På vårt företag har vi satt upp en MS Terminal Server Gateway för anslutningar till TS miljöer i vårt nätverk (vi jobbar med driftstjänster och har en omfattande serverpark). Inställningar för att ange vilken TSG man vill använda finns i alla nyare versioner av MS Terminal Server Client, men jag finner inget sådant i min Ubuntu dist (9.04) och kan därmed inte ansluta.
Någon som har råkat ut för samma problem och har hittat någon hack eller lösning?
Använda MS Terminal Server Gateway
- Osprey
- Kontakt:
Re: Använda MS Terminal Server Gateway
Funkar inte Terminal Serverklienten i Ubuntu...?
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Re: Använda MS Terminal Server Gateway
Den som är med i Gnome fungerar utmärkt för direktanslutningar, men för att ansluta via en Gatewayserver så är det en separat parameterflik i MS egen TS klient. Tänkt typ som proxy, han måste ansluta via GW servern för att nå servern jag anger att jag vill ansluta emot.
Anger jag t.ex. servernamnet "PRINTSRV" så vet ju inte TS klienten vilket externt nätverk han skall emot. Då sätter man upp en gatewayserver som verifierar anslutningar mot det interna nätverket från internet och publicerar gw servern på internet. Säg att man har domänen "robotstrumpa.se", så kanske man gett GW servern namnet gw.robotstrumpa.se. Denna måste sedan alltid anges i klienten för anslutningar mot "PRINTSRV" eller andra datorer på det nätverk man jobbar mot på distans.
Anger jag t.ex. servernamnet "PRINTSRV" så vet ju inte TS klienten vilket externt nätverk han skall emot. Då sätter man upp en gatewayserver som verifierar anslutningar mot det interna nätverket från internet och publicerar gw servern på internet. Säg att man har domänen "robotstrumpa.se", så kanske man gett GW servern namnet gw.robotstrumpa.se. Denna måste sedan alltid anges i klienten för anslutningar mot "PRINTSRV" eller andra datorer på det nätverk man jobbar mot på distans.