Kpowersave - autostart??? [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
hippiedippie
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Kpowersave - autostart??? [LÖST]

Inlägg av hippiedippie »

Jag behöver en app till min laptop för att spara på energi. Den enda jag hittat är Kpowersave, men den startar inte samttidigt som datorn. För övrigt verkar programmet helt ok. Jag har hittat inställningen"KPowersave startar automatiskt vid inloggning" under Allmänna inställningar -> Diverse, men startar fortfarande inte med Ubuntu. Finns det något annat sätt att få KPowersave starta utan att starta det manuellt? Vill egentligen inte dra windowsparalleller, men t.ex. som mappen autostart i win?

Dessutom... Är kpowersave säkert för min hårdvara. Läst om något "laptop mode" som ändrar sättet för hut hårddisken hanteras, genom "spin down" eller "spin ups" tror jag det var, vilket förr eller senare skadar hårddisken. Har jag fel ?
Senast redigerad av 1 hippiedippie, redigerad totalt 24 gånger.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Kpowersave - autostart???

Inlägg av palle-kuling »

Intrepid (8.10) har powernowd installerat, som sänker cpu hastigheten när du inte belastar datorn, och i Jaunty (9.04) kan du installera apt://cpufrequtils för samma resultat. Inget att ställa in, det är helt automatiskt.
När det gäller grafikkortet så klockar nvidia ner sig själv när du inte belastar grafikkortet, och jag är ganska säker på att ATI's ofria drivrutiner gör detsamma, så det behöver du inte tänka på.

Om jag inte är helt ute och cyklar ingår "power devil" i kde4 (iaf i kubuntu 9.04). Denna har ingen "egen inställning", utan är integrerad i kontrollpanelen och kde. Jag rekommenderar att du uppgraderar (eller installerar från scratch) till 9.04 - Jaunty Jackalope.

Men, ja ,det finns en katalog för autostart i kde. I din hemmamapp. .kde/Autostart Gör ett körbart script där, eller dra menyposten dit.
men startar fortfarande inte med Ubuntu
Du kör väl inte kpowersave i ubuntu (alltså skrivbordsmiljön gnome), utan kubuntu? Kpowersave är för kde. Gnome har redan sin egen modul i (PANEL)system>preferences>power managment.
Resten görs inte av skrivbordsmiljön, utan är redan konfigurerat i bas systemet som jag beskrev ovan.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
hippiedippie

Inlägg av hippiedippie »

Du kör väl inte kpowersave i ubuntu
... mjo... gör ju det. installerade ubuntu ganska nyligen så e inte så hajj på det här än. för hade råkat få med alla program med öppen källkod på "lägg till/ta bort".
För känner att orginalinställningarna är lite för basic i ubuntu just nu.

O varför släpps 9.04 när man precis fått 8.10 att funka! argh! >:D >:D >:D
Aja, känns dumt att lära sig 8.10 när 9.04 finns ute... så får väl sätta mig med installationsskivor igen... :-[
Men troligtvis går det uppdatera m.hj.a. skivan bara eller ? samma /home osv tro?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

*ubuntu versioner släpps två gånger om året. En i april och en i oktober. Skillnaden mellan versionerna är inte stora. Det du lär dig i intrepid har du nytta av i jackalope...

8.10 kommer att få säkerhetsuppdateringar i ett år till och om du väntar ett tag med ominstallation/uppgradering slipper du barnsjukdomarna... Men jag vet det kliar något fruktansvarnt i fingarna >:D >:D >:D
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

... mjo... gör ju det.
Ok. Det är ingen vidare bra idé. När det gäller "vanliga program" så gör det ingenting att köra "kde" (kubuntu) grejer i "gnome" (ubuntu). Men när det gäller systemkomponenter så blir det fel, för gnome har sin "gnome-power-manager" som styr hårdvaran, samtidigt som "kpowersave" också försöker styra hårdvaran. Förstår du?
Det handlar igentligen inte om att du blandar kde/gnome komponenter, utan att du kör två systemkomponenter som "antar" att "bara den" är herre över slottet, och då blir det lite knasigt. Det är som att jag helt plötsligt får två chefer; den ena säger till mig att städa kontoret, och den andra säger till mig att hämta kaffe. Samtidigt! Och det blir ju inget bra resultat i slutändan. Funkar min analogi?
installerade ubuntu ganska nyligen så e inte så hajj på det här än
Alla har vi varit där någon gång. Du kommer nog att krascha ett par installationer innan du är varm i byxorna :)
För känner att orginalinställningarna är lite för basic i ubuntu just nu.
Gnome kan mer än man tror, när du väl känner till allt man kan göra. Sen, precis som du listat ut själv, kan man installera många tillägg. Just i fallet med "kpowersave" så funkar det sämre, för det är skräddarsytt för kde, och kan inte aktivera gnome's skärmsläckare etc etc. Plus att du måste inaktivera "gnome-power-manager" innan du kan låta kpowersave styra och ställa. Lite mycket överkurs kanske.
Sen är det ofta så att i linux, konfigurerar man mycket i program som saknar ett GUI (graphical user interface), och det är en kvarleva från det faktum att linux används ganska ofta som server i verkligheten.

Men, om du känner att ubuntu saknar konfigurationsmöjligheter, så kanske du skall testa kubuntu (med kde istället för gnome). Jag är säker på att mcnisse instämmer ;)
Det är ju en ganska bra anledning att installera om, och ladda hem kubuntu (9.04) för den delen! :D
Men troligtvis går det uppdatera m.hj.a. skivan bara eller ?
Jag är osäker på om man kan använda en nyare installationsskiva för uppgradering, men du kan uppgradera med (PANEL)>System>Administration>Update manager direkt från ubuntu (om du har internet dvs).
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
hippiedippie

Inlägg av hippiedippie »

Jo, jag förstår att det inte e så bra med två program som styr samma sak, dessutom om det ena inte är anpassat rätt. Så programmet rök igår. Får vänja mig helt enkelt. Helt klart bättre än vista iaf >:D . I värsta fall får jag ju helt enkelt installera kubuntu som du sa, men tror jag överlever. Och som mcnisse sa så kanske det är bäst för mig att vänta med uppdatering av mitt 8.10, då jag inte kan något om felsöka etc. Jag använder ju mest openoffice för skolan och wine för att tillfredsställa mitt återfunna diablo 2 begär ändå så, och de funkar ju klockrent =D

Tack för hjälpen i vart fall. Nöjd med svaren, så anser tråden löst.
Mors! //Hippie
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"