Ljudproblem med Ubuntu 9.04 Jaunty

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
rkl

Re: Ljudproblem med Ubuntu 9.04 Jaunty

Inlägg av rkl »

Tack för svaret.
Jag har inget ljud någonstans.
Jag har prövat olika kombinationer av inställningr utan framgång.
Kan du ge mig kommandot exakt som jag skall skriva in det i Terminalen.

Tack på förhand
rkl

Inlägg av rkl »

Jag har inget ljud från musikspelaren,eller något system ljud, eller något ljud alls.

Kan du ge mig kommandot exakt som jag skiver in det i terminalen, för att se att ljudkortet har hittats.

När jag klickar på högtalaren/inställningar, väljer jag först enhet att styra, Realtek ALC888; därunder finns en rullgardinsmeny med 8 alternativ, ex volym, hötalare, cd etc; det är väl de enheter och spår som styrs antar jag.

Under Inställningar hittar jag välj spår att vara synliga; där klickar jag i alla alternativen.

Fortfarande är allt tyst?????????????????
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

du kan kopiera in det här kommandot för att se om ditt ljudkort har hittats igen:

Kod: Markera allt

lspci | grep -i audio
-i gör att den inte bryr sig om det är stora eller små bokstäver. om du vill så kan du skriva lspci men då får du ut en massa mer men det funkar det också :)
Om den finns där då kan du gå göra som jag sa tidigare och testa följande:
Kolla så du inte har råkat dra ut nå sladdar med dammsugaren eller råkat stopa in dom fel efter en våldsam dammsugningsolycka :) sen går du vidare och testra det här:

System -> Inställningar -> Ljud och testa ljudhändelser genom att trycka på testa knappen och se om du hör nåt ljud. Sen går du igenom de alternativ som finns i listan under Ljudhändelser och testar om de funkar. Om de inte gör det så gå till högtalaren på panelen och se att volymen är satt på max. Sen välj volymkontroll och se om du har en som heter nåt med Alsa Mixer där, välj då den. Sen trycker du på Inställningar då blir det en lista som det står "välj spår att bli synliga". markera för säkerhetsskull alla som står under uppspelning och rulla dig vidare ned till växlare och se om du hittar nåt där som verkar vättigt. Jag var där tvungen att markera Analog/Digitalt output jack för att få ljud. Nu stänger du ner de inställningarna så kommer du förmodligen tillbaka till Uppspelningsfliken. Där skrollar du dig åt sidan och maxar alla reglage och se så ingen är markerad som mute. Sen testar du igen ljudet under System -> Inställningar -> Ljud som jag visade nyss. Om det inte hjälper så gå åter igen till högtalaren på panelen och välj i stället fliken Växlare och markera en där och testa om det blev nån skillnad.

Det brukar ha hjälpt mig när jag har haft ljudproblem men funkar det inte så kan säkert nån annan ett knep som funkar.

EDIT ändrade bara nys till nyss så att du inte behöver sätta dig och försöka nysa en massa för att få ljudet att funka :D
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
rkl

Inlägg av rkl »

Terminalen ser ut så här efter att kört kommandot:

rl@rl-desktop:~$ lspci | grep -i audio
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA)
01:05.2 Audio device: ATI Technologies Inc Radeon X1200 Series Audio Controller
rl@rl-desktop:~$

Är detta bevis för att ljudkortet har hittats??
Ljudinställningar/Ljudhändelser har tio alternativ. När jag t ex väljer "Detektera automatiskt" kommer en ruta upp med överskriften "Testar rörledning" och ett rektangulärt fält rör sig horisontellt fram och tillbaka. Vad är detta?????

Jag har försökt att bara pröva mig fram med godtyckliga val, men eftersom det ofta finns upp tio alternativ vid varje valsituation, är sannolikheten väldigt låg att kombinera rätt inställningar.

Rimligen har jag gjort något grundläggande fel, men kanske är Linux för svårt för mig att använda.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Här finns en länk som kanske hjälper:

http://www.ubuntugeek.com/sound-solutio ... users.html
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

rkl skrev:Terminalen ser ut så här efter att kört kommandot:

rl@rl-desktop:~$ lspci | grep -i audio
00:14.2 Audio device: ATI Technologies Inc SBx00 Azalia (Intel HDA)
01:05.2 Audio device: ATI Technologies Inc Radeon X1200 Series Audio Controller
rl@rl-desktop:~$

Är detta bevis för att ljudkortet har hittats??
Ljudinställningar/Ljudhändelser har tio alternativ. När jag t ex väljer "Detektera automatiskt" kommer en ruta upp med överskriften "Testar rörledning" och ett rektangulärt fält rör sig horisontellt fram och tillbaka. Vad är detta?????

Jag har försökt att bara pröva mig fram med godtyckliga val, men eftersom det ofta finns upp tio alternativ vid varje valsituation, är sannolikheten väldigt låg att kombinera rätt inställningar.

Rimligen har jag gjort något grundläggande fel, men kanske är Linux för svårt för mig att använda.
Nä normalt funkar allt sånt här automatiskt, ibland uppkommer olyckliga hårdvarukombinationer eller buggar som gör det lite
trixigt... Du kan råka ut för exakt samma problem med ex. Windows, men ofta har hårdvaruleverantörerna fixat detta på en CD som kommer med datorn, om man installerar operativet från scratch blir det ofta såna här problem. Det bästa med linux/ubuntu är att du kan vara med och påverka... skicka in en buggrapport till launchpad.net (kontrollera först om den redan finns ) så kan du följa och påverka utvecklingen, ofta går det väldigt snabbt. Men ofta kan man hitta någon workaround som löser problemet tillfälligt. Så ge inte upp ännu, även om det är frustrerande... :)
Användarvisningsbild
bbauto
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av bbauto »

Här hittade jag en workaround, som kanske hjälper!?
http://www.techenclave.com/open-source- ... 30082.html
rkl

Inlägg av rkl »

Tack för länken. Jag har installerat paketen, men fastnade här i anvisningarna:
citat:
In System/Adminstration/Users and Groups check that your users and root are members of the following groups
(hur gör jag denna koll??????)
pulse
pulse-access
pulse-rt

Reboot your system

Setup

System/Preferences/Sound, change everything to PulseAudio Sound Server except Default Mixer tracks which you should change to you hardware playback device like Playback: HDA ATI SB ALC888 Analog….. or something like that. Default Mixer tracks is where you set what your multimedia keys control.

Click Applications/Sound and Video/PulseAudio Device Chooser.(padevchooser) The icon should appear in the panel. Click on it, choose Preferences/Start Applet on session login so it stays in your panel when you reboot. Choose it again, click Volume Control.
slut citat

Jag är bra på engelska, men hittar inte fram i den svenska menyn "Application/Sound and Video/...osv; vad avses??? Mycket tacksam för din hjälp
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"