Förslag på system för hedersutmärkelser

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Retardedpope

Re: Förslag på system för hedersutmärkelser

Inlägg av Retardedpope »

Hur blir det med hedersmedlemmar i fortsättningen?

Kommer ni ha kvar de som finns?

Kommer ni lägga till nya?

Vad händer med före detta hedersmedlemmar?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

En het potatis som ingen vill ta i. :P

Har för mej att det finns en tråd någonstans med förslag, men hittar den inte just nu. Kanske läge att titta på dett igen, men det går ju att komma med förslag i denna tråden också.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

vulfgar skrev:En het potatis som ingen vill ta i. :P

Har för mej att det finns en tråd någonstans med förslag, men hittar den inte just nu. Kanske läge att titta på dett igen, men det går ju att komma med förslag i denna tråden också.
En hedersmedlem måste väl för tusan förbli hedersmedlem om han/hon inte begår något allvarligt brott, typ mord eller motsvarande.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Retardedpope skrev:Någon gång efter att jag slutat som moderator blev jag hedersmedlem.

Av någon anledning är jag inte hedersmedlem längre.

Är man inte hedersmedlem på livstid?

Jag har inte varit speciellt aktiv på forumet sedan 2006, så jag vet varken när jag blev hedersmedlem eller när jag upphörde vara hedersmedlem.

Jag förstod att jag blev hedersmedlem för mina insatser som moderator, men jag förstod aldrig varför jag upphörde att vara hedersmedlem.

Det hela ter sig högst godtyckligt.
Njaeh . . . din och min minnesbild är inte densamma, det är tydligt. Jag fortsatte som moderator ytterligare en tid, men minns inget av att någon överhuvudtaget blev hedersmedlem under 2006. Ozamosi hade talat om det. Men slutförde inget. Sedan kom Sebastean o Vikingen och de tog inte upp det. Visst kommer jag ihåg diskussionerna dessförinnan. Men något konkret resultat av dem, det minns jag inte.

Det dröjde till våren 2007 innan den frågan aktualiserades.

Sorry, men så minns jag det.

Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Skulle vara kul med 2 rutor där man kunde kryssa i "Löste detta svar ditt problem" - Ja resp. Nej och den som lyckades lösa problemet fick 1 poäng och ett visst antal lyckade lösta problem resultera i en ubuntu-logga eller guldstjärna..

Eller blir det för elitistiskt?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Pink Panther »

Har man gjort lång och trogen tjänst för forumet och Ubuntulinux bör man få titellen hedersmedlem. Det tror jag de flesta är överens om. Skall inte vara någon lång dialog om hedersutmärkelser. Det är bara att införa begreppet hedersmedlem åter. Om vi skall ha omröstningar och långa energislukande samtal om alla frågor blir det bara jobbigt för alla medlemmar. Det är redan för mycket av den typen av frågor. Detta ser jag som en mindre viktig fråga som kan handläggas av administration.

Pink Panther

:)
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Min åsikt är alltså att det här förslaget är bra:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 40#p253602
(Jag har för mig det var upnorth som först kom med iden, sedan har förslaget utvecklats lite.)

Nu blir jag väl arresterad för dubbelpost också, men det var ju ett halvår sedan inlägget skrevs så det finns ju förmildrande omständigheter. ;) Jag vet inte om alla har noterat eller helst tagit ställning till förslaget

EDIT: Vi hade ju tidigare en annan tråd om ung. samma tema. Detta förslag togs fram då också och jag vill minnas att i alla fall någon av befattningshavarna ställde sig bakom det då. Så det finns i alla fall några som kan tänka sig att "äta het potatis". ;)

Det vore ju skönt om vi kunde enas om något förslag.

EDIT2: I tråden om reglerna så framfördes just åsikten at "ingen skall vara mer medlem än någon annan". Förslaget om förtjänstutmärkelser föjjer ju denna linje.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag vill helst hålla mej utanför denna diskussionen eftersom jag inte är så förtjust i det här med hedersmedlemmar, hedersmedaljer osv som ofta förekommer i olika föreningar. Jag är absolut inte motståndare till det, har bara svårt att ta det riktigt på allvar. :P

Ta fram ett förslag, genomför ev en omröstning om systemet så ska jag stödja det vilket det än blir, men vänta er inte att jag ska enagera mej på allvar i denna fråga.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Det här har vi väl "dragit i långbänk" så det räcker ;)

Vad jag vet så har vi redan beslutat (röstat) ATT vi skall ha ett system för utmärkelser.

Vad jag också tror mig veta är att det bara kommit fram två förslag om system:

1. Forumadministrationen avgör vilka som skall utses till hedersmedlemmar, samt när utmärkelser skall utdelas.

2. Systemet med hedersmedlemskap skrotas. De nuvarande hedersmedlemmarna (4 st.) erhåller förtjänstbedalj. Årliga medlemsomröstningar avgör vem som erhåller det årets förtjänstmedalj. (Meriteringsperioden utgör inte bara det året utan all tidigare verksamhet i forumet.)

Nu är det väl bara att rösta om dessa två förslag, eller hur ;)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
KiviE

Inlägg av KiviE »

ycc skrev:Vad jag vet så har vi redan beslutat (röstat) ATT vi skall ha ett system för utmärkelser.
Var då?

För övrigt håller jag med Vulfgar.
Rune.K
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rune.K »

Håller med ycc.
Dessutom börjar det bli dags att inviga vår nya omröstningstavla.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

KiviE skrev:
ycc skrev:Vad jag vet så har vi redan beslutat (röstat) ATT vi skall ha ett system för utmärkelser.
Var då?
...
Här är omröstningen:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=60&t=29897
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

vulfgar skrev:Jag vill helst hålla mej utanför denna diskussionen eftersom jag inte är så förtjust i det här med hedersmedlemmar, hedersmedaljer osv som ofta förekommer i olika föreningar. Jag är absolut inte motståndare till det, har bara svårt att ta det riktigt på allvar. :P

Ta fram ett förslag, genomför ev en omröstning om systemet så ska jag stödja det vilket det än blir, men vänta er inte att jag ska enagera mej på allvar i denna fråga.
+1. Guldmedalj till vulfgar.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

OT: Jag blev lite förvånad över vulfgars och ZX inlägg. Jag tyckte den här frågan var en av de som engagerade medlemamrna mest under sommaren och hösten förra året(var det väl). Dessutom har den ju kopplingar till hur forum skall styras och bollplankets funktion. Jag tycker det är en av många viktiga frågor i forum.

EDIT:
vulgar, KiviE och ZX
skulle det ju vara förstås
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

ycc skrev:OT: Jag blev lite förvånad över vulfgars och ZX inlägg. Jag tyckte den här frågan var en av de som engagerade medlemamrna mest under sommaren och hösten förra året(var det väl). Dessutom har den ju kopplingar till hur forum skall styras och bollplankets funktion. Jag tycker det är en av många viktiga frågor i forum.
Problemet med hedersutmärkelser är att det inte alltid är dom som har engagerat sig mest som får det utan dom som syns mest. Exempelvis den som knackat kod och kämpat för att få till forumet syns inte lika mycket som exempelvis en kontaktman och ligger antagligen sämre till till titeln. Tråden är intressant som så men personligen ser jag inte någon rättvisa. Kan någon övertala mig om att just deras system fungerar så kanske jag ändrar mig. Tills dess tvivlar jag.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Det håller jag med om. Serveradmin, idoga bidragsgivare i supporten, kontaktpers, wiki-förafattare (kanske t.o.m. moderatorer) och alla andra ... ... Allt är viktigt. Kanske helt enkelt kan jämföras på timme per timme basis?
Men det gör ju frågan viktig. VEM skall vi uppskatta. Hur skall vi finna ett bra system?
Speciellt inom fri mjukvara är ju uppskattning en viktig drivkraft.

EDIT: "helt enkelt kan jämföras på timme per timme basis" kanske inte var så välgenomtänkt. Hur mycket tid man lägger ner är nog bara en aspekt. Kvalitet är ju också viktig förstås. Men det grundläggande - att vi måste uppskatta rätt aktivitet - vidhåller jag är viktigt. Det jag kanske tror är att väl ufört arbete som serveradmin, "support-klippa", kontaktpers etc kanske går att jämföra lite "timme per timme". Men det är detaljer. Diskussionen är viktig. En liten "valkamp" varje år hoppas jag skulle kunna vara stimulerande.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

1) Vi har redan ett system för omedelbara och individuella erkännanden när nån gjort nåt bra. Man skriver ett inlägg med "Tack" i support-trådar, eller "+1" i åsikts-trådar.

2) Om det ska bli demokratiskt så blir det varken omedelbart eller individuellt, med alla nackdelar det innebär.

3) Automatisering: i andra seriösa sajter, som slashdot och youtube, kan man rösta tumme-upp eller tumme-ner på varje inlägg. Kan vara krångligt att lägga till, men om det går, så sköter det sig själv sedan automatiskt.

4) Håller med om att de som arbetar bakom kulisserna lätt glöms bort. Oavsett om vi använder omröstningar, "Tack" och "+1" eller tumme-upp och tumme-ner.

Förslag: låt administrationen själv välja om de vill ge en utmärkelse, när, varför och till vem.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

Broder Tuck skrev:
Retardedpope skrev:Någon gång efter att jag slutat som moderator blev jag hedersmedlem.

Av någon anledning är jag inte hedersmedlem längre.

Är man inte hedersmedlem på livstid?

Jag har inte varit speciellt aktiv på forumet sedan 2006, så jag vet varken när jag blev hedersmedlem eller när jag upphörde vara hedersmedlem.

Jag förstod att jag blev hedersmedlem för mina insatser som moderator, men jag förstod aldrig varför jag upphörde att vara hedersmedlem.

Det hela ter sig högst godtyckligt.
Njaeh . . . din och min minnesbild är inte densamma, det är tydligt. Jag fortsatte som moderator ytterligare en tid, men minns inget av att någon överhuvudtaget blev hedersmedlem under 2006. Ozamosi hade talat om det. Men slutförde inget. Sedan kom Sebastean o Vikingen och de tog inte upp det. Visst kommer jag ihåg diskussionerna dessförinnan. Men något konkret resultat av dem, det minns jag inte.

Det dröjde till våren 2007 innan den frågan aktualiserades.

Sorry, men så minns jag det.

Tukken
Låt mig citera mig själv:
Retardedpope skrev:Jag har inte varit speciellt aktiv på forumet sedan 2006, så jag vet varken när jag blev hedersmedlem eller när jag upphörde vara hedersmedlem.
Vad jag sa var att jag inte vet när jag blev hedersmedlem eller upphörde att vara hedersmedlem. Allt jag vet är att jag har varit hedersmedlem, men inte längre är det.
Kan det möjligen vara detta citat som orsakade missförståndet? Jag säger inte att jag blev hedersmedlem direkt, utan att jag blev det efter att jag slutat som moderator, vilket innebär att det kan ha varit när som helst. Återigen, jag vet inte när jag blev hedersmedlem.

Säger du att jag blev hedersmedlem våren 2007 blev jag antagligen hedersmedlem våren 2007.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ycc skrev:OT: Jag blev lite förvånad över vulfgars och ZX inlägg. Jag tyckte den här frågan var en av de som engagerade medlemamrna mest under sommaren och hösten förra året(var det väl). Dessutom har den ju kopplingar till hur forum skall styras och bollplankets funktion. Jag tycker det är en av många viktiga frågor i forum.
Jag är inte motståndare till hedersmedlemskap, har bara svårt att själv känna något engagemang för just detta. Det kanske beror på att jag är medlem i ett par föreningar där det ofta är medaljer och hedersomnämnanden mm som delas ut och där blir det lite "förening för inbördes beundran". Här är det sannolikt mer motiverat och om ett antal medlemmar tycker att detta är en bra och viktig fråga så respekterar jag det och är helt beredd att ställa upp på systemet, jag har dock inga idéer och synpunkter på hur det ska se ut. Sambandet med bollplanket och hur forumet styrs har jag lite svårt att se.

Jag skulle däremot väldigt gärna se ett system med karma, det skulle kunna ge god uppskattning till alla som hjälper till med support.
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

ZX Spectrum skrev:
Problemet med hedersutmärkelser är att det inte alltid är dom som har engagerat sig mest som får det utan dom som syns mest. Exempelvis den som knackat kod och kämpat för att få till forumet syns inte lika mycket som exempelvis en kontaktman och ligger antagligen sämre till till titeln. Tråden är intressant som så men personligen ser jag inte någon rättvisa. Kan någon övertala mig om att just deras system fungerar så kanske jag ändrar mig. Tills dess tvivlar jag.
Ur min synvinkel är det hela väldigt enkelt. När någon kliver ner från ett uppdrag, t ex kontaktperson, serveradmin, moderator etc., blir de hedersmedlemmar som tack för deras insatts för communityn. Om någon utan uppdrag sticker ut genom att t ex svara på extremt många support inlägg kan även denne få utmärkelsen hedersmedlem. Folk som gör stora insatser bakom kulisserna kan också få utmärkelsen hedersmedlem, eftersom att administrationen känner till vilka dessa är och det är administrationen som delar ut utmärkelsen hedersmedlem.

Vad som är viktigt är att hedersmedlemskapet inte ger några extra förmåner. Ett hedersmedlemskap ska bara vara till för att folk ska se att en viss medlem gjort stora insatser för communityn. Ett sätt för före detta uppdragsinnehavare att känna sig uppskattade och ihågkomna. Jag tyckte själv att det var mycket trevligt att vara hedersmedlem. Det kändes väldigt bra. Det kändes som att vad jag gjort var uppskattat och det tycker jag är en mycket viktig signal att sända till dem som har lagt ner väldigt mycket tid och jobb för att på ett eller annat sätt gagna communityn.

Så lyder min åsikt i frågan och jag tycker inte att ni behöver krångla till det. Omröstningar tenderar att bli väldigt godtyckliga och de som verkar i det dolda lär få förre röster än gaphalsarna på forumet. Jag ser det också som högst osannolikt att en "vanlig" medlem skulle bli avundsjuk på att en före detta moderator visas uppskattning genom att bli tilldelad titeln hedersmedlem. Just keep it simple.

Sammanfattning:

1. Medlemmar som kliver ner från uppdrag blir automatiskt hedersmedlemmar.
2. Medlemmar utan uppdrag kan få utmärkelsen hedersmedlem för speciella insatser.
3. Inga extra förmåner till hedersmedlemmar.
4. Inga omröstningar. Administrationen avgör.
5. Vid kontroversiella utnämningar för speciella insatser kan det i enskilda fall möjligen vara motiverat med en omröstning.
6. Var konsekventa med utdelandet av hedersmedlemskap för speciella insatser. Det ska inte vara någon som känner "Varför blev han hedersmedlem och inte jag?".
Skriv svar

Återgå till "Forum"