Lösenord efter uppgradering[LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
spraya

Lösenord efter uppgradering[LÖST]

Inlägg av spraya »

Jag har uppgraderat till Ubuntu 9.04 och skriver in mitt användarnamn vid inloggningen. Därefter kommer det upp att jag skall ange lösenord, vilket jag aldrig haft på datorn tidigare, och jag kan inte fortsätta inloggningen. Kan man kringgå detta med lösenord eller plocka bort denna funktion ?

(LÖST) Jag blåser ur datorn och börjar om från början. Stort tack njet_blaj för hjälpen iallafall.
Senast redigerad av 3 spraya, redigerad totalt 1 gång.
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: Lösenord efter uppgradering

Inlägg av eyerouge »

Du har alltid haft ett lösenord och har även själv valt det i t.ex. samband med den ursprungliga installationen. Du har däremot kanske satt den på att logga in av sig själv och slopa be dig om lösenord, vilket ger en intrycket att man inte har lösenord.

Har du glömt det finns det enkla sätt att kringgå det som förhoppningsvis någon här inne vill dela med sig av.

Edit: Detta får mig att undra hur du lyckats installera program & uppdatera öht eftersom den ska efterfråga lösenord vid varje sådant tillfälle, såvida du inte låter den logga in som root, något som inte rekommenderas.
Bild
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

För att fixa så du kommer in kan du:

1) Starta upp i recvery mode.
2) Välja "Drop to root prompt" eller vad det nu heter.
3) Köra kommandot "passwd ditt-användarnamn" och sätta ett nytt lösenord.
4) Gå tillbaka med kommandot "exit" och starta upp och logga in.

Sedan kan du välja om du vill ha automatisk inloggning:

1) Starta "[System] -> [Administration] -> [Inloggningsfönster]"
2) Gå till fliken "[Säkerhet]" och bocka för "Aktivera automatisk inloggning".
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
spraya

Inlägg av spraya »

Sorry, jag har precis försökt att utföra operationen enligt Dina anvisningar, men när jag kommer till punkten ange nytt lösenord står prompten bara och stampar. :-\
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

spraya skrev:Sorry, jag har precis försökt att utföra operationen enligt Dina anvisningar, men när jag kommer till punkten ange nytt lösenord står prompten bara och stampar. :-\
Efter passwd namn så ska det stå
Enter new UNIX password:
och
Retype new UNIX password:
eller motsvarande på ditt språk. Lösenordet ekas inte så det bara ser ut som markören står och stampar. Är det det du menar?
spraya

Inlägg av spraya »

Ja, just det. Och eftersom jag inte är en så avancerad användare så vet jag inte hur jag går vidare. Hade vart kanon om jag kunde få igång min riktiga dator. Just nu är man hänvisad till "nödhjälpen" som går på Windows >:(
Användarvisningsbild
njet_blaj

Inlägg av njet_blaj »

Du trycker på enter för att godkänna inmatning, precis som alltid. ;)
spraya

Inlägg av spraya »

Jaha ??? Det gick ju bra att byta lösenord, men när jag sen startar upp i normalläge och anger detta så svarar datorn att det också är fel. Hur 17 gör jag nu?
Användarvisningsbild
njet_blaj

Inlägg av njet_blaj »

Av någon (för mig oklar) anledning är root numera spärrad från att logga in i X (grafiskt läge) i Ubuntu. Däremot borde du ju kunna logga in som root i konsoll-läge (ctrl+alt+f1, t ex (f1-16, f7 är X), och byta lösenord för din användare (vilket du också kunnat göra egentligen med hjälp av säkerhetshålet som tipsades om tidigare i tråden).

Skriv då, som root:
passwd [ditt användarnamn]

så får du på samma sätt ange nytt lösenorrd för ditt användarnamn.
spraya

Inlägg av spraya »

Nej, tyvärr så fungerar inte det heller. Har du något tips om hur jag kan tömma datorn och börja om från början? har försökt att boota från skivan med 8.04
Men det fungerar inte att göra som i Windows.
Användarvisningsbild
njet_blaj

Re: Lösenord efter uppgradering[LÖST]

Inlägg av njet_blaj »

Fungerar inte? Du kan alltså inte logga in som root heller i textläge? Om du provar att byta lösen för din användare via "säkerhetshålet" (som jag tycker att det verkar vara), då?

Jag vet inte på vilket sätt du menar med så som man gör i Windows, men om du inte har något viktigt på partitionerna där du lagt ubuntu går det såklart att formattera och lägga in igen. Under installationen ska du sen få använda lösenord, och det ska, såvitt jag minns, också gå att formattera partitionerna via installationen. Men jag har ingen hyperkoll på just den senare biten, så kanske kan någon annan komma och fylla i information om antingen denna eller den föregående frågeställningen.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"