Ett underligt problem; nu har jag uppdaterat till 9.04 och har fått lite problem. Om jag väljer att lägga till effekter (brukar oftast ha dem avstängda) så försvinner menyraden längst upp på program, dvs den raden där man kan minimera, maximera och stänga program. Lite märkligt.
Ett annat grafiskt krux är att om jag byter tema så ändrar sig allt, förutom Ubuntus menyrad längst upp (den där jag kan starta program och stänga av datorn). Den ändrar sig dock om jag startar om datorn.
Någon som vet vad man ska göra? Det är främst det första felet som är irriterande.
Menyrad försvinner med effekter
Re: Menyrad försvinner med effekter
'Skrivbordseffekter' heter compiz egentligen och har du kollat i Synaptic om compizconfig-settings-manager är installerat?
Är det installerat så skall du hitta det under 'Inställningar' och starta det. En av alla compiz inställningar typ 'Använd som fönsterhanterare' skall vara ikryssad. Jag kör själv inte compiz längre så jag kommer inte exakt ihåg vad det heter, men du skall tala om för compiz att det skall hantera fönstren.Fönsterhanteraren har hand just om ramarna och knapparna som saknas för dig.
Är det installerat så skall du hitta det under 'Inställningar' och starta det. En av alla compiz inställningar typ 'Använd som fönsterhanterare' skall vara ikryssad. Jag kör själv inte compiz längre så jag kommer inte exakt ihåg vad det heter, men du skall tala om för compiz att det skall hantera fönstren.Fönsterhanteraren har hand just om ramarna och knapparna som saknas för dig.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Aha, men är det meningen att de ska försvinna? Varför är det så, behöver man inte dem?
Nä de skall inte försvinna men inställningen i compiz (skrivbordseffekter) kan ibland vara fel. Nånting måste ju hantera fönstren och normalt är det metacity, men kör man compiz så skall compiz ju hantera dem.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!