Partitioner

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
lindeboyy
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Partitioner

Inlägg av lindeboyy »

Är igång med att installera 9.04 på min stationära dator, och har fått problem med partitioneringarna. Har tidigare idag installerat 9.04 på min bärbara dator som jag skriver på nu, där jag via "Manuell konfiguration" utan problem kunde dela upp en befintlig hårddisk i två för att installera Ubuntu, vid sidan av Windows.

På den stationära har jag samma system, Windows och Ubuntu. Valde att partionera en hårdisk på 240 GB varav ca hälften är fyllt med en massa saker som jag absolut inte vill bli av med. Nu är den hårddisken fångad i limbo - ena delen är ext3 och resten står som ledig diskutrymme, och hårddisken går inte längre att komma åt från Windows. Fungerar inte att trycka på "Ångra ändringarna på partitionerna". Hur kan jag ställa tillbaka hårddisken i samma form som innan utan att formatera den, så att jag kan rädda mina filer?

Problemet är också att de två partitionerna är nästan lika stora, så jag kan inte avgöra om det är ext3 partionen eller "ledigt utrymme" som är delen jag vill rädda. Går heller inte att ställa någon av partiotionerna tillbaka till ntfs som hårddisken var innan.
David Andersson

Re: Partitioner

Inlägg av David Andersson »

Oklart av din beskrivning om det filsystem du ville ha kvar fanns i ext3-partitionen eller det lediga utrymmet. I båda fallen så går det nog att rädda de flesta filer, men sluta omedelbart att använda disken, starta inte linux (om filerna låg i det som nu är ext3-partitionen). Räddningsaktionen sker normalt genom att köra från en live-cd eller genom att montera disken som sekundär disk i en annan dator.

Det finns tips om program i andra trådar. Låt mej leta lite.

(Det låter lite kritiskt. Jag kanske har missförstått dej och det inte alls är så allvarligt. Låt oss hoppas det.)
David Andersson

Re: Partitioner

Inlägg av David Andersson »

Kolla de här trådarna om tipsen kan hjälpa dej:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=113&t=35881
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=61&t=38974

Kan du ta reda på vilka partitioner du hade innan du partitionerade om, vilken ordning de låg, hur stora de var, och filsystemtyp för den med de viktiga filerna på? Kan du beskriva vilka partitioner som finns nu, ordning, storlek, filsystemtyp, och hur mycket som finns på dem?

Var de viktiga filerna bara foton och filmer eller var det en massa olika filformat?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"