Ska sätta upp en webserver - Men med vilken Ubuntu version?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
stefan57
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Ska sätta upp en webserver - Men med vilken Ubuntu version?

Inlägg av stefan57 »

Hejsan,
det var ett bra tag sen jag var här. Nu tänkte jag göra ett nytt försök att sätta upp en hemma-webserver.

Mina tidigare försök i höstas misslyckades och jag tröttnade. Hur som helst, jag har samlat nya krafter nu, men blev plötsligt lite osäker på vilken version jag ska använda ... 8.04, 8.10 eller rentav den nya 9.04 ... 9.04 känns ju mest kul, men måste ändå fråga :)

Sen när jag ändå håller på... Ska ju partioner mina drivar oxo, och skulle behöva lite tips på att välja vilka partitioner jag ska ha och hur stora...
Har en HP Proliant ML110 med 2 GB minne och två drivar, en på 250GB och en på 500GB ... Och ett 24/3 konto hos BBB.
Ska ha en website på servern till att börja med, men sen blir det nog ett par till minst om allt funkar bra.

Tänkte börja installera inatt, så får se om nån hinner svara innan jag börjar ...
Börjar med att ladda ner nya 9.04 ... Ska i alla fall ha den i min gamla laptop :P

/Stefan
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Ska sätta upp en webserver - Men med vilken Ubuntu version?

Inlägg av micke_nordin »

Hej Stefan, jag kör 8.04 på min server och är mycket nöjd med det. Den är stabil och det är dessutom en LTS version vilket innebär att du kommer få uppdateringar till den i fem år (fyra till nu då), vilket är längre än vad du kommer få för både 8.10 och 9.04.

/Micke
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Det beror på hur känslig webservern är för avbrott. Kan du tänka dig att installera om ett och ett halft år kan du ta 9.04 vill du däremot ha servern igång längre ska du ta den senaste lts:en 8.04.

Partitionereningen måste ske efter de behov du har... Om du inte har en susning om hur mycket disk som går åt tycker jag att du ska testa lvm eller något liknande och skapa volymgrupper och logiska volymer som du kan utöka när behovet uppstår. Du allokerar altså inte allt utrymme direkt. LVM kan du använda med server och alternate skivan. Desktopskivorna saknar stöd för detta vid installationen. Läs in på vad det hela går ut på innan du startar.
Användarvisningsbild
stefan57
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av stefan57 »

Tack för tipsen!

Har laddat ner 9.04 både desktop och server. Värre är det med 8.04, den bara går inte att ladda ner nu:
http://se.releases.ubuntu.com/releases/8.04

Sidan kan inte visas ... Försöker väl lite senare, så får vi se ...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"