Ubuntu känns trångt och instängt
Ubuntu känns trångt och instängt
Vet inte riktigt hur jag ska beskriva mitt problem, men jag gör ett försök.
Skrivbordsmiljön i Ubuntu känns väldigt trång och instängd, jag kan inte riktigt förklara varför. Trots vetskapen om att linux är friare osv har jag ändå kvar den "ofria" känslan. Har försökt leta rätt på olika teman för att förbättra utseendet dock utan större lycka. Har ju varit windowsanvändare i mer än 10 år och är väll antagligen rätt inkörd på det, dessutom har jag trivts väldigt bra med utseendet både i framför allt XP och Vista. Finns det något bra windowstema att hitta någonstans? Behöver ju iofs inte vara just ett windowstema, men ett som i alla fall drastiskt ändrar utseendet på ubuntu, för jag gillar inte alls "default" looken.
En annan grej jag stör mig på är att Firefox visas oerhört mycket snyggare i windows än i linux, dessutom verkar firefox inställningar skilja sig mellan win och linux. Varför? Kan jag på något enkelt sätt med ett script eller liknande använda "windows-firefox" inställningar i linux? För som det är nu fungerar inte firefox som jag är van vid.
Är också ute efter en bättre och mer avancerad epostklient, någonting som är så likt MS Outlook som möjligt (samma sak där, använt det i evigheter och har väll lite svårt att bryta vanan).
Skrivbordsmiljön i Ubuntu känns väldigt trång och instängd, jag kan inte riktigt förklara varför. Trots vetskapen om att linux är friare osv har jag ändå kvar den "ofria" känslan. Har försökt leta rätt på olika teman för att förbättra utseendet dock utan större lycka. Har ju varit windowsanvändare i mer än 10 år och är väll antagligen rätt inkörd på det, dessutom har jag trivts väldigt bra med utseendet både i framför allt XP och Vista. Finns det något bra windowstema att hitta någonstans? Behöver ju iofs inte vara just ett windowstema, men ett som i alla fall drastiskt ändrar utseendet på ubuntu, för jag gillar inte alls "default" looken.
En annan grej jag stör mig på är att Firefox visas oerhört mycket snyggare i windows än i linux, dessutom verkar firefox inställningar skilja sig mellan win och linux. Varför? Kan jag på något enkelt sätt med ett script eller liknande använda "windows-firefox" inställningar i linux? För som det är nu fungerar inte firefox som jag är van vid.
Är också ute efter en bättre och mer avancerad epostklient, någonting som är så likt MS Outlook som möjligt (samma sak där, använt det i evigheter och har väll lite svårt att bryta vanan).
- TobbeT
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: Ubuntu känns trångt och instängt
Hej,
Har har du massor med teman till Ubuntu http://www.gnome-look.org/. Menyn till vänster har länkar till både wallpapers, ikoner, fönsterramar (metacity) och en massa annat godis. När det gäller Firefox är det väl bara att ladda ner teman från deras sida och installera vad jag vet. Mailprogram...hmmm, testa Thunderbird, finns i Synpatic under System - Administration.
//Tobbe
Har har du massor med teman till Ubuntu http://www.gnome-look.org/. Menyn till vänster har länkar till både wallpapers, ikoner, fönsterramar (metacity) och en massa annat godis. När det gäller Firefox är det väl bara att ladda ner teman från deras sida och installera vad jag vet. Mailprogram...hmmm, testa Thunderbird, finns i Synpatic under System - Administration.
//Tobbe
GGS-Data Elite, 5200+ 4GB RAM Ubuntu 11.04 64-bitars, 2x500GB HD
- Exry
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Något du skulle kunna göra är väl att byta till något ljusare. Mörkt och brunt brukar kunna kännas litet och instängt, precis som fjällstugor med träpanel. Kanske hitta något fint ljust Emerald tema?
Som mailklient så rekommenderar jag Thunderbird. Vet inte hur lik den är MS Outlook, men jag tycker den är behaglig.
Ang. Firefox vad är det som är olikt, kan inte komma på något nu förutom temat.
Som mailklient så rekommenderar jag Thunderbird. Vet inte hur lik den är MS Outlook, men jag tycker den är behaglig.
Ang. Firefox vad är det som är olikt, kan inte komma på något nu förutom temat.
- Osprey
- Kontakt:
När det gäller mailprogram så är det nog
evolution som är mest likt MS Outlook, komplett med kalender och allt möjligt...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
-
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Jag har länge tyckt att när man surfar med firefox i ubuntu har alltid text på hemsidor sett mycket "snyggare" ut i windows kanske är det du menar.Kan väl säga att i jaunty ser det ut som i windows ;-)
Om du vill ändra det i intrepid så har Hund en guide hur man kan ändra det ->> http://lathund.wordpress.com/2009/01/04 ... d-firefox/
Om du vill ändra det i intrepid så har Hund en guide hur man kan ändra det ->> http://lathund.wordpress.com/2009/01/04 ... d-firefox/
- Pink Panther
__________________________________________________________________________________Ponte skrev:Vet inte riktigt hur jag ska beskriva mitt problem, men jag gör ett försök.
Misströsta inte. Jag har en bra lösning till dig ( HOWTO Make Ubuntu Look Like Windows Vista ) http://www.ubuntugeek.com/howto-make-ub ... vista.html
Pink Panther

Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Jag måste faktiskt säga att jag känner mig instängd varje gång jag kör Windows med ett enda skrivbord, men det kan ju vara olika. Vill du ha ett uppfriskande ikontema finns Mashup, men det är snarare mer likt MacOSX än Windows XP/Vista.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag kände mig faktiskt också lite instängd i början när jag körde Ubuntu. Det hade dock inget med skrivbordsmiljön att göra utan det var för att det inte är lika lätt att köra senaste versionen av olika program. Kör man en viss version av Ubuntu så får man helt enkelt hålla sig till att köra de versioner av t.ex. Firefox, Java, Flash och OpenOffice som finns i förråden för den versionen. Om man inte vill göra det så blir det genast väldigt krångligt för då måste man hålla på att kompilera själv. I Windows är det mycket lättare att installera precis vilken version man vill av vilket program man vill.
Nejdå. Det du får göra om du vill ha det allra nyaste är att ladda ner det från en sida, precis som i Windows... Inte speciellt svårt.Om man inte vill göra det så blir det genast väldigt krångligt för då måste man hålla på att kompilera själv.
- JeyPeyy
Har du inte lärt dig att lägga till egna förråd eller att installera en .deb-fil?Christian Johansson skrev:Om man inte vill göra det så blir det genast väldigt krångligt för då måste man hålla på att kompilera själv. I Windows är det mycket lättare att installera precis vilken version man vill av vilket program man vill.

-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Om du kör på gnome nu kanske du skulle kika lite på kde eller xfce och se om det faller dig mer i smaken.
+1 för Xubuntu (Xfce)! Min favorit som förtjänar lite uppmärksamhet. Alla fokuserar på Ubuntu och laddar hem det och installerar, men få tittar lite längre ut och missar då xubuntu.
Xubuntu är mer lightwieght än Ubuntu men man kan ändå köra de flesta teman, ikoner och dessutom skrivbordseffekter (Compiz) som Ubuntu kan.
Förövrigt kommer jag ihåg när jag ville byta tema på min XP-burk. Då var man tvungen att nåt 'Windows-pplus'-paket, som MS faktiskt hade slutat med. Man fick istället hämta ett fulhack på nätet och sedan hacka in ett tema, med risk för virusdöden.
Hur är Vista med teman?
Xubuntu är mer lightwieght än Ubuntu men man kan ändå köra de flesta teman, ikoner och dessutom skrivbordseffekter (Compiz) som Ubuntu kan.
Förövrigt kommer jag ihåg när jag ville byta tema på min XP-burk. Då var man tvungen att nåt 'Windows-pplus'-paket, som MS faktiskt hade slutat med. Man fick istället hämta ett fulhack på nätet och sedan hacka in ett tema, med risk för virusdöden.
Hur är Vista med teman?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Jag rekommenderar Ubuntu med KDE 4.2
mer info > http://www.kde.org/announcements/4.2/index.php
Viktigt att det är minst version 4.2 , det är den som är avsedd för vanliga användare, enligt kde.org
Viktigt att det är minst version 4.2 , det är den som är avsedd för vanliga användare, enligt kde.org
- JeyPeyy
Ja, KDE 4.2 är riktigt bra, även om jag inte riktigt orkar lära mig om en massa som jag lärt mig att göra i gnome. Om Ponte vill ha KDE 4.2 är det nog bäst att vänta två dagar i stället för att lägga till det själv, eller det är väl så att KDE 4.2 ingår i jaunty?Rune.K skrev:Jag rekommenderar Ubuntu med KDE 4.2
- mcNisse
Du har helt rätt. Men man behöver inte vänta i två dagar. Det är ju bara att köra RC:n (Release Candidate).JeyPeyy skrev:Ja, KDE 4.2 är riktigt bra, även om jag inte riktigt orkar lära mig om en massa som jag lärt mig att göra i gnome. Om Ponte vill ha KDE 4.2 är det nog bäst att vänta två dagar i stället för att lägga till det själv, eller det är väl så att KDE 4.2 ingår i jaunty?
- JeyPeyy
Känns lika bra att vänta två dagarmcNisse skrev:Du har helt rätt. Men man behöver inte vänta i två dagar. Det är ju bara att köra RC:n (Release Candidate).JeyPeyy skrev:Ja, KDE 4.2 är riktigt bra, även om jag inte riktigt orkar lära mig om en massa som jag lärt mig att göra i gnome. Om Ponte vill ha KDE 4.2 är det nog bäst att vänta två dagar i stället för att lägga till det själv, eller det är väl så att KDE 4.2 ingår i jaunty?

mcNisse har helt rätt...RC:n fungerar bra och så mycket bättre blir det nog inte på bara 2 dagar.mcNisse skrev:Men man behöver inte vänta i två dagar. Det är ju bara att köra RC:n (Release Candidate).
Hoppsan här går det undan! Har hittat lite teman som verkar helt okej, har dock inte hunnit testa så mycket än.
KDE verkar intressant, testade att installera kubuntu på netbooken igår men fick massa problem med upplösningen (det är en hp2133, verkar vara fler som haft problem där).
KDE verkar intressant, testade att installera kubuntu på netbooken igår men fick massa problem med upplösningen (det är en hp2133, verkar vara fler som haft problem där).
- kollektivist
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Jag känner det som att programmen inte kan utnyttja hela skärmen i ubuntu (med gnome), eftersom det finns två paneler som tar upp så mycket plats. Jag brukar ta bort en av panelerna, och ta bort en massa saker på dem som jag anser vara onödiga, så ser allt mycket enklare ut. Sen brukar jag ta bort möjligheten till ikoner på skrivbordet och ändra bakgrundsbilden till något väldigt enkelt, oftast bara en färg. På det sättet så blir känslan inte lika instängd som innan, i alla fall för mig.
Men jag kan också tipsa om xfce, vilket är mycket enklare än gnome.
Men jag kan också tipsa om xfce, vilket är mycket enklare än gnome.