv får välja "kunskapsnivå" i sin forumprofil,

Det är en mycket bra idé tycker jag, och den nivån kanske kan skrivas ut t.ex under användarens avatar så ser den som vill svara direkt ungefär hur grundläggande svaret måste vara för att gå hem.

Men jag tycker nog samtidigt att det ska vara frivilligt att ange en sån nivå, så att den som vill slipper skylta med hur mycket (eller lite ::)) han eller hon kan.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Zelda skrev:
Broder Tuck skrev: Samtidigt vore en annan lösning att användaren själv får välja "kunskapsnivå" i sin forumprofil,

Det är en mycket bra idé tycker jag, och den nivån kanske kan skrivas ut t.ex under användarens avatar så ser den som vill svara direkt ungefär hur grundläggande svaret måste vara för att gå hem.

Men jag tycker nog samtidigt att det ska vara frivilligt att ange en sån nivå, så att den som vill slipper skylta med hur mycket (eller lite ::)) han eller hon kan.
Jo faktiskt ser Broder Tucks förslag väldigt bra ut...Bra iaktagelse där Zelda.
Broder Tucks förslag!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

En annan dimension, det är svårt att avgöra om en supporttråd är löst eller om ytterligare råd behövs. Lite kan man se om det varit många inlägg, men många inlägg innebär inte med nödvändighet att problemet är löst och "kunden" är nöjd.

Det borde gå att flagga dem:
"Nytt" - bara en fråga och inget konkret svar,
"Mer" - användaren måste lämna mer information för att kunna lösa problemet.
"Påbörjat" - mer hjälp behövs,
"Lösning finns" - informationen borde räcka för att åtgärda problemet.
"Löst" - användaren har bekräftat att det funkar.

Jag har ingen aning om SMF ger dessa möjligheter, men håll med om att det vore praktiskt...
Senast redigerad av 1 Urban Anjar, redigerad totalt 16 gånger.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Verkar komma en hel del bra idéer här, gillar det mesta. Kanske kan man ha en nybörjar-sektion, men jag tror nog lite mer på "flaggor". Det har dykt upp förslag på att ge såväl trådar som användare flaggor, men jag gillar nog idén med tråd-flaggor mer än användar-flaggor (jag kanske är en jäkel på X, men vet noll om IP-konfiguration, hur flaggar jag mig då?).

Kanske kan man fylla i, när man startar en ny tråd, vilken nivå man vill att svaren skall komma på. Kanske:

- Gärna pek- och klick-svar.
- Helst pek- och klick-svar, men utförligt beskrivna terminallösningar funkar i värsta fall.
- Jag måste ändå lära mig terminalen, så ge mig en utförlig beskrivning (med tillhörande förklaringar).
- Jag kan en del terminal, bring it on!

Ja, jag tror att ni fattar (och jag tror även att det finns betydligt bättre namn på flaggorna). Detta är i högsta grad en skiss, men jag tror att det kan vara ett bra sätt att få forumet att fungera smidigt.

Dock kanske man inte behöver visa innan man läser tråden vilken nivå som gäller, för att minska risken att "avancerade" forummedlemmar ger fasen i de "lätta" frågorna ;)

Fast jag vet inte, vi kanske skulle köra en tvångs-opinionsundersökning hos ett antal nya medlemmar för att se vad de tycker  ;D ;D ;D
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Okänd

Inlägg av Okänd »

DeepThought skrev: ...

Dock kanske man inte behöver visa innan man läser tråden vilken nivå som gäller, för att minska risken att "avancerade" forummedlemmar ger fasen i de "lätta" frågorna ;)

Fast jag vet inte, vi kanske skulle köra en tvångs-opinionsundersökning hos ett antal nya medlemmar för att se vad de tycker  ;D ;D ;D
Jag har förstått att frågorna kan vara svåra men handledningen kräver extra noggrannhet och steg-för-steg anvisningar så även experter skulle nog svara i frågorna fast direkt på ett enkelt sätt.

Ang. en "tvångs-opinionsundersökning" - bra idé!  ;D Själv drömmer jag om ett nybörjarforum som ubuntuforums.org har.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Dock kanske man inte behöver visa innan man läser tråden vilken nivå som gäller, för att minska risken att "avancerade" forummedlemmar ger fasen i de "lätta" frågorna
Är det verkligen ett hot? De som är så "avancerade" att de inte kan se nybörjarnas problem och svårigheter och som inte inser att Linux växer just genom att nybörjare kommer hit. Är de verkligen lämpliga för att hjälpa nybörjare?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev: Är det verkligen ett hot? De som är så "avancerade" att de inte kan se nybörjarnas problem och svårigheter och som inte inser att Linux växer just genom att nybörjare kommer hit. Är de verkligen lämpliga för att hjälpa nybörjare?
Nej, sannolikt inte, håller med dej fullständigt här. Förmodligen får dom svårt att svara på ett sätt som nybörjaren begriper också, har sannolikt ett helt annat språk. I många fall så kan för "avancerade" svar kräva för mycket förkunskap av frågeställaren och ställa till med mer skada än nytta.

Om man har mer avancerade kunskaper i ett ämne så kräver det i regel en viss pedagogisk förmåga att förmedla kunskaper på ett sätt som en nybörjare kan ta till sej. Saker som man tycker är självklara är det kanske inte alls för nybörjaren.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"