tracker och filmer är konstiga
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
tracker och filmer är konstiga
Det har uppstått två problem idag som eventuellt hör ihop eller inte. vet ej??
Dels får jag felmeddelande från Tracker som lyder: There was an error while performing indexing. Index corrupted.
Problemet tycks vara kopplat till Firefox vilket stänger ner ??; uppstår exempelvis när jag försöker se film på You tube eller lyssna på musik på deezer.com. Även annars.
Det kan ha att göra med att jag får följande meddelande i synaptic:
trasiga paket: libdvd3, libcss2. Vilka ej går att uppdatera...
När jag spelade film för min son tidigare idag ville det inte funka riktigt och jag installerade i ren desperation libdv4 (utan resultat).
I eftermiddags uppdaterade jag till 9.04 och det var därefter problemet med tracker och youtube uppstod. Fick under installationen ett meddelande om att datorn inte kunde läsa data vid ett tillfälle
Har jag permanentat nån skada nu eller går det att lösa lite enkelt?
Dels får jag felmeddelande från Tracker som lyder: There was an error while performing indexing. Index corrupted.
Problemet tycks vara kopplat till Firefox vilket stänger ner ??; uppstår exempelvis när jag försöker se film på You tube eller lyssna på musik på deezer.com. Även annars.
Det kan ha att göra med att jag får följande meddelande i synaptic:
trasiga paket: libdvd3, libcss2. Vilka ej går att uppdatera...
När jag spelade film för min son tidigare idag ville det inte funka riktigt och jag installerade i ren desperation libdv4 (utan resultat).
I eftermiddags uppdaterade jag till 9.04 och det var därefter problemet med tracker och youtube uppstod. Fick under installationen ett meddelande om att datorn inte kunde läsa data vid ett tillfälle
Har jag permanentat nån skada nu eller går det att lösa lite enkelt?
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: tracker och filmer är konstiga
Jag fick identiskt problem med 9.04 (RC), men hos mig är inte sambandet mellan FF och trackerproblemet verifierat än. Inte kollat upp lösningen, men det kommer säkert en snart via patchar om inte annat
Slå av indexeringen så länge eller använd Beagle eller liknande istället.

Stängde av tracker nu och får inga meddelanden (eller indexering). Ingen lösning på sikt men, men.
Dessvärre kraschar firefox direkt, så fort jag försöker spela filmer på youyube eller strömmad musik på deezer. Känns inte bra, men då har de två problemen inte med varandra att göra antar jag. Förmodligen saknar jag några paket, eller har nåt felinstallerat.
Dessvärre kraschar firefox direkt, så fort jag försöker spela filmer på youyube eller strömmad musik på deezer. Känns inte bra, men då har de två problemen inte med varandra att göra antar jag. Förmodligen saknar jag några paket, eller har nåt felinstallerat.
hjälp!! enligt synaptic har jag 152 trasiga paket! De flesta är inte uppgraderingsbara... Nånting har gått allvarligt fel.
J.....t trist med uppgraderingar...
J.....t trist med uppgraderingar...
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 9&start=20
Gör så här i en terminal:
sudo apt-get clean
sudo apt-get update
sudo apt-get install -f
sudo apt-get dist-upgrade
Kör en rad i taget - > Skriv in lösenord -> tryck enter (som inte syns)
Enligt tråden ovan (Tack Daniel Nylander!)
Öppna en terminal; Programenyn -> Tillbehör -> Terminal
Gör så här i en terminal:
sudo apt-get clean
sudo apt-get update
sudo apt-get install -f
sudo apt-get dist-upgrade
Kör en rad i taget - > Skriv in lösenord -> tryck enter (som inte syns)
Enligt tråden ovan (Tack Daniel Nylander!)
Öppna en terminal; Programenyn -> Tillbehör -> Terminal
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Tack för försöket, men det blev ingen skillnad tyvärr. Firefox kraschar fortfarande vid körning av film och ljud.
Jamen det verkliga problemet är ju dina "152 trasiga paket". Hur går det med dem?
Ja, de är kvar enligt synaptic.
Testa då kommandona;
sudo dpkg --configure -a
och
sudo apt-get -f install
i en terminal.
sudo dpkg --configure -a
och
sudo apt-get -f install
i en terminal.
Har installerat om jaunty... Home är inte inkopierat igen, men utan mina sparade filer där (inklusive mail, foton, bokmärken etc) funkar det. Ska ta mig tid att fixa allt här vartefter, men det viktigaste var ändå att få till firefox, så att räkningarna blir betalda även denna månad...
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Släpptes en uppdatering från det "föreslagna" förrådet idag som har med trackern att göra, tror det ska lösa problemet.