(LÖST)trådlöst på aspire one!!!!!!!!!!

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
bjöni

(LÖST)trådlöst på aspire one!!!!!!!!!!

Inlägg av bjöni »

tjena!!...jag har en acer aspire one mini dator men 160 gig hårdisk....och jag var sugen att byta OS så jag installerade Ubuntu så nu dual-bootar jag mellan xp och ubuntu..jag är helt totalt nybörjare med linux och nu är det så här att mitt trådlössa nätvet fungera inte...jag har nog läst igenom alla guider som finns (till och med på denna sida) men får det inte till och funka antagligen så är guderna för svåra för en som aldrig har varit inne på linux innan...
så nu ber jag er att hjälpa mig!!!!!!!!!!!!!!
Senast redigerad av 1 bjöni, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: trådlöst på aspire one!!!!!!!!!!

Inlägg av Cadryc »

Välkommen till forumet! :)

Jag har också en Aspire One, den med SSD så jag hade linux på den från början men installerade Ubuntu. För att få igång WLAN gjorde jag såhär: Se till att vara ansluten till internet med nätverkskabel, System → Administration → Pakethanteraren Synaptic sök på linux-backports-modules-intrepid → högerklicka → Markera för installation → klicka på Verkställ i fönstrets övre del. När det är installerat och klart så starta om datorn, om det fortfarande inte fungerar så dra i WLANs-knappe på datorn (och starta kanske om igen).

Alternativt kan du installera en anpassad linuxkärna, finns att ladda ner på http://www.aspireonekernel.com/, Bossieman har skrivit om det här http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... ne-ii.html. Jag installerade linux-image och linux-headers filerna.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
bjöni

Inlägg av bjöni »

när jag söker på det kommer det upp hur många sånna som helst...vad sk jag göra??
sen vet jag inte om drivrutinerna är rätt!!.. kolla här http://www.ladda-upp.com/bilder/18466/ubuntu-drivrutin
men om jag installera denhär optimerade kärnan funka det automatiskt då???
bjöni

Inlägg av bjöni »

ok nu har jag installerat om ubuntu för jag tro jag hade kladdat för mkt innan men ok nu har jag sök på linux-backports-modules-intrepid men nu så kom det upp massor....vilka eller vilken är deeet jag ska makera för installation??
bjöni

Inlägg av bjöni »

fixade det nu...jag installerade det som du sa....tack så mkt :)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: (LÖST)trådlöst på aspire one!!!!!!!!!!

Inlägg av Cadryc »

Fint att det löste sig, jag blev upptagen igårkväll :P

Aspire One är en trevlig dator, jag kör med vanliga Ubuntu och det funkar finns, men när Jaunty kommer ska jag nog prova Netbook Remix.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
DeeBee
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Re: (LÖST)trådlöst på aspire one!!!!!!!!!!

Inlägg av DeeBee »

När jag körde med Intreped fick jag inte kortetpå min Aspire One att funka (fick ha en USB-pinne), men igår uppgraderade jag till Jaunty och nu funkar det klockrent.

Problemet när det inte funkar är att det inte finns någon "standard-manual" att följa för att lösa problem med nätverkskort. Man kanske skulle sammanställa tio frågor med åtföljande HowTos, så att vi som inte kan så mycket kan ratta igenom det mest elementära - och kanske lära oss en del om Linux på köpet.

Det kanske finns en sån manual/trouble shooter någonstans. Nån som har en länk?
Jag tittar på Öppen Bredbands-TV - - - http://www.OpenChoice.tv
Skriv svar

Återgå till "Internet"