USB minne och Ubuntu 8.10
- christer810
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
USB minne och Ubuntu 8.10
Sandisk Cruzer Micro 8GB ReadyBoost
Fungerar detta USB minne med Ubuntu 8.10 eller senare?
//Christer
Fungerar detta USB minne med Ubuntu 8.10 eller senare?
//Christer
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: USB minne och Ubuntu 8.10
Alla USB-minnen och USB-anslutna hårddiskar följer en standard som naturligtvis stöds av Ubuntu fullt ut.
- bbauto
Ja det fungerar bra, om du tar bort den sk. u3 partitionen. Detta kan göras m.h.a verktyg från Sandisk's hemsida och kräver Windows.
Annars kan du göra det genom att använda ubuntus LiveCD->System->Administration->Partitionsredigeraren->Välj HD uppe till höger->Enhet->Skapa partitionstabell...->msdos (ev högerklicka->Avmontera först) Du kan passa på att skapa en primär ext2/3 partition om ca 7.3GB om du vill, sen en utökad på resten, och en swap innuti den utökade.
När du sen installerar så välj Manuell partitionering, och sen Avancerat->Installera grub till (hd1) om detta motsvarar USB-ninnet. Installerar du grub till (hd0) hårddisken, så kräver det att du alltid har USB-minnet isatt, och det vill du förmodligen inte.
Annars kan du göra det genom att använda ubuntus LiveCD->System->Administration->Partitionsredigeraren->Välj HD uppe till höger->Enhet->Skapa partitionstabell...->msdos (ev högerklicka->Avmontera först) Du kan passa på att skapa en primär ext2/3 partition om ca 7.3GB om du vill, sen en utökad på resten, och en swap innuti den utökade.
När du sen installerar så välj Manuell partitionering, och sen Avancerat->Installera grub till (hd1) om detta motsvarar USB-ninnet. Installerar du grub till (hd0) hårddisken, så kräver det att du alltid har USB-minnet isatt, och det vill du förmodligen inte.
Som bbauto skriver, har du Windows avinstallera U3 först.
Däremot fungerar det inte via livecd/skapa partitionstabell då U3 anropet inte ligger i MBRs partitionstabell.
Däremot fungerar det inte via livecd/skapa partitionstabell då U3 anropet inte ligger i MBRs partitionstabell.
- bbauto
Nja den sopar väl hela disken... Jag har installerat 5st. Sandisk micro cruzer 4-8GB, dom första med Sandisk verktyget och dom andra som beskrivet ovan.Bowmore skrev:Som bbauto skriver, har du Windows avinstallera U3 först.
(Om jag inte fått Alzheimers eller drömt).Möjligen raderade jag FAT32 partitionen först!? men gör nog ingen skillnad.
Jag har dock aldrig fått det att fungera på det sättet, inte ens genom att nolla mbr med dd.bbauto skrev:Nja den sopar väl hela disken... Jag har installerat 5st. Sandisk micro cruzer 4-8GB, dom första med Sandisk verktyget och dom andra som beskrivet ovan.
(Om jag inte fått Alzheimers eller drömt).
Kruxet är att pinnen dyker upp som två enheter, dels en hårddisk (sdx), dels en cd read-only (srx) och det är srx som måste tas bort. Kolla in inlägget av Rune.K en bit ner i tråden Create a USB startup disk.
- bbauto
Ne behöver inte kolla, har gjort det med gparted only!! Anledningen var att jag hade bråttom och inte satt vid min egen dator (där jag hade sandisk verktyget) så prövade med gparted och det gick bra, möjligen raderade jag FAT32 partitionen, och skapade en ext2 innan jag körde Skapa partitionstabell... för att sen skapa om den... Det är väl bara att pröva... Jag gjorde det förmodligen med ubuntu 7.10 eller 8.04Bowmore skrev:Jag har dock aldrig fått det att fungera på det sättet, inte ens genom att nolla mbr med dd.bbauto skrev:Nja den sopar väl hela disken... Jag har installerat 5st. Sandisk micro cruzer 4-8GB, dom första med Sandisk verktyget och dom andra som beskrivet ovan.
(Om jag inte fått Alzheimers eller drömt).
Kruxet är att pinnen dyker upp som två enheter, dels en hårddisk (sdx), dels en cd read-only (srx) och det är srx som måste tas bort. Kolla in inlägget av Rune.K en bit ner i tråden Create a USB startup disk.

Sa har skrev jag > i traden http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... r&start=20
Rune.K skrev:Det enklaste, köp inte usb med u3 om du ska den till linux....
(och jag skulle aldrig köra ett sådant program som UFDUtility.exe i Windows, det räcker att se top10 på google.)
- bbauto
Helt rätt Rune! Ett jävla ofog är vad det är... SanDisk cruzer contour är dock det snabbaste hitills -jäkligt snabbt- rakt av, Kingston DataTraveler 16GB är helt ok om man trimmar lite... Den undre på fotot är en SanDisk cruzer micro 4GB, den har fungerat bra i över 1,5år. Här bör man också trimma lite... Kan återkomma med hur...
- Bilagor
-
- DSC00263.JPG (87.19 KiB) Visad 4005 gånger
Senast redigerad av 1 bbauto, redigerad totalt 20 gånger.
- bbauto
PS! gparted
- Bilagor
-
- SanDiskMicroCruzer4GB.jpg (62.97 KiB) Visad 3995 gånger
Det intressanta för min del...är om du kommer åt den simulerade cdenheten...och kan ta bort den!
utskrift från ett Sandisk U3 Cruzer Micro USBminne.stardust:~# mount /dev/sr0 /mnt/temp
mount: block device /dev/scd0 is write-protected, mounting read-only
stardust:~# ls -alFh /mnt/temp
total 6.7M
dr-xr-xr-x 1 root root 2.0K 2007-10-28 13:52 ./
drwxr-xr-x 4 root root 4.0K 2009-02-18 22:28 ../
-r-xr-xr-x 1 root root 309 2008-05-06 14:26 autorun.inf*
-r-xr-xr-x 1 root root 5.4M 2008-05-06 14:11 LaunchPad.zip*
-r-xr-xr-x 1 root root 1.3M 2007-10-23 09:45 LaunchU3.exe*
- christer810
Jag har beställt ett Sandisk minne 8GB,
eftersom den ska fungera i Linux.
Går det med System Rescue CD
att ta bort u3 partitionen?
Annars har jag winxp på en dator, så det går
att köra tabort verktyget från Sandisk's hemsida.
Tack för era svar.
//Christer
eftersom den ska fungera i Linux.
Går det med System Rescue CD
att ta bort u3 partitionen?
Annars har jag winxp på en dator, så det går
att köra tabort verktyget från Sandisk's hemsida.
Tack för era svar.
//Christer
Christer, kanske en missuppfattning från min sida.
USB-minnet fungerar som lagringsmedia oberoende om du har U3 kvar eller inte men använder du inte U3 så får du till gång till de resterade MB som U3 tar upp om du avinstallerar det.
Eftersom U3 är ett "mini-OS" i sig så skapar det problem om du vill installera ett OS på de pinnen, t.ex en Ubuntu liveusb eller verklig installation. Då måste du avinstallera U3 för att få det att funka.
Har du tillgång till Windows så avinstallera den vägen, enklast så
USB-minnet fungerar som lagringsmedia oberoende om du har U3 kvar eller inte men använder du inte U3 så får du till gång till de resterade MB som U3 tar upp om du avinstallerar det.
Eftersom U3 är ett "mini-OS" i sig så skapar det problem om du vill installera ett OS på de pinnen, t.ex en Ubuntu liveusb eller verklig installation. Då måste du avinstallera U3 för att få det att funka.
Har du tillgång till Windows så avinstallera den vägen, enklast så

- bbauto
Har faktiskt inte prövat, eftersom det fungerade att installera efteråt och att det inte kommer upp någon extra enhet.Rune.K skrev:Det intressanta för min del...är om du kommer åt den simulerade cdenheten...och kan ta bort den!utskrift från ett Sandisk U3 Cruzer Micro USBminne.stardust:~# mount /dev/sr0 /mnt/temp
mount: block device /dev/scd0 is write-protected, mounting read-only
stardust:~# ls -alFh /mnt/temp
total 6.7M
dr-xr-xr-x 1 root root 2.0K 2007-10-28 13:52 ./
drwxr-xr-x 4 root root 4.0K 2009-02-18 22:28 ../
-r-xr-xr-x 1 root root 309 2008-05-06 14:26 autorun.inf*
-r-xr-xr-x 1 root root 5.4M 2008-05-06 14:11 LaunchPad.zip*
-r-xr-xr-x 1 root root 1.3M 2007-10-23 09:45 LaunchU3.exe*
Den kanske ligger kvar o skräpar med några MB, den stör iaf inte ubuntu-installationen. Dom två jag har, har jag fixat med Sandisk's egna verktyg.
Av dom andra så är en i Göteborg, två i Trollhättan och en i Karlskrona (har inte hört några klagomål) men kan be dom pröva...

Använder det ena 4GB till och pröva div. andra distar, och det andra har jag formaterat tillbaka till FAT32 och använder till bil-stereon.
Annars har jag gått över till Kingston 16GB och ubuntu 9.04 på det jag använder skarpt.
- bbauto
Får på mina:
sudo mkdir /mnt/temp
ls /dev/sr*
/dev/sr0 /dev/sr1
sudo mount /dev/sr0 /mnt/temp
mount: Inget medium funnet
sudo mount /dev/sr1 /mnt/temp
sudo mkdir /mnt/temp
ls /dev/sr*
/dev/sr0 /dev/sr1
sudo mount /dev/sr0 /mnt/temp
sudo mount /dev/sr1 /mnt/temp
@ bbauto
Jag har aldrig själv försökt installera Ubuntu på ett USBminne med U3.
Men det verkar som andra haft problem med just U3 och installation av Ubuntu på minnet ifråga.
Så jag vet inte, försökte bara hjälpa till i tråden du hänvisar till...
Själv köper jag inte gärna USBminne med U3, har bara ett där jag använder U3-programmen ibland.
Har även portabelt Ubuntu på ett USB-minne, använder det sällan, men det funkar bra.
Men det verkar som andra haft problem med just U3 och installation av Ubuntu på minnet ifråga.
Själv köper jag inte gärna USBminne med U3, har bara ett där jag använder U3-programmen ibland.
Har även portabelt Ubuntu på ett USB-minne, använder det sällan, men det funkar bra.
- bbauto
Jo vet! jag hade också problemRune.K skrev:@ bbauto

så funkar det definitivt inte, den verkar dock sopa rubbet... Anledningen till att det blev många SanDisk micro cruzer i början,
var att många stora kedjor rea'de ut dom. Det lönar sig dock att titta extra på läs/skrivhastighet helst bortmot 25/18 MB/s
så slipper man hålla på att trimma med tmpfs, noatime etc. Annars laggar dom till ibland när man surfar.
Jag tycker det är helt suveränt att alltid ha med sig sin portabla miljö i fickan, i början fick jag köra "Try to fix Xserver"
för varje ny dator, men inte på sistonde... den bara funkar. Samma för alla andra jag hjälpt installera.

- christer810
Har fått minnet på posten igår
Raderade u3 partitionen med verktyget från Sandisk's hemsida.
Tänkte bara använda minnet för lagring av data.
Däremot tog det ca 15 minuter att fylla minnet, med 600 Mb kvar.
Ganska lång tid måste jag påstå, hade trott att det skulle gå snabbare.
//Christer

Raderade u3 partitionen med verktyget från Sandisk's hemsida.
Tänkte bara använda minnet för lagring av data.
Däremot tog det ca 15 minuter att fylla minnet, med 600 Mb kvar.
Ganska lång tid måste jag påstå, hade trott att det skulle gå snabbare.
//Christer
- bbauto
Ja skrivhastigheten är inget vidare, läs något bättre...