Rune.K skrev:Jag ska säga att jag blev väldigt konfunderad/överraskad över det med att uid används istället för användarnamn i Linux.
Jag hade bara tagit för givet att det var användarnamnet som användes.
Jag som annars vet allt a lá messerschmidt
Men i Windows är det väl alltid användarnamnet som används i samband med filrättigheter, eller hur?
Min erfarenhet av olika operativsystem är att det oftast är uid/gid som används, detta antagligen för att det ger en mycket effektivare och enklare kontroll än om man använder det textbaserade användarnamnet. Resultatet säkerhetsmässig blir detsamma men behöver bara använda ett tal (som antagligen lagras i 2 bytes (short int), istället för att använda en text"sträng" som kan vara kanske iaf 16 bytes. Dessutom går tal att jämföra direkt med "==" istället för den betydligt långsammare "strcmp()".
I just Windows vet jag inte, men skulle anta att det är på samma sätt där. I OpenVMS och RSX används helt garanterat UIC (User Identification Code), som är ett samlingsbegrepp för uid/gid.
Speciellt tydligt blir fördelen med att använda uid/gid istället för användarnamn om man tittar på acl, där det alltså handlar om en lista för åtkomst som omfattar flera användare, tusan så mycket effektivare med tal än med teststrängar då...
Själv blev jag mycket förvånad när jag upptäckte att stora delar av programmen här i GNU/Linux använder användarnamnet, det verkar faktiskt inte särskilt väl genomtänkt...