dvd filmer med rar format? hjälp!

kicksurfer

dvd filmer med rar format? hjälp!

Inlägg av kicksurfer »

Hej!  :) jag gick över till bit torrent från dc å mycket av d filer man får hem e i rar format, när ja hadde winxp var d bara å höger klicka på filen så blev d tillslut en iso fil man kunde lägga på skiva men nu fungerar d väll inte så i ubuntu/kubuntu hur går man till väga i detta fallet?
Tack på förhand! john ???
paarsec

SV: dvd filmer med rar format? hjälp!

Inlägg av paarsec »

Jag undrar också hur man öppnar delade .rar-filer med ubuntu.
Tacksam för svar!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det är farligt nära att diskutera piratkopiering här tycker jag, vilket inte ses så vackert på av forumadministrationen. :)

.rar-filer packas upp med unrar, som ligger i ett paket som heter unrar, eller unrar-free. :) Detta paket kan installeras m h a Synaptic Package Manager.

För att packa upp i terminal, gå till katalogen där filerna ligger och skriv:

Kod: Markera allt

unrar x filnamn.rar
I grafisk miljö borde det gå att bara högerklicka på filen och välja Arkivhanteraren eller liknande och extrahera. Jag använder aldrig det sättet, så jag är inte helt hundra där.

Håll frågorna generella istället, så slipper vi veta. ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ja, så länge unrar har installerats så går det alldeles utmärkt att högerklicka och välja 'packa upp'....inga problem alls.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Fildelning behöver inte vara lika med piratkopiering!
Okänd

Inlägg av Okänd »

sanning broder, sanning......men ändå....
Okänd

Inlägg av Okänd »

mason skrev: Fildelning behöver inte vara lika med piratkopiering!
Det känns som att det är ett säkert antagande att göra. :)

Jag å min sida har då aldrig köpt dvd-filmer i x antal rar-filer. Men visst, det finns filmer som är gjorda att spridas fritt också och det är mycket möjligt att de sprids som ett gäng rar-filer.

Strunt samma, för att lösa problemet så behöver vi inte veta att användaren ifråga har laddat hem filer från tpb eller dc++. Det räcker att fråga "Hur packar man upp delade .rar-filer i linux/ubuntu". :) Det var så jag menade.
Okänd

Inlägg av Okänd »

I denna tråd har väl inget fuffens hänt vad jag kan se och vill klargöra lite:

Enligt dagens regler ska man inte pyssla med direkt länkar 1.07. Spridning av upphovsrättskyddat material är förbjudet men sedan får man inte glömma  1.04. Att uppvigla till brott är förbjudet och var går gränsen där kan lätt bli en tolkningsfråga (precis som med alla regler och rikets lagar) och då kan 1.01. Respektera beslut tagna av personer med uppdrag. träda i kraft.

Jag ser reglerna som att de ska skydda forumets medlemmar från påhopp etc. samt skydda den som är ansvarig för forumet ifall någonting nu skulle gå snett och ubuntu-se.org/forum hamnar i polisens intresse.

Det lustiga med detta "piratkopiering" är att musikCDs och filmDVDs får inte "låsas digitalt" dvs. med kopieringsskydd samt jag får inte knäcka kopieringsskyddet medan jag får göra säkerhetskopia utan att CD/DVD utgivaren får hindra det med något digitalt lås.  ::)

EDIT: La till första meningen.
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 17 gånger.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

mason skrev: Fildelning behöver inte vara lika med piratkopiering!
Som CryingFreeman redan påpekat existerar det ett oerhört minimalt utbud med lagliga torrenter som är uppdelare i små rarfiler.
Trådskaparen hade kunnat skriva:
"Hur packar jag upp rarfiler i Linux?"
...istället för allt oväsentligt tjaffs om DC och Bittorrent, så hade vi sluppit bekymmra oss huruvida han är olaglig eller inte.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Okänd

Inlägg av Okänd »

Men det kvittar väl om snubben laddar ned olagligt eller ej? Det viktiga är väl att vi på forumet låter bli att länka till material som det skulle innebära ett brott mot upphovsrätten att tanka ned. Eller?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Nu gick vi visst ifrån ämnet ett par hekto. Det var inte avsikten med mitt tidigare inlägg  :-\
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"