Är det inte så att man bör stänga datorn med operativsystemets hjälp.
Stänger men istället datorn med strömbrytaren (som jag måste göra än så länge) blir det då rester kvar som stör nästa uppstart. Efter ett tag verkar dessa rester ha försvunnit upp i "binära rymden".
Därför har jag inte kunnat prova den "Alternativa" skivan.
Lev Live-sida menar jag den sida jag har framme via Live.CD:n.
Jag förstår det kan vara svårt för Er att tänka sig in i hur det ser ut hos mig.
Jag har förstått att detta är ett operativsystem och inte något program i vanlig ordning.
Jag skulla vilja rensa båda hårddiskarna så att Ubuntu kan "lägga sig tillrätta".
Det skulle inte förvåna mig om jag har ett virus i datorn men utan operativsystem kan jag inte installera något program som städar datorn.
Provade nu igen med Fedora. Ser ut att starta fint med Loading VMLINUZ, Loading Initrd0.img .....Ready
och det ser ju hoppfullt men sedan kommer
ERROR: Unable to locate IOAPIC for GSI 2825
ACPI: Unable to load the System Description
ata1; softreset failed (device not ready)
ata3: softreset failed (device not ready)
Fann ett inlägg som ganska snart får mig att tro att jag har ett hårdvaruproblem i alla fall:
http://hem.passagen.se/linuxstart/html/ ... -se-6.html
Installation i ny dator (Löst)
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Kontakt:
Re: Installation i ny dator
Hej igen!
Nu har jag kopplat bort den ena hårddisken och formaterat den jag har inkopplad och där operativsystemet skall vara.
Har även laddat ner Ubuntu 9,4 och försökte installera denna.
Får meddelandet GRUB loading Error 17.
Skall det vara så omständligt att installera Ubuntu - måste jag ändå använda mig av Windows Vista?
Nu har jag kopplat bort den ena hårddisken och formaterat den jag har inkopplad och där operativsystemet skall vara.
Har även laddat ner Ubuntu 9,4 och försökte installera denna.
Får meddelandet GRUB loading Error 17.
Skall det vara så omständligt att installera Ubuntu - måste jag ändå använda mig av Windows Vista?
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Installation i ny dator (Olöst)
Vet inte om det är något med just Acer men den maskin som jag har som inte vill installera Ubuntu är också en Acer. Kan vara så att tillverkaren har byggt en maskin som inte bara är kompatibel med Win utan byggd för att endast funka med win. Det finns kanske några ören att pressa priserna med på det viset.
Har hört att Linux är lite mera krävande av maskinvaran än win. Krävande på det viset att delarna måste vara rätt konfigurerade.
Om du inte gett upp helt än så upprepar jag mitt tipps om att prova att installera på din disk i en annan maskin som du vet funkar med linux. Att öppna lådan kan kanske ge ett svar på varför det inte funkar, en lös kabel till disken kanske? Ett långskott, men kanske?
Har hört att Linux är lite mera krävande av maskinvaran än win. Krävande på det viset att delarna måste vara rätt konfigurerade.
Om du inte gett upp helt än så upprepar jag mitt tipps om att prova att installera på din disk i en annan maskin som du vet funkar med linux. Att öppna lådan kan kanske ge ett svar på varför det inte funkar, en lös kabel till disken kanske? Ett långskott, men kanske?
-
- Kontakt:
Re: Installation i ny dator (Löst)
Hej igen!
Nu har jag låtit datorn stå efter ett otal försök att lägga in Vista.
Plockade ut den mindre hårddisken för att se om den passade i min gamla dator, vilket den inte gjorde.
Satte tillbaka hårddisken och startade datorn . Döm om min förvåving när jag såg att den Debian skiva jag provat tidigare och fortfarande satt i gick igång. Jag valde språk och installationen fortsatte och jag blev mer och mer överraskad men vågade inte tro det skulle funka hela vägen.
Nu har jag suttit med Debian 5,0 i tre timmar och allt funkar jättefint.
Nu kör jag med Linux i alla fall. Ska nu försöka lägga in dokument från den gamla datorn och undrar bara hur jag ska finna den stora hårddisken som varit urkopplad och nu inte ser ut att vara monterad men ändå syns i Partitions Editorn.
Bassmann
Nu har jag låtit datorn stå efter ett otal försök att lägga in Vista.
Plockade ut den mindre hårddisken för att se om den passade i min gamla dator, vilket den inte gjorde.
Satte tillbaka hårddisken och startade datorn . Döm om min förvåving när jag såg att den Debian skiva jag provat tidigare och fortfarande satt i gick igång. Jag valde språk och installationen fortsatte och jag blev mer och mer överraskad men vågade inte tro det skulle funka hela vägen.
Nu har jag suttit med Debian 5,0 i tre timmar och allt funkar jättefint.
Nu kör jag med Linux i alla fall. Ska nu försöka lägga in dokument från den gamla datorn och undrar bara hur jag ska finna den stora hårddisken som varit urkopplad och nu inte ser ut att vara monterad men ändå syns i Partitions Editorn.
Bassmann

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Installation i ny dator (Löst)
Går ju åt rätt håll!
En dator med ett OS är bra mycket bättre än en utan, oavsett vilket OS!
Att man inte kan montera en disk som syns i gparted kan bero på att den inte är formaterad. Testa att formatera den så kanske det löser sig.
HTH
D.L.
En dator med ett OS är bra mycket bättre än en utan, oavsett vilket OS!
Att man inte kan montera en disk som syns i gparted kan bero på att den inte är formaterad. Testa att formatera den så kanske det löser sig.
HTH
D.L.