Förslag på system för hedersutmärkelser

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Förslag på system för hedersutmärkelser

Inlägg av ZX Spectrum »

Retardedpope skrev: Vad som är viktigt är att hedersmedlemskapet inte ger några extra förmåner.
Det där kan jag köpa. Risken finns att det står hedersmedlemmar på var och varannan aktiv medlem i framtiden och då blir det lite urholkat så att säga. Är trots allt många aktiva som antingen har varit moderatorer tidigare eller haft något annat uppdrag eller är allmänt kunniga och hjälper andra medlemmar.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Retardedpope skrev:Någon gång efter att jag slutat som moderator blev jag hedersmedlem.
Av någon anledning är jag inte hedersmedlem längre.
Är man inte hedersmedlem på livstid?
Jag har inte varit speciellt aktiv på forumet sedan 2006, så jag vet varken när jag blev hedersmedlem eller när jag upphörde vara hedersmedlem.
Jag förstod att jag blev hedersmedlem för mina insatser som moderator, men jag förstod aldrig varför jag upphörde att vara hedersmedlem.
Det hela ter sig högst godtyckligt.
Du tog upp samma sak för knappt ett år sedan http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 60&t=29490 . Då skrev du inte brydde dig så mycket om att din status som hedersmedlem försvunnit.
Varför har det blivit så viktigt nu?

Det var för övrigt Micke som utnämnde alla moderatorer och admins till hedersmedlemmar. http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... =22&t=2786
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Som jag ser på frågan angående hedersmedlemmar.

Varför skall detta vara så konstigt. Det är inte frågan om att införa något system för utmärkelser ( guldmedalj med mera ). Ett sådant system stinker inbördes beundran, inte bra. Men som jag tidigare skrev kan ett hedersmedlemskap vara en form av tack för en lång och trogen tjänst för Ubuntu Sverige. Det är ett bra sätt att visa tacksamhet för personens ideella arbete för rörelsen. En hederstittel har bara ett personligt värde för personen själv. Hedersmedlemmen är en vanlig medlem med en symbolisk utmärkelse.

De har utfört ett otacksamt arbete utan någon form av ersättning. Kan man då inte unna berörda personer ett hedersmedlemskap. Ett extremt inskränkt och otacksamt resonemang som inte har någon förankring i verkliga livet.

Pink Panther

;)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

ZX Spectrum skrev:
Retardedpope skrev: Vad som är viktigt är att hedersmedlemskapet inte ger några extra förmåner.
Det där kan jag köpa. Risken finns att det står hedersmedlemmar på var och varannan aktiv medlem i framtiden och då blir det lite urholkat så att säga. Är trots allt många aktiva som antingen har varit moderatorer tidigare eller haft något annat uppdrag eller är allmänt kunniga och hjälper andra medlemmar.
Jag skulle vilja påstå att en majoritet av alla medlemmar på forumet bara kommer hit någon enstaka gång bara för att få hjälp med väldigt specifika problem. Att det över tid skulle bli många hedersmedlemmar är jag inte ens säker på att jag ser som ett problem. Det visar snarare på att vi har en aktiv förening där många engagerar sig. Att vara hedersmedlem ska inte innebära högre status eller liknande, således ska det inte vara möjligt att urholka titeln hedersmedlem. Ett hedersmedlemskap är endast ett sätt att visa uppskattning för vad medlemmen gjort för communityn.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

ZX Spectrum skrev:
+ 1

I andra sammanhang där jag är aktiv så är det nästan uteslutande persoer som är "på väg ut" som får den sortens hederserkännande för verkligt låmg och trogen tjänst. Ett karmasystem ser jag som en lite annan fråga. I ett sådant gynnas ju de som syns myckekt på forumet. Daniel Nylander hade troligtvis inte fått så mycket karma, även om han är värd det. Det ena systemet utesluter väl inte det andra?
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

HakanS skrev:
Retardedpope skrev:Någon gång efter att jag slutat som moderator blev jag hedersmedlem.
Av någon anledning är jag inte hedersmedlem längre.
Är man inte hedersmedlem på livstid?
Jag har inte varit speciellt aktiv på forumet sedan 2006, så jag vet varken när jag blev hedersmedlem eller när jag upphörde vara hedersmedlem.
Jag förstod att jag blev hedersmedlem för mina insatser som moderator, men jag förstod aldrig varför jag upphörde att vara hedersmedlem.
Det hela ter sig högst godtyckligt.
Du tog upp samma sak för knappt ett år sedan http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 60&t=29490 . Då skrev du inte brydde dig så mycket om att din status som hedersmedlem försvunnit.
Varför har det blivit så viktigt nu?

Det var för övrigt Micke som utnämnde alla moderatorer och admins till hedersmedlemmar. http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... =22&t=2786
Jag uppskattar att någon tar reda på fakta. Dock skulle jag vilja påstå att du inte tolkat mitt inlägg helt korrekt. Därför tänker jag ta mig friheten att citera mig själv och förklara vad jag menade.
Retardedpope skrev:Ni har ju bytt forummjukvara ett antal gånger sedan jag slutade som moderator och i alla dessa byten har både min avatar och min status som hedersmedlem försvunnit. Det senare bryr jag mig väl mindre om, men det skulle vara trevligt om jag kunde få tillbaks min avatar.
"Det senare bryr jag mig väl mindre om" <- Detta betyder att det var viktigare för mig att få tillbaka min avatar än att få tillbaka min titel som hedersmedlem. Inte att jag inte brydde mig om min titel som hedersmedlem.

Att jag faktiskt brydde mig om mitt hedermedlemskap blir ännu tydligare om du kollar på nedanstående citat från samma inlägg.
Retardedpope skrev:PS. Ni får gärna göra mig till hedermedlem igen också. ;) DS.
Dessutom ska det tilläggas att hedersmedlemskapet inte är jätteviktigt för mig, men att jag uppskattade titeln och att jag skulle uppskatta att få tillbaka den.

Din andra länk visar att jag blev hedersmedlem den 5:e november 2006, vilket innebär att Broder Tuck mindes fel. Skönt att vi fått det utrett. :)
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Pink Panther skrev:Som jag ser på frågan angående hedersmedlemmar.

Varför skall detta vara så konstigt. Det är inte frågan om att införa något system för utmärkelser ( guldmedalj med mera ). Ett sådant system stinker inbördes beundran, inte bra. Men som jag tidigare skrev kan ett hedersmedlemskap vara en form av tack för en lång och trogen tjänst för Ubuntu Sverige. Det är ett bra sätt att visa tacksamhet för personens ideella arbete för rörelsen. En hederstittel har bara ett personligt värde för personen själv. Hedersmedlemmen är en vanlig medlem med en symbolisk utmärkelse.

De har utfört ett otacksamt arbete utan någon form av ersättning. Kan man då inte unna berörda personer ett hedersmedlemskap. Ett extremt inskränkt och otacksamt resonemang som inte har någon förankring i verkliga livet.

Pink Panther

;)
+1
djkmmo skrev:
ZX Spectrum skrev:
+ 1

I andra sammanhang där jag är aktiv så är det nästan uteslutande persoer som är "på väg ut" som får den sortens hederserkännande för verkligt låmg och trogen tjänst. Ett karmasystem ser jag som en lite annan fråga. I ett sådant gynnas ju de som syns myckekt på forumet. Daniel Nylander hade troligtvis inte fått så mycket karma, även om han är värd det. Det ena systemet utesluter väl inte det andra?
+1

Sammanfattningsvis: +3 :P
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag tycker Håkan är bra på att hitta relevant information.

Det verkar alltså som att följande tre medlemmar också skall läggas in i gruppen "hedersmedlemmar"?

RetardedPope
marwal
bonvenon

(Jag hittade dock inte bonvenon vid medlemssökningen.)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
KiviE

Inlägg av KiviE »

Jag ser problem med att alla som har haft poster blir hedersmedlemmar.

Ska en användare som varit moderator bli hedersmedlem trots att användaren bara varit moderator i en vecka?
Ska någon som har misskött sig i sitt arbete bli hedersmedlem?
etc...

Sen en annan fråga som måste bestämmas ifall vi ska ha hedersmedlemmar. Hur blir man av med hedersmedlemsstatusen?

Tex: Om en hedersmedlem gång på gång får varningar så tycker jag inte den användaren passar som hedersmedlem.
Om man pratar skit om forumet så tycker jag inte heller man passar som hedersmedlem etc.
Beta

Inlägg av Beta »

Jag håller med, då blir det en inflation där till slut ett stort antal medlemar är hedersmedlemar och det betyder ingenting längre.
Dock är det klantigt att om man väl fått titeln, att den skulle försvinna.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Beta skrev:Jag håller med, då blir det en inflation där till slut ett stort antal medlemar är hedersmedlemar och det betyder ingenting längre.
Dock är det klantigt att om man väl fått titeln, att den skulle försvinna.
Det sista löser man kanske lättast genom att man samlar alla utnämningarna på en speciell sida, tillsammans med motiveringen till utmärkelsen. Jag menar om fem år är det inte många som kommer ihåg vad Nisse Hult har gjort för någonting fantatiskt.

Sen kanske vi behöver något annat sätt att belöna också, jag menar i föreningslivet kan man få ett tacktal och en blomsterkvast också. Vi behöver kanske en virtuell blomsterkvast som är vacker som katten men som vissnar efter ett tag.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

....och för min egen del så tycker jag att det luktar litet grann som Then Kongeliga Swänska Afvundsjukan slagit till här och där......
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Grön Göling skrev:....och för min egen del så tycker jag att det luktar litet grann som Then Kongeliga Swänska Afvundsjukan slagit till här och där......
Jo, den bredde väl ut sig på sina håll, men den fick stryk i omröstningen. Nu återstår det att utforma hur utmärkelserna ska se ut och delas ut. Att de ska finnas är redan klart.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön

Inlägg av Grön Göling »

Urban Anjar skrev:
Grön Göling skrev:....och för min egen del så tycker jag att det luktar litet grann som Then Kongeliga Swänska Afvundsjukan slagit till här och där......
Jo, den bredde väl ut sig på sina håll, men den fick stryk i omröstningen. Nu återstår det att utforma hur utmärkelserna ska se ut och delas ut. Att de ska finnas är redan klart.
Eftersom det är röstat och klart så vore det väl ganska utmärkt om en sådan här tråd då låstes, så att tjafset slipper breda ut sig i onödan.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Skriv svar

Återgå till "Forum"