HP 2133 extend desktop to 24" 1920x1080

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Användarvisningsbild
Retardedpope

HP 2133 extend desktop to 24" 1920x1080

Inlägg av Retardedpope »

"System->Inställningar->Skärm" är ju helt värdelös. Detektera skärmar gör inte ett skit. Laptopens skärrm är okänd och 24 tummaren existerar inte.

Jag vill köra någon form av extended desktop till 24 tummaren, men den visas inte ens av skärmhanteraren och inte förrän jag startar om laptopen med 24 tummaren inkopplad, så visar den en klon av laptopens skärm, fast utan muspekaren. Skärmhanteraren är dock forfarande helt ovetande om dess existens.

I vanliga fall hade jag använt ATI's catalyst som inte suger riktigt lika hårt, men nu har vi med någon integrerad grafikkrets från VIA att göra. Ni får gärna hjälpa mig att ta reda på vilken om det är relevant. Förr brukade det finnas något skitbra program i Ubuntu som listade all hårdvara i datorn, men jag hittade inget sådant nu.

Jag har en nyinstallation av 32-bitars Ubuntu 9.04 och det enda jag hunnit installera är git och trådlösa drivrutiner, så i övrigt är den helt ren.

Ni kan kolla på specarna här:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/se/sv/sm ... 87084.html
När det finns två alternativ t ex 1,2 eller 1,6 GHz processor, så kan ni utgå ifrån att jag har det bättre. Det enda jag inte brydde mig om att maxa var hårddiskutrymmet. Kändes rätt onödigt då jag tänkt byta till en SSD, when there is no warranty left to void. Tänker dessutom att SSD diskarna kommer droppa i pris här framöver, så det finns ingen anledning att ha bråttom.

Hamnade lite off topic där, men vad gör jag för att kunna använda min 24 tummare (på ett vettigt sätt)?
Användarvisningsbild
Retardedpope

Re: HP 2133 extend desktop to 24" 1920x1080

Inlägg av Retardedpope »

Finns det någon som vet något om att koppla en extern skärm till sin laptop med ubuntu?
meriqbell

Inlägg av meriqbell »

men tar bort kabben och går in i skärm info dvs tyyr in goopel i skärminställninagrna samtidigt när man håller in ctrl POFFFF nu funkar det nu kan man stoppa in tv kabeln.!!!!

Funka för mig:)
Användarvisningsbild
Retardedpope

Inlägg av Retardedpope »

meriqbell skrev:men tar bort kabben och går in i skärm info dvs tyyr in goopel i skärminställninagrna samtidigt när man håller in ctrl POFFFF nu funkar det nu kan man stoppa in tv kabeln.!!!!

Funka för mig:)
Jag förstår faktiskt inte vad du försöker säga.

Ett försök att översätta:

Man tar bort kabeln och går in i skärm-info dvs ??? in ??? i skärm-inställningarna samtidigt när man håller in ctrl POFFFF nu funkar det nu kan man stoppa in tv kabeln.!!!

Jag fattar inte ens alla ord du skrivit och de jag fattar lyckas jag inte få ihop till något vettigt. Jag förstår varken vad du syftar på när du skriver "skärm info" eller "skärminställninagrna". "tyyr" och "goopel" är inga ord jag hört talas om. Jag förstår inte när jag ska hålla in ctrl. Dessutom förstår jag inte vad du syftar på när du säger "tv kabel" och jag tror heller inte att jag behöver en sådan när jag ska koppla in en dator-monitor.

Skulle du kunna vara lite (läs mycket) tydligare och använda ett språk jag förstår, snälla? :-\
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"