Pidgin släpper igenom meddelande
Pidgin släpper igenom meddelande
Hejsan!
Jag försöker att hitta en väg att få Pidgins MSN att fungera på ett rimligt sätt. Det som inte är rimligt i mina ögon är att det inte finns någon inställning för att spärra bort meddelanden från folk som inte finns på min lista och att den funktionen inte är påslagen per default. Har sett två bugrapporter där de skyller på att MSN protokollet inte stödjer funktionen men det svaret duger inte. Så finns det något sätt att göra Pidgin ett seriöst alternativ för att köra msn eller är det bara lekstuga?
//Roland
Jag försöker att hitta en väg att få Pidgins MSN att fungera på ett rimligt sätt. Det som inte är rimligt i mina ögon är att det inte finns någon inställning för att spärra bort meddelanden från folk som inte finns på min lista och att den funktionen inte är påslagen per default. Har sett två bugrapporter där de skyller på att MSN protokollet inte stödjer funktionen men det svaret duger inte. Så finns det något sätt att göra Pidgin ett seriöst alternativ för att köra msn eller är det bara lekstuga?
//Roland
Re: Pidgin släpper igenom meddelande
Tackar! Jag var riktigt orolig över de svar som buggarna hade fått. Jag förstår fortfarande inte varför funktionen inte är påslagen som default, det får ju inte direkt Pidgin att framstå som ett seriöst alterantiv med tanke på att det i princip bara kommer porr och virus den vägen.
Så åter igen!
Tack!
//Roland
Så åter igen!
Tack!
//Roland
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Det beror ju på vilka du gett din msn-adress till.buurd skrev:Tackar! Jag var riktigt orolig över de svar som buggarna hade fått. Jag förstår fortfarande inte varför funktionen inte är påslagen som default, det får ju inte direkt Pidgin att framstå som ett seriöst alterantiv med tanke på att det i princip bara kommer porr och virus den vägen.

Jag får typ aldrig något sånt.
Vad jag kommer ihåg så har inte Microsofts msn-klient någon sådan funktion? (iofs var det ett tag sen jag använde den)
Men iaf så kan du ju markera tråden som löst enligt: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=30369
Rädda skog med ett musklick: http://www.ettklickforskogen.se/
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
Läsvärt: http://www.gnu.org/philosophy/right-to-read.html
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Att det kommer spam den vägen beror i första hand på MSN-protokollet som antagligen är ett av de mest använda för IM i världen. Spammarna riktar sig då in på det. Det, kombinerat med det faktum att 1) utvecklarna av pidgin uttryckligen struntar i protokollet och 2) att pidgin fungerar med massor av andra bättre protokoll gör att man inte nischat Pidgins defaultinställningar just för MSNbruk. Det finns dock program för Linux som är mer nischade, t.ex. aMSN eller Emesene.buurd skrev:Jag förstår fortfarande inte varför funktionen inte är påslagen som default, det får ju inte direkt Pidgin att framstå som ett seriöst alterantiv med tanke på att det i princip bara kommer porr och virus den vägen.
Det var i alla fall kul att höra det det fixade sig.
Pidgin är en seriös klient, MSNP är inte ett seriöst protokoll. Det är väldigt enkelt att logga avslyssnade konversationer (Man kan t.o.m göra det direkt i Ubuntu vill jag minnas!?), det är som sagt inte fritt från spam och Microsoft censurerar och loggar det du säger.
Det finns dock bra protkoll, t.ex Jabber som är open source och mycket säkrare.
Det finns dock bra protkoll, t.ex Jabber som är open source och mycket säkrare.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag får en massa SPAM i min pidgin såsom sex reklam 

-
- Kontakt:
Hur kan du få det om det är rätt inställt, enligt det som gicks igenom ovan?Elias laurell skrev:Jag får en massa SPAM i min pidgin såsom sex reklam
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Jag ska testa om jag fattar rätt, tack så mycket.eyerouge skrev:Hur kan du få det om det är rätt inställt, enligt det som gicks igenom ovan?Elias laurell skrev:Jag får en massa SPAM i min pidgin såsom sex reklam
Fråga fungerar MSNs block funktion med pidgin till 100% ?
-
- Kontakt:
För mig gör den det - jag har aldrig någonsin fått spam på MSN medan jag suttit i Pidgin. Å andra sidan bygger blocklistan på att man blockar meddelande från okända personer som ej finns på en lista (eller än hårdare, så som jag har det inställt i skärmdumpen ovan någonstans).Elias laurell skrev:Fråga fungerar MSNs block funktion med pidgin till 100% ?
Det finns ett scenario där spammen når dig: Det där du har Kalle-Kompis på din msn lista. Han är en riktig vän, men eftersom han är clueless så använder han MSN Messenger och Windows, och han är givetvis infekterad med trojaner m.m. Det som sker då är att hans MSN kommer skicka mess till dig, och de kommer komma igenom till dig eftersom han är vitlistad av din Pidgin.
Även detta går att fixa om man t.ex. skriver en plugin för Pidgin som kör Akismet på alla inkomna meddelanden. Så vitt jag vet finns denna plugin inte, så då gör man det smartaste man kan göra: Skriv ett meddelande till personen och berätta att hans/hennes dator är virusfylld och att hans msn skriver automagiskt till folk. Berätta att du kommer blocka den tills den åtgärdat det och hört av sig till dig via mail.