Hej,
Detta vill jag åstadkomma: Använda 5st USB-diskar som "backupband".
När någon av de 5 diskarna pluggas in så ska de mountas till samma mountpoint oberoende av vilken disk det är av de 5.
Jag e nybörjare på Ubuntu & Linux men vad jag har förstått så kan man åstadkomma detta med nått som kallas udev och diverse script som mountar detta på rätt sätt?
Jag har läst denna: http://www.linuxquestions.org/questions ... nt-511917/ men jag vill ha den mer generell.
Det bästa vore om den fungerade som om allt som sätts in i "USBingång1" och är av typen DISK ska mountas som /media/Backup & göras tillgängligt via NFS.
Är det någon som har koll på om det går att göra och i så fall hur?
Tackar!
.Ö
Mounta olika USB-diskar till samma mountpoint
-
Re: Mounta olika USB-diskar till samma mountpoint
USB-minnen brukar monteras i /media/XXX där XXX är volume label för filsystemet. Jag vet inte om det är samma med USB-diskar, men om du provar att sätta samma label på alla fem.
(Lite olika kommandon för olika filsystem: e2label, mlabel. Kolla man-sidorna.) (Ej testat)
(Lite olika kommandon för olika filsystem: e2label, mlabel. Kolla man-sidorna.) (Ej testat)
Håller med David Andersson.
Det borde fungera så, label har varit med ett bra tag.
Dock har jag inte heller testat.
Det borde fungera så, label har varit med ett bra tag.
Dock har jag inte heller testat.
- Osprey
- Kontakt:
Annars så går det ju också alldeles utmärkt om man manuellt monterar disken till samma monteringspunkt när man ansluter den. I "/dev" får diskarna ett namn (typ "/dev/sdh1") som i första hand beror på vilken USB-kontakt de är inpluggade i. Om man hela tiden använder samma USB-kontakt som kanske heter "sdh1" så kan man ju montera den manuellt var man vill med t.ex:
Om man istället använder en annan USB-kontakt så bör det bli ett annat namn och man får kanske vid något tillfälle istället använda:
Och givetvis kan man byta ut "/mnt" ovan mot en mapp som man skapat och kallar för vad man vill... 
[Edit] Det gör förresten ingenting om disken också skulle bli automonterad under "/media" eftersom Linux/Unix tillåter att man monterar en disk på mer än en plats samtidigt...
Kod: Markera allt
sudo mount /dev/sdh1 /mnt
Kod: Markera allt
sudo mount /dev/sdi1 /mnt

[Edit] Det gör förresten ingenting om disken också skulle bli automonterad under "/media" eftersom Linux/Unix tillåter att man monterar en disk på mer än en plats samtidigt...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Hej,
Ska prova "label" om det fungerar.
Som det är nu hamnar varje USB disk på olika /dev/ vilket gör det svårt att automatiskt mounta dem till samma varje gång.
Återkommer.
.Ö
Ska prova "label" om det fungerar.
Som det är nu hamnar varje USB disk på olika /dev/ vilket gör det svårt att automatiskt mounta dem till samma varje gång.
Återkommer.
.Ö